کتاب آثار نادعلیان منتشر شد.

احمد نادعلیان جدی‎ترین هنرمند ایرانی در زمینه هنرهای محیطی است. او هنر را تنها ویژه هنرمندان نمی‎داند. برای او بومیان جزیره هرمز همان قدر هنرمند هستند که هر هنرمند بلندآوازه دیگری بتواند هنرمند باشد. به تازگی کتابی از او  ودرباره فعالیت‎های هنری‌اش در این جزیره جنوبی منتشر شده است، کتابی که “راهی به بهشت” نام دارد و شرح حالی از او و همه کارهای هنری است که در این جزیر انجام داده است.
به گزارش تنديس به نقل از خبرگزاري هنر آنلاين، نادعلیان درباره این کتاب گفت: “تاکید در این کتاب روی فعالیت‎های من در جزیره هرمز است. همواره این سوال را از من پرسیده‎اند که چرا جزیره هرمز را برای فعالیت در زمینه هنرهای محیطی انتخاب کرده‎ام و این کتاب پاسخی به این سوال است. همچنین در این کتاب آثارم را نیز مرور کرده‌ام به به این شکل به کارهایی که با کمک مردم بومی با خاک انجام داده‎ام سندیت بخشم.”
وی با بیان اینکه این کتاب به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است گفت: “برای انتشار این کتاب ابتدا با چند ناشر صحبت کردم اما به دلیل مسائلی مانند گران بودن کاغذ برای کتاب‌های رنگی، تردید د ربرگشت سرمایه و موضوعاتی مانند آن کار با این ناشران به نتیجه نرسید. در نهایت معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی جزیره هرمز از کار حمایت کردند و اکنون این کتاب در موزه‌ام در جزیره هرمز در حال فروش است.”
هنرمند با بیان اینکه استقبال گردشگران از کتاب بسیار خوب بوده است گفت: “افرادی که به جزیره هرمز می‎آیند با هنر محیطی ارتباط بسیار خوبی برقرار می‎کنند. دلیل این موضوع نیز می‎تواند این نکته باشد که هنر محیطی قابلیت آن را دارد که همه مردم از آن لذت ببرند و همین موضوع باعث شده است کتاب نیز مورد توجه آنان قرار گیرد.”
نادعلیان درباره این کتاب افزود: “کتاب دو عنوان دارد اگر از سمت راست که به زبان فارسی است کتاب را باز کنید عنوان آن “احمد نادعلیان” است به این ترتیب بخش فارسی کتاب بیشتر درباره خودم است اما بخش انگلیسی کتاب که از سمت چپ باز می‎شود “راهی به بهشت” نام دارد و بیشتر به معرفی مرکز پردیس می‎پردازد.”
این هنرمند درباره فروش کتابش در تهران نیز گفت: “از هفته قبل در نگارخانه مرکز پردیس در تهران کتاب برای فروش گذاشته شده است، البته به زودی سفری به هند دارم و پس از بازگشت از این سفر این کتاب در تهران و در یک جلسه رسمی معرفی خواهد شد.”
او با اشاره به اینکه کتاب کاملی درباره مرور آثارش را نیز در دست تهیه دارد اظهار کرد: “این کتاب همه دروه‎های کاری مرا شامل می‌شود. حدود 50 صفحه متن انگلیسی و فارسی خواهد داشت و در آن همه آثارم را از دوران دانشجویی به بعد معرفی خواهم کرد. البته کتاب هنوز ناشری ندارد و در مرحله تدوین قرار دارد.”
احمد نادعلیان در سال 1342 در سنگسر متولد شد. او فعالیت‌های هنری‌اش را از سال 1356 یعنی زمانی که 14 ساله بود، شروع کرد. این هنرمند در سال 1367 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد و در سال‌های 1370-1369 در موزه‌ها و مراکز فرهنگی فرانسه، مشغول مطالعه تاریخ هنر ایران و جهان بود. سپس در سال 1370 به انگلستان رفت و مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترای خود را در زمینه تخصصی نقاشی و تزئینات دیواری از دانشگاه مرکزی انگلستان(UCE) دریافت کرد. در گذشته بیشتر طراحی می‌کرد، نقاشی و کاریکاتور می‌کشید و عکس می‌گرفت اما در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه نقاشی با خاک، حجاری ، چیدمان، هنر محیطی، کارهای چندرسانه‌ای و اینترنت فعالیت دارد. در سال‌های اخیر نادعلیان متوجه تاثیر مثبت جزیره هرمز در روند شکل‌گیری آثار محیطی‌اش شد و به همین دلیل با جدیت بیشتری فعالیت هنری خود را در این جزیره متمرکز کرد. برگزاری چندین جشنواره هنر محیطی ، برپایی هنرمندسرای خلیج فارس و موزه دائمی هنرهای محیطی گواهی بر این ادعاست.

 منبع: هنرآنلاين

نویسنده