شخصی‌ترین و مهم‌ترین اثر مهدی مقیم نژاد

سرانجام کتاب «بارانِ شغال» از مهدی مقیم نژاد در آخرین ماه سال ۹۵ به چاپ رسید. این کتاب مجموعه شعری است که شامل ۵۷ قطعه شعر کوتاه و بلند در ۱۲۸ صفحه که توسط انتشارات حرفه هنرمند چاپ رسیده است. 

مهدی مقیم نژاد، این کتاب را  یکی از شخصی‌ترین و مهم‌ترین آثارش خوانده است و  پیش‌تر کتاب‌هایی همچون «نشانه شناسی عکاسی»، «عکاسی و نظریه»، «هنر در عصر دیجیتال»، و همچنین مقالات متعددی درباره هنر و عکاسی را از او دیده بودیم.

مهدی مقیم نژاد

او استادیار دانشگاه هنر تهران است، هرچند عمدتاً به عنوان هنرمند عکاس و پژوهشگر شناخته می شود اما این کتاب دومین تجربه او در حوزه شعر به حساب می آید. اولین کار شعری مقیم نژاد کتابی بود با عنوان «جایی که غروب درنگ می کند» که به گزینش و ترجمه شعر معاصر آمریکا اختصاص داشت و در سال ۱۳۸۵ توسط نشر ثالث به چاپ رسید. در مقدمه کتاب «بارانِ شغال» می خوانیم:

باران شغال یا شالْ وارِشْ در لفظ مازندرانى در اصل به وضعیتى جوّى گفته می شود که در آن باران و آفتاب توأمان رخ  می دهد. به باور مردمان قدیم شغال ها از این شرایط بسیار خشنود خواهندشد. یا به عبارتى عروسى شغال‌ها‌ست. همچنین، می تواند دلالتى باشد بر موقعیتهاى برزخى، متناقض، فریبنده و ناپایدار. بر زیستن در حالتى نه این و نه آنى. یا تسلط نیروى شر بر طبیعت.

کتاب «بارانِ شغال» در ۱۲۸ صفحه، با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان در کتاب فروشی های معتبر سراسر کشور در دسترس علاقه‌مندان  خواهدبود.

مهدی مقیم نژاد

نویسنده