“این برای دیگران” برنده جایزه ترنر 2014

دانکن کمبل فیلمسازی که با استفاده از فیلمی که ۶۰ سال پیش ساخته شده، اثری هنری خلق کرده بود، برنده جایزه هنری ترنر در سال ۲۰۱۴ شد.
این فیلم که “این برای دیگران” نام دارد سال گذشته بخشی از مجموعه ارائه شده از سوی اسکاتلند در بینال ونیز بود. این هنرمند ۴۲ ساله که متولد دوبلین و ساکن شهر گلاسکو است، ۲۵ هزار پوند جایزه نقدی هم دریافت می کند.
“این برای دیگران” در حقیقت تاملی است بر یک فیلم مستند و مهم تاریخی در مورد هنر آفریقا که در سال ۱۹۵۳ توسط دو فیلمساز فرانسوی به نامهای کریس مارکر و آلن رسنه ساخته شده بود. فیلم در عین حال یک صحنه بسیار جالب رقص را نیز شامل می‌شود که در همکاری با مایکل کلارک، طراح مشهور رقص ساخته شده است.
دانکن کمبل در دانشگاه هنر شهر گلاسکو تحصیل کرده است. چهار برنده نهایی جایزه ترنر طی ۱۰ سال گذشته از جمله دانش آموختگان این دانشگاه بوده اند. نام دانکن کمبل به عنوان برنده امسال توسط چیوتل اجیوفور، بازیگر انگلیسی در گالری تیت بریتانیا اعلام شد.
مراسم معرفی برنده این جایزه دوشنبه شب به طور زنده از شبکه چهار بریتانیا پخش شد. جیمز ریچاردز، کیارا فیلیپس و تریس ونا- میچل نامزدهای دیگر جایزه ترنر ۲۰۱۴ بودند. نامزدهای دیگر نیز هر کدام ۵ هزار پوند دریافت می‌کنند.turnerprize-2
سبک کار آنها استفاده از ابزارهای صوتی و تصویری، طراحی و کاردستی بود و برای نخستین بار هیچیک از نامزدهای جایزه ترنر نقاش یا مجسمه‌ساز سنتی نبودند. آثار نامزدان دریافت این جایزه تا ۴ ژانویه در گالری تیت بریتانیا در لندن در معرض دید عموم خواهد بود. جایزه ۲۵ هزار پوندی ترنر که در سال ۱۹۸۴ پایه گذاری شده، در میان هنرمندان و منتقدان هنری بسیار بحث برانگیز است.
این جایزه در سالهای گذشته عموما به آثار جنجالی هنرمندانی چون دیمین هرست، کریس اوفیلی، آنیش کاپور و گریسون پری اعطاء شده است.
شرکت تمام هنرمندان در رقابت برای دریافت جایزه ترنر به شرطی که زیر پنجاه سال داشته باشند آزاد است.
شرکت کنندگان باید یا بریتانیایی باشند یا فعالیت هنری شان در بریتانیا متمرکز باشد.
برنده سال گذشته لور پرووست نام داشت که در مورد ناپدید شدن پدربزرگ هنرمند خود یک ویدئو ساخته بود.

منبع: www.artdaily.com

نویسنده