نکوداشت استاد محمدرفیع ضیائی کاریکاتوریست معاصر

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران؛ شصتمین نشست پژوهشی هنر با یاد مرحوم استاد محمدرفیع ضیائی، بعداز‌ظهر جمعه ۸ بهمن ساعت ۱۶ الی ۱۸ در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم خانم رویا صدر و آقایان اسماعیل عباسی، فرهاد حسن‌زاده و سیدامیر سقراطی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این کاریکاتوریست و پژوهشگر برجسته به نمایش درخواهد آمد.

محمدرفیع ضیائی
محمدرفیع ضیایی متولد ۱۳۲۷، در شهر اِوَز از توابع لارستان واقع در جنوب استان فارس می باشد. او کاریکاتور را پیش از انقلاب با انتشار طرح‌ها و کاریکاتورهایی که جنبه سیاسی داشت، آغاز کرد. بعد از انقلاب کار مطبوعاتی را با ماهنامه فکاهیون آغاز نمود. در ۱۳۶۴ به مجله فکاهی خورجین رفت و معاون سردبیر این مجله شد و شیوه‌های کاریکاتور مطبوعاتی را آزمود. وی در سال ۱۳۶۹ به جمع کاریکاتوریست‌های هفته‌نامه گل آقا پیوست و تا آخرین شماره این هفته‌نامه، با آن همکاری کرد.
ضیائی در کنار فعالیت‌های هنری و مطبوعاتی خود، به نگارش مقالات پژوهشی برای تاریخ کاریکاتور مطبوعات ایران و جهان پرداخت و توانست تاریخچه‌ای برای کاریکاتور از دوره قاجار تاکنون را فراهم آورد که به شکل سلسله این مقالات در نشریاتی همچون ماهنامه و سالنامه گل آقا، دوماهنامه کیهان کاریکاتور، ماهنامه پیلبان و فصلنامه فرهنگ و مردم منتشر شدند. ضیائی همچنین توانست تاریخ کامل کاریکاتور ایران و جهان را در قالب کتابی دو جلدی با نام «پرونده کاریکاتور» منتشر کند که مرجع مهمی در این خصوص به شمار می‌آید. از ضیایی ده‌ها عنوان کتاب و صدها مقاله به یادگار مانده است.

محمدرفیع ضیائی
این هنرمند برجسته در طی دوران فعالیت خود، داور و دبیر جشنواره‌های مهمی در ایران بود و در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران عضویت داشت. ضیائی جوایز مهمی را نیز از جشنوراه‌های بزرگ کاریگار جهان بدست آورد که از جمله می‌توان به جایزه مسابقه جهانی اسکوپیه، مدال برنز و دیپلم افتخار مسابقه جهانی تولینتیو (ایتالیا) و جایزه دوم شانزدهمین مسابقه جهانی اولنس (بلژیک) اشاره کرد.
محمدرفیع ضیائی در روز سوم تیر ۱۳۹۵ دارفانی را وداع گفت.
شایان ذکر است همزمان با این مراسم، نمایشگاهی از آثار، عکس‌ها و اسناد این هنرمند فرهیخته در خانه هنرمندان ایران برپاست که از ۳۰ دی تا ۸ بهمن پیش‌روی علاقمندان خواهد بود.
گفتنی است این مراسم توسط سازمان زیباسازی شهر تهران و نشریه تندیس و با همکاری خانه‌ی هنرمندان ایران و انجمن تصویرگران کتاب کودک برگزار خواهد شد.
خانه‌ی هنرمندان ایران در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر واقع شده است.

نویسنده