پرونده صنایع دستی مدرن | هیوا علیزده

سایت تندیس به قلم شعله واحدی
معرفی هنرمندان کاربردی مدرن|بخش سوم هیوا علیزده

هنرمندان بسیاری در دوره‌های مختلف کاری خود با نیت‌های متفاوت وارد عرصه‌ی ساخت و تولید صنایع دستی و کاربردی شده‌اند. از ساخت ظرف و ظروف گرفته تا تابلو و میز و غیره . شاید این تولیدات بیشتر با نیت فروش ارائه شوند اما نه به تولید انبوه می‌رسند و نه به عنوان صنایع دستی و کاربردی ارائه می‌گردند. هیوا علیزده
یکی از مناسبترین و امن ترین مکان‌ها برای هنرمندان جوان آرت شاپ‌های گالری‌هاست. آرت شاپ‌ها می‌توانند جایی ‌باشند برای عرضه‌ی نزدیکتر این قبیل آثار به مخاطبان.
هیوا علیزاده هنرمند جوانی است که نگاهِ ویژه‌ای به متریال و مخاطب در کارهایش دارد. هنرمندی با رفتاری نو و تجربه‌هایی متفاوت در هنرهای ایرانی، از طراحی فرش و گبه گرفته تا آیینه کاری.هیوا علیزده
او در نمایشگاه اخیرش مخاطب را با مفهوم جدیدی از متریال و کاربردِ آن مواجه کرد، با میز پینگ‌پنگی که از تکه‌های آیینه ساخته شده بود و دو راکد و توپ که رویش قرار داشت، آن هم نه برای رقابت دو حریف بلکه برای ایجاد تجربه‌ای متفاوت و زیبا در یک بازی. او پس از این نمایشگاه که در یکی از گالری های تهران برگزار شد میزی متفاوت از میز پینگ پنگ نمایشگاه را در آرت شاپ گالری ارائه داد. میز پذیرایی آیینه کاری.
هیوا، میزی با آیینه ساخته است که در آن شش هزار قطعه آیینه به شیوه‌ی سنتی و دستی با الهام از هندسه‌ی اسلامی برش زده شده‌اند. برش‌هایی که ۱۵۰ بار به جز آیینه دستهایش را نیز برانده‌اند. هیوا علیزده
او آیینه را متریالی قدسی می‌داند و با درگیر کردن مخاطب با این مفهوم قدسی به میزی ساده و زیبا رسیده است. او اعتقاد دارد زیبایی و مفهوم، هر کالای کاربردی را در تولید به هنر تبدیل خواهد کرد .هیوا علیزده
آیینه در تاریخ هنر ایران از متربالهای مهم و پر کاربرد بوده که آثار زیبایی را در ذهنمان حک کرده است. از تالار آیینه‌ی کاخ گلستان تا بسیاری از زیارتگاه‌ها و مساجد و جلوتر در کارهای هنرمندان مدرنی چون منیر فرمانفرمائیان. استفاده از آیینه در صنایع دستی و کابردی به عنوان زینت در هنر ما کم نیست اما رفتار مدرن با این متریال چند سالی است که در هنرهای دستی و کاربردی تجربه می‌شود و نتایج آن را به وضوح در آرت شاپ ها می‌توان دید.هیوا علیزده

نویسنده