موزه صنایع دستی افتتاح می‌شود

موزه صنایع دستی افتتاح می‌شود
راه‌اندازی موزه صنایع دستی در فضای خالی سازمان میراث فرهنگی

موزه صنایع دستیسایت تندیس به نقل از ایسنا از  افتتاح موزه هنرهای سنتی خبر داد. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، بهمن نامور مطلق، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی موزه صنایع دستی توضیح داد: «یکی از کارهایی که معاونت صنایع دستی آرزو داشت انجام دهد، ایجاد راهکاری برای دیده شدن صنایع دستی و هنرهای سنتی در فضاهای شهری بوده است، زیرا این هنر – صنعت موجب هویت‌زایی در محیط زندگی ما می‌شود تا بخشی از زیبایی‌شناسی را روی در و دیوار ببینیم، با آن‌ها خو بگیریم و بزرگ شویم. فرزندان ما با دیدن صنایع دستی در زندگی روزمره فقط ارتباط‌‌شان با یک محصول زیاد نمی‌شود، بلکه به واسطه یک محصول، به فرهنگ زیبایی‌شناسی، فلسفه و گذشته ما نقب می‌زنند.»

او ادامه داد: با این نیت که بتوانیم زیبایی‌شناسی را ترویج کنیم، سعی کردیم از هر موقعیتی برای به‌نمایش درآمدن صنایع دستی و زیبا کردن محیط استفاده کنیم. به همین دلیل، به دفتر هر استانداری که وارد می‌شویم، سراغ صنایع دستی را می‌گیریم. سعی کردیم تا آنجا که امکان دارد برنامه‌های صداوسیما را با صنایع دستی مزین کنیم و تا آنجا که به ما امکان داده‌اند، برای ورود این هنر به دکوراسیون‌ها کمک کرده‌ایم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار کرد: مهم‌ترین فضا برای آن‌که صنایع دستی را به‌نمایش بگذاریم، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. کسی که به سازمان وارد می‌شود، توقع دارد با یک بنای زیبای میراثی که با دکوراسیون صنایع دستی مزین شده باشد، روبه‌رو شود. بنابراین ما باید آنقدر تاثیرگذار باشیم که مراجعه‌کنندگان ترغیب به تهیه صنایع دستی شوند.

نامور مطلق با بیان آن‌که راه‌اندازی «شو روم» یکی از برنامه‌هایی بود که در آن، از فضاهای خالی برای نمایش صنایع دستی استان‌ها استفاده کردیم، گفت: «معاونت صنایع دستی طرحی داشت که برای اجرایی کردن آن، منتظر اعتبار مناسب بودیم تا بتوانیم هشتی سازمان را به یک جای زیبا تبدیل کنیم تا هر مهمان داخلی و خارجی که برای بازدید به سازمان می‌آید، بتواند معدلی از صنایع دستی را آنجا ببیند.»

او اظهار کرد: «خوشبختانه بعد از دو سال، این طرح مصوب شد و اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به آن اختصاص یافت. تصمیم داریم فضای پایین سازمان را در شأن هنرمندانی که در آن مشغول به کار و آموزش هستند، طراحی کنیم. پیش از این، فضای پایین سازمان تاریک و بدون استفاده بود، اما حالا برخی هنرمندان و استادانی که جا نداشتند در این فضا مشغول به کار و آموزش هستند.»

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی افزود: «تصمیم داریم از فضای هشتی سازمان به بهترین شکل برای تبدیل شدن به موزه استفاده کنیم. به همین دلیل نیاز داریم محصولات نسبتاً فاخر و نفیس صنایع دستی را تهیه کنیم تا بتوانیم این فضای بدون استفاده را به موزه تبدیل کنیم. با توجه به بودجه‌ای که داریم، پیش‌بینی کرده‌ایم برای تأمین این فضا ۶۰ اثر تهیه کنیم.

نامور مطلق در پاسخ به این‌که فکر می‌کنید ۶۰ اثر برای راه‌اندازی یک موزه کافی است؟ گفت: «ما توانایی خرید بیش از این آثار را نداریم و اگر بودجه بیشتری داشتیم، آن را برای کمک به هنرمندان هزینه می‌کردیم.»

او درباره این‌که چه شاخص‌هایی برای خریدن آثار هنرمندان در نظر گرفته‌ است، پاسخ داد: «سعی می‌کنیم برای تجهیز این موزه از آثار هنرمندانی که نشان اصالت گرفته‌اند و آثارشان نفیس است، استفاده کنیم. متأسفانه معاونت صنایع دستی آثاری در اختیار ندارد تا اگر شرایطی مثل تجهیز پاویون فرودگاه مهرآباد در مراسم تحلیف رییس جمهور پیش آمد از این آثار استفاده کنیم و مجبور نشویم از جای دیگری، اثر به امانت بگیریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور همچنین درباره تأمین امنیت این موزه، تأکید کرد: «تمام جوانب امنیتی برای این کار در نظر گرفته می‌شود و از ویترین‌های مخصوص برای نگهداری صنایع دستی استفاده می‌کنیم. همچنین آن محل را به دوربین مداربسته مجهز خواهیم کرد.»

نویسنده