جايگاه ايران در هنر چاپ دستي

شکوفه فلاح هنرمند چاپ دستی معتقد است، توجه به هنر چاپ دستی در ایران با جایگاه این هنر در دنیا، فاصله‌ی زیادی دارد و بسیاری از گالری‌ های تهران از برگزاری نمایشگاه آثار چاپ دستی خودداری می‌کنند.
به گزارش تنديس به نقل از ايسنا، شکوفه فلاح در اين باره اظهار کرد: “بسیاری از گالری‌ های تهران قبول نمی‌کنند که نمایشگاهی از آثار چاپ دستی برگزار کنند و معتقدند این هنر خریدار ندارد. با این‌که در همه جای دنیا جشنواره‌ها، دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌های زیادی از هنر چاپ دستی برگزار می‌شود، اما متأسفانه در ایران این اتفاق نیفتاده است و فاصله‌ی زیادی با دنیا داریم.”
او که نمایشگاه‌گردان نمایشگاه گروهی چاپ دستی در گالری «هور» است، درباره‌ی استقبال مخاطبان از این هنر، گفت: “استقبال در روز افتتاحیه‌ی نمایشگاه بسیار فوق‌العاده بود و علاقه‌مندان برای بازدید از آثار و خریدن آن‌ها حضور قابل توجهی داشتند که برای خود ما هم این موضوع خیلی عجیب بود.”
او اظهار کرد: “با وجود این‌که هنر چاپ‌دستی در ایران هنوز در حد و اندازه‌های جهانی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و با هنرهایی مانند نقاشی و طراحی قابل مقایسه نیست. البته شاهد اتفاقا مثبتی در چند سال گذشته بوده‌ایم و هنرمندان بسیاری با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد توجه مردم را به این سمت و سو جلب کرده‌اند.”
فلاح درباره‌ی برگزاری این نمایشگاه نیز توضیح داد: “در این نمایشگاه، آثاری از 16 هنرمند چاپ دستی به‌نمایش درآمده است. از این آثار 12 تیراژ گرفته شده که برای نمایشگاه، آرشیو گالری و چاپ کتاب از آن‌ها استفاده کرده‌ایم. در کل 31 اثر چاپ دستی در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.”
او افزود: “احمد وکیلی، مهرداد خطایی، مسعود غفاری، یوسف شریف کاظمی، رضا هدایت، زهرا حسینی، الهه مقدمی یعقوب امدادیان، شکوفه فلاح، همایون سلیمی، مجید فتحی‌زاده، فائزه احمدی، الهام پارسیان، همایون موسوی، نازیلا مقدم و آیدین خانکشی‌پور هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.”
نمایشگاه گروهی چاپ دستی از 5 تا 26 دی‌ماه از ساعت 16 تا 20 در گالری «هور» به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 16، میزبان علاقه‌مندان است.

منبع: ايسنا

نویسنده