عکاسی ابزار بازیافت جهان واقعی به کلیشه ها و تصاویر بدیع

عکاسی ابزار بازیافت جهان واقعی به کلیشه ها و تصاویر بدیع
خلاصه کتاب درباره عکاسی 
فصل ششم کتاب درباره عکاسی سوزان سونتاگ | جهان تصویر  | بخش سوم و پایانی

انتشارات حرفه نویسنده ترجمه نگین شیدوش

سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی‌پور


در ادامه فصل جهان تصویر سونتاگ می نویسد عکس‌ها چیزی را نمایش می‌دهند که قبل از توصیف شده‌اند. عکاسی برای ما ابزاری دولبه، برای تولید کلیشه و عرضه نگاه‌های تازه است. هنرهایی هم‌چون عکاسی بیشتر اعتبارشان را مدیون آگاهی ما از زمان به منزله تاریخ اند و به همین دلیل است که گذشت زمان بر ارزش زیباشناختی عکس‌ها می‌افزاید و خراش‌های زمان، اشیا را برای عکاسان فریبنده‌تر می‌کند. ترجمۀ محتویات جهان به تصاویر، بر وحدت کاذب آن موثر است. کلیشه درباره عکاسی

کار عکاسی نه تنها بازتولید واقعیت بلکه بازیافت آن هم هست، همان چیزی که چرخۀ حیاتی یک جامعۀ مدرن محسوب می‌شود. وقایع و اشیا در قالب عکس کاربرد جدیدی پیدا می‌کنند. عکاسی یکی از ابزارهای اصلی ایجاد جذابیت است، سونتاگ معتقد است آنچه چیزی را جذاب می‌کند شباهت آن به چیزی دیگر یا قابل قیاس بودنش با آن است و بیان می‌کند که ما بی‌وقفه به بازیافت مصنوعات و ذائقه‌های گذشته مشغولیم. بازیافت عکاسانه، موضوعات منحصر به فرد را به کلیشه و کلیشه‌ها رو به مصنوعاتی متمایز و زنده تبدیل می‌کند.

جهان تصویر

این فرض که همه چیز در جهان ماده خامی برای دوربین است، دو نگرش را تقویت می‌کند: نگاه دقیق که باعث می‌شود چیزها زیبا و لااقل جذاب هستند و هر چیزی در زمان حال یا آینده به کاری می‌آید که شامل ارزیابی، تصمیم‌گیری و پیش‌بینی‌کردن می‌شود.کلیشه درباره عکاسی

دوربین‌ها با جمع‌آوری اطلاعات ما را قادر می‌کند واکنشی دقیق‌تر به اتفاقات در حال جریان نشان دهیم که نگاه ابزاری به واقعیت را تحقق می‌بخشند. واکنشی که یا سرکوب‌گر یا خیرخواهانه است. عکس‌های شناسایی نظامی به زندگی آدم‌ها خاتمه می‌دهد و عکس‌های اشعه ایکس آن‌ها را نجات می‌دهد.

دوربین‌ها از یک طرف در خدمت قدرت‌اند و از طرفی دیگر، در خدمت بیان آن فضای اسطوره‌ای‌اند که نامش زندگی خصوصی است. تکنولوژی جدید دوربین باعث شده که استفاده‌های شخصی از دوربین بیش از پیش جنبه‌های نارسیستی و خودشیفته‌وار پیدا کند و برای نظارت خود استفاده شود.پرسش باقی‌مانده این است که آیا کارکرد جهان تصویری حاصل از دوربین‌ها، می‌توانست جور دیگری باشد؟

با توجه به اینکه عکس‌ها در چه بستری دیده می‌شوند، چه وابستگی‌هایی به وجود می‌آورند و چه تعارضی را برطرف می‌کنند، کارکرد فعلی آن به اندازۀ کافی واضح است، یعنی حامی چه نهادهایی هستند و نیازهای چه کسانی را برآورده می‌کنند.کلیشه درباره عکاسی

جامعۀ سرمایه‌داری نیازمند فرهنگی است که بر مبنای تصاویر بنا شده باشد. نیاز دارد تا با فراهم‌کردن حجم زیادی از چیزهای سرگرم‌کننده، هم مردم را به خریدکردن ترغیب کند و هم این‌که آن‌ها دردهای ناشی از اختلافات طبقاتی، نژادی و جنسیتی‌شان را کمتر احساس کنند. نیاز دارد تا با جمع‌آوری نامحدود اطلاعات، هرچه بهتر به بهرکشی از منابع طبیعی، افزایش تولید، حفظ نظم، جنگ‌ افروزی و ایجاد اشتغال برای کارمندان و قشر دولتی بپردازد. ظرفیت دوگانۀ دوربین برای ذهنی‌کردن واقعیت و عینی‌کردن آن، به خوبی چنین نیازهایی را برطرف کرده و آنها را تشدید می‌کند.کلیشه درباره عکاسی

تولید تصاویر، ایدئولوژی حاکم را تقویت می‌کند. تغییر تصاویر جایگزین تغییر اجتماعی می‌شود. آزادی در مصرف انبوه کالاها و تصاویر، با خود آزادی مترادف می‌شود. محدودکردن انتخاب آزاد سیاسی به مصرف آزادی اقتصادی، مستلزم تولید و مصرف نامحدود تصاویر است.علت نهایی نیاز به عکاسی از همه چیز، در خود منطق مصرف است. مصرف کردن یعنی سوزاندن، تا انتها تمام کردن تصاویری که می‌سازیم و آنها را مصرف می‌کنیم، همچنان به تصاویر بیشتر و بیشتری  نیاز داریم.کلیشه درباره عکاسی تلاش‌های عکاسان برای جلوگیری از تحلیل رفتن واقعیت، خودش به نوعی در تحلیل‌رفتن آن نقش داشت. از وقتی که دوربین به ما امکان ثابت‌کردن لحظات کوتاه و گذرا را داده، احساس جانکاه ما از زودگذری و ناپایداری تمام چیزها هم شدیدتر شده است. ما حتی تصاویر را با سرعت بیشتری مصرف می‌کنیم. دوربین، هم زهر است و هم در پادزهر. هم ابزاری برای تصرف واقعیت و هم وسیله‌ای برای منسوخ کردن آن است.

کلیشه درباره عکاسی توانمندی‌های عکاسی در عمل، فهم ما از واقعیت را افلاطونی‌زدایی کرده، و باعث شده تا تأمل روی تجربیات شخصی‌مان بر اساس تمایز بین تصویر و شیءِ،  کپی و اصل ، روز به روز غیرمعقول تر به نظر برسد. اما قدرت عکس‌ها در این است که سهم خودشان واقعیت‌هایی مادی و ملموس‌اند، رسوب‌هایی غنی از آگاهی که سرچشمه‌هایشان به جا مانده‌اند و ابزاری نیرومند برای تسلط و مهار واقعیت برای تبدیل آن به سایه است.

قسمت های قبل از خلاصه کتاب درباره عکاسی را اینجا بخوانید:

هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
درباره عکاسی

رسانه عکاسی، آزادی بخش هنر نقاشی | انجیل‌های عکاسی بخش سوم

رسانه عکاسی آزادی، بخش هنر نقاشی | انجیل‌های عکاسی بخش سوم  خلاصه کتاب درباره عکاسی  فصل پنجم کتاب درباره عکاسی سوزان سونتاگ انتشارات حرفه نویسنده ترجمه نگین شیدوش سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی‌پور در نظر سارکوفسکی، پمپ بنزین‌ها، اتاق‌های نشیمن‌ خالی و دیگر سوژه‌های بی‌روح الگویی از واقعیت‌های تصادفی روزمره هستند که در خدمت تخیل عکاس درآمده‌اند. آن زمان که احساس می‌شود عکاسی از بند روابط منسوخ با هنر و زیبایی خلاص شده، به خوبی می‌توان گرایش به عکاسی تصویرگرا، […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
جهان تصویر

جایگزینی جهان تصویر با جهان واقعی

جایگزینی جهان تصویر با جهان واقعی خلاصه کتاب درباره عکاسی  فصل ششم کتاب درباره عکاسی سوزان سونتاگ | جهان تصویر  | بخش یک انتشارات حرفه نویسنده ترجمه نگین شیدوش سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی‌پور فوئرباخ، فیلسوف ماتریالیست آلمانی در کتاب ذات مسیحیت می‌نویسد: عصر ما، تصویر را به شیء، کپی را به اصل، بازنمایی را به واقعیت و نمود را به وجود ترجیح می‌دهد و به آنچه انجام می‌دهد هم کاملاً آگاه است. سونتاگ معتقد است در قرن بیستم، جامعه زمانی […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
جهان تصاویر درباره عکاسی

جهان تصاویر و جدایی ناپذیری جنگ از عکاسی

جهان تصاویر و جدایی ناپذیری جنگ از عکاسی خلاصه کتاب درباره عکاسی  فصل ششم کتاب درباره عکاسی سوزان سونتاگ | جهان تصویر  | بخش دو انتشارات حرفه نویسنده ترجمه نگین شیدوش سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی‌پور عکاس‌ها در واکنش به تحلیل‌رفتن روزافزون تجربۀ واقعیت، به سوی تجربه‌های جدید می‌روند. حضور همیشگی و همه‌جایی آنها افراطی‌ترین و بی‌خطرترین شکل تحرک محسوب می‌شود. تمایل به تجربه‌های جدید تبدیل به تمایل برای عکس‌گرفتن شده‌است: تجربه، قالبی را می‌جوید که در برابر بحران مصون و […]

۰ comments
هنرمند منتقد غزاله هدایت

هنرمند/منتقد؛ هم این و هم آن

هنرمند/منتقد | اثر چیست؟ معنای احتمالی آن چیست؟ به چه درد می‌خورد؟ در این روزهایی که عکس و عکاسی از من گریخته‌است یا من از آن فرار کرده‌ام چه چیز می‌تواند برایم بامعناتر/بی‌معناتر از دبیری بخش عکاسی یک مجلۀ هنری باشد. رنگ این روزها رنگ همه‌چیز را عوض کرده است. عکس برایم رنگ‌باخته‌است و می‌دانم به سبب همین رنگ‌عوض‌کردنش در لحظه است که این‌گونه دوستش می‌دارم.[…][۱] […] موضوع، خود عکاسی است همان‌گونه که چیزها خود عکس هستند. «من» هم تکه‌ای […]

۲ comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

۰ comments
جهان تصاویر درباره عکاسی

جهان تصاویر و جدایی ناپذیری جنگ از عکاسی

جهان تصاویر و جدایی ناپذیری جنگ از عکاسی خلاصه کتاب درباره عکاسی  فصل ششم کتاب درباره عکاسی سوزان سونتاگ | جهان تصویر  | بخش دو انتشارات حرفه نویسنده ترجمه نگین شیدوش سایت تندیس تلخیص نیلوفر تقی‌پور عکاس‌ها در واکنش به تحلیل‌رفتن روزافزون تجربۀ واقعیت، به سوی تجربه‌های جدید می‌روند. حضور همیشگی و همه‌جایی آنها افراطی‌ترین و بی‌خطرترین شکل تحرک محسوب می‌شود. تمایل به تجربه‌های جدید تبدیل به تمایل برای عکس‌گرفتن شده‌است: تجربه، قالبی را می‌جوید که در برابر بحران مصون و […]

۰ comments