چه رازهایی در امضای اثر هنری نهفته است

چه رازهایی در امضای اثر هنری نهفته است
۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان | قسمت اول

سایت تندیس ترجمه امیر خیری

۷ نکته مهم در مورد امضا هنرمندان که در پس آن‌ها رمزهایی نهفته است در ۲ قسمت ارائه می‌گردد. 

هالی بلک مشاور متخصصان کریستی، مسئول مرمت و حفاظت آثار هنری، صاحب گالری و یک فهرست نویس متخصص درباره‌ی حقایق نشانه‌های هنرمندان است که می‌تواند بینش آنها را نسبت به فرایند ارائه آثار آشکار کند؛ اینکه گاهی اوقات یک امضا غلط می‌تواند مفهوم اصالت اثر را از بین ببرد.


۱- همه چیز با رنسانس آغاز شد.
امضای هنرمند برای اولین بار در اوایل رنسانس رایج شد، زمانی که تولید اثر هنری از سیستم صنفی تعاونی به مراسم خلاقیت فردی تغییر پیدا کرد. امضا، راه خوبی برای فرق گذاشتن بین استعداد خود و همتایان کوچک‌تر بود.
مونوگرام مشهور و شناخته شده آلبرشت دورر روی همه چیز برجسته شد، از شاهکارهای چاپ شده گرفته تا طرح‌های اولیه شتاب زده. علامت تجاری AD او چنان محبوب بود که در تلاشی موفقیت آمیز برای محافظت از حق تألیف خود به دادگاه‌های ونیز و نورمبرگ رفت که منجر به تکثیر چاپ‌های بعدی با تکرار لیبل «پس از دورر» شد.آلبرشت دورر

۲- امضا می‌تواند بخشی از فرایند هنری باشد.
سید موشن Sid Motion که با هنرمندان نوظهور معاصر در گالری خودش کار می‌کند، می‌گوید: من با هنرمندانی که از امضا به عنوان یک یادداشت برای خود استفاده می‌کنند، کار کرده‌ام. این شیوه‌ی بیانی است که می‌گوید این قطعه کامل است، و نیازی به کار دوباره روی آن نیست. این علامت شخصی برجسته‌ای است که از تبدیل آثار به یک قطعه معمولی جلوگیری می‌کند.
ریچل هیدرلی Rachel Hidderley ، مدیر ارشد هنر مدرن کریستی بریتانیا و ایرلند: امضاها معمولاً برای ثبت سابقه‌ی زمانی، مکانی و مدیوم به این دلیل که نشانه‌ای از کار کامل هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. بن نیکلسون اطلاعات زیادی را پشت تخته‌هایش ثبت می‌کرد. او نه تنها کارش را امضا، عنوان‌بندی و تاریخ‌نگاری می‌کرد، بلکه گاهی اوقات رنگ‌های مورد استفاده‌اش و یا آدرسی که قرار بود کارش را به آنجا بفرستد، می‌نوشته است.

امضای اثر هنری
James McNeill Whistler (1834-1903), Butterfly designs, 1890-99. Seven drawings, pen and ink, white paint, and graphite, with four photomechanical print reproductions

 ۳- می‌توانند برای آثار قدیمی مفید باشند.
به گفته‌ی جان کاستننو John Castagno، هنرمند و متخصص مشهور که ۱۷ کتاب مرجع از امضای هنرمندان در طول تاریخ را به ثبت رسانده است؛ و همچنین میتوان به مرکز خدمات مشاوره جامع برای گالری‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌داران و هر هنرمندی که ممکن است از امضاهای مختلفی استفاده کند اشاره کرد.
جلد اول شامل بیش از ده هزار موارد ثبت شده از هنرمندانی است که از نماد و تغییراتی روی نام خود استفاده می‌کردند. جیمز مک نیل ویستلر سبک‌های مختلفی داشت (او به خاطر استفاده‌ی پروانه نه فقط در هنرش، بلکه در مکاتبات شخصی‌اش شناخته شده بود). در بعضی موارد مانند ژان میشل باسکیت، امضا تقریباً ناخواناست. او دو دست‌خط برای امضا داشت که تقریباً با نسخه‌های چاپی نیز ناخوانا بودند.ژان میشل باسکیت

ژان میشل باسکیت
اگرچه این تنوع ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما می‌تواند برای تاریخ نگاری بسیار مفید باشد. آلگرا بتینی متخصص هنرهای تجسمی و هنر مدرن کریستی می‌گوید: پیکاسو نمونه‌ی بسیار خوبی است. او در اوایل کارش نام خود را با P R (یا Ruiz) امضا می‌کرد و بعد از آن نسخه‌ی اولیه‌ی خود را با تزئین بیشتر گسترش می‌داد.
در طول دوره‌ی کوبیسم تحلیلی، او امضا کردن روی آثارش را به دلیل بد جلوه کردن هنرش کنار گذاشت؛ در حالی که بعدها امضای مشهور خود را با یک خط تیره کامل کرد و همچنین به عنوان نماد اختتام از آن استفاده می‌کرد.

پابلو پیکاسو

در همین زمینه مطالب بیشتر را اینجا بخوانید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
مرمت آثار بزرگ هنری جهان

تهدید آثار بزرگ جهان توسط تبهکاری پنهان به نام صابون

تهدید آثار بزرگ جهان توسط تبهکاری پنهان به نام صابون رازهای مرمت نقاشی؛ مقصر، یک واکنش شیمیایی مرموز است مرمت آثار هنری سایت تندیس ترجمه امیر خیری گروهی از محققان در حال پیدا کردن راه حلی برای معضل ناپسندی هستند که در حال آسیب رساندن به سطح بوم های نقاشی در سراسر جهان است. دانشمندان می‌گویند که صف آرایی ذراتی از صابون مبتنی بر سرب – هر یک به قطر حدوداً یک دهم میلی متر هستند – موجب آسیب رساندن به […]

2 comments

 

 

 

نویسنده