الکساندر رودچنکو ملغمه‌ای از مکتب‌های کوبیسم و فوتوریسم

الکساندر رودچنکو ملغمه‌ای از مکتب‌های کوبیسم و فوتوریسم
بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند

سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر


 الکساندر رودچنکو alexander rodchenkoالکساندر رودچنکو«در عکاسی نقطه دید قدیم حاکم است، زاویه دید انسانی که بر زمین ایستاده و راست به روبرو می‌نگرد. من آن را عکاسی در راستای ناف شکم می‌نامم و همراه دوستانی که به شیوه‌ی جدید عکاسی می‌کنند با این نقطه‌ی دید قدیمی مبارزه کرده‌ام و بازهم مبارزه خواهم کرد. امروز جالب توجه‌ترین نماها نگاه به پایین و به بالا و زوایای اریب است.» الکساندر رودچنکو ۱۹۲۸٫الکساندر رودچنکوکاربرد ترکیب‌بندی‌های اریب و نقطه دیدهای غیرمتداول در عکس‌های رودچنکو، نه فقط به منظور القای اطلاعات صورت می‌گرفت بلکه نوعی محمل در واکنش‌های روان‌پژوهانه به عصری جدید بود.الکساندر رودچنکووی در زمانی می‌زیست که کوبیسم، فوتوریسم و کوبوــ‌ فوتوریسم سنتز یگانه‌ی روسی از این دو جنبش هنری و مورد پیشگامان هنر بود. رودچنکو یکی از رهبران مکتب ساختارگرایی در روسیه بود؛ هندسه‌ی ساختارگرایی، نیازهای روحی و فلسفی وی به هنر غیربازنمودی را برآورده می‌کرد.الکساندر رودچنکورودچنکو در ۱۹۲۳ تحت تأثیر ال لیزیتسکی و لاسلو موهول ناج بود. آنها عکس را با فرم هندسی تلفیق می‌کردند. وی با گزینش عکس‌هایی که می‌یافت شروع به ساخت فتومونتاژ کرد. او بر این باور بود که کاربرد عناصر شناخته شده در عکس‌ها، شیوه‌ی مؤثری در انتقال اطلاعات است.الکساندر رودچنکو

قسمت‌های قبل از خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم را اینجا بخوانید:

فتومونتاژ عکاسی سورئالیسم فرانتس رو

فتومونتاژ و عکاسی سورئالیسم در آثار فرانتس رو

فتومونتاژ و عکاسی سورئالیسم در آثار فرانتس رو بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر فرانتس رو franz roh زمانی که فرانتس رو در دانشگاه‌های لایپزیک، برلین، بازل و مونیخ ادبیات و تاریخ هنر می‌خواند، به هنر علاقه‌مند شد. وی در سال ۱۹۱۸ دستیار مورخ بزرگ هنر هاینریش ولفلین بود و رساله‌ای درباره‌ی نقاشی آلمانی در […]

بدون دیدگاه
عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی با تاثیر پذیری از سبک همفامی

عکاسی انتزاعی با تاثیر پذیری از سبک همفامی فرانسیس جوزف بروگوئر Francis Joseph Bruguière بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر فرانسیس جوزف بروگوئر در زمینه‌های مختلف عکاسی فعالیت می‌کرد که می‌توان به عکاسی تبلیغاتی در نشریات وُگ، هارپرز بازار، ونیتی‌فر و اتحادیه اروپا اشاره کرد. وی با به‌کارگیری نقاشی توانست با شناختی که از […]

بدون دیدگاه
روبرت پتسشو

روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان

روبرت پتسشو عکاسی بر فراز آسمان بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر روبرت پتسشو Robert Petschow جزء اولین عکاسانی است که از داخل بالن تصاویری را ثبت کرده است، او به مناظری که از آسمان می دید بسیار توجه می‌کرد و بر آن شد تا برای ثبت آنها عکاسی را بیاموزد. علاقه‌ی وی به […]

بدون دیدگاه
ایموجن کانینگهام

ایموجن کانینگهام عکاس فرم‌های انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین

ایموجن کانینگهام عکاس فرم‌های انتزاعی گیاهان در نزاع با عصر ماشین بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ایموجن کانینگهام عکاسی که با خلق فرم‌های انتزاعی گیاهان به نزاع با عصر ماشین می‌رود. ایموجن کانینگهام (Imogen Cunningham (1883-1976 عکاسی که در سن نود سالگی همچنان شخصیت نافذی داشت. وی یکی از عکاسان مدرن پیشتاز بود که […]

بدون دیدگاه
ادوارد وستون

ادوارد وستون عکاسی که با فرم‌ها شعر می‌سرود

ادوارد وستون عکاسی که با فرم‌ها شعر می‌سرود بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم|خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر ادوارد وستون به عنوان یکی از استادان عکاسی قرن بیستم شناخته شده است. عکس‌های بسیار ارزشمندی از وی برجای مانده، و چاپ‌های فوق‌العاده‌ای که تمامی عکاسان دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. وی در زمینه‌های وسیعی عکاسی کرده و نمی توان نگاه […]

بدون دیدگاه
رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق

رالف اشتاینر عکاس فرمالیسم و تاثیر هنر شرق تحت تاثیر  آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند سایت تندیس تلخیص محدثه شادمهر رالف اشتاینر Ralph Steiner، عکاس و فیلم ساز امریکایی تحت تأثیر آرتور وسلی داو مدرس نوآور طراح کالج مدرسان کلمبیا بود. وی مجذوب دیدگاه‌های زیباشناختی وی شد و در […]

بدون دیدگاه
پل استرند

خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم

بررسی سیر عکاسان فرمالیسم تا پلورالیسم  | خلاصه کتاب عکاسی نمایی از مدرنیسم نوشته: ون درن کوک | ترجمه: غلامحسین فتح الله نوری | انتشارات حرفه هنرمند تلخیص محدثه شادمهر مجموعه‌ی پیش رو شامل بخشی از عکس‌هایی است که در موزه‌ی هنر مدرن سانفرانسیسکو گرد آمده و تاریخچه‌ای از عکاسی قرن بیستم و پیوندش با هنر معاصر را نشان می‌دهد. این مجموعه در قالب چهار بخش فرمالیسم، سورئالیسم، اکسپرسیونیسم و پلورالیسم است. و نویسنده آن ون درن کوک مدیر موزه‌ی عکاسی، […]

بدون دیدگاه