سرمایه انسانی در مسیر گردباد | فاجعه واژگونی اتوبوس دختران فرزانگان هرمزگان

سرمایه انسانی در مسیر گردباد
نگاهی بر فاجعه واژگونی اتوبوس دختران فرزانگان استان هرمزگان

سایت تندیس : مریم روشن فکر

سرمایه انسانی اتوبوس دختران فرزانگان هرمزگان

کشور ما امروز در وضعیت فشرده اقتصادی به سر می‌برد، تحریم و نا بسامانی‌های منطقه‌ای تاثیرات منفی خود را بر اقتصاد ما گذاشته است. در همین وضعیت است که خبری ناگوار با عنوان واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز استان هرمزگان به گوش می‌رسد، خبری که دل را خراش می‌دهد و قلب‌ها را اندوهگین می‌کند. اما با اندکی تفکر در باره نتایج کلان و درازمدت این فاجعه و فجایع نظیر آن که متاسفانه آن‌قدر تکرار شده‌است که قابل شمارش نیست، فاجعه‌ای عمیق‌تر رخ می‌نماید. از دست رفتن دسته دسته و مکرر جوانان و نوجوانان اکثرا دانش‌آموزان و دانشجویان و جهادگران و… آن‌هم در کشوری که آهنگ رشد جمعیت در آن در حال کند شدن است و ترس پیر شدن جمعیت در ۲۰ سال آینده امری جدی است. جمعیتی که در چهارچوب اقتصاد به آن «سرمایه انسانی» گفته می‌شود و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه اقتصادی است.سرمایه انسانی اتوبوس دختران فرزانگان هرمزگان
« «سرمایه انسانی» یا Human capital عبارت است از موجودی شایستگی‌ها، دانش، ویژگی‌های فردی و اجتماعی که در توانایی‌های نیروی کار انعکاس می‌یابد و او را قادر می‌سازد تا ارزش اقتصادی ایجاد کند.»
این تعریف نشان دهنده ارزش یک فرد برای جامعه خود است، که شامل مجموعه‌ای از «تعاملات پیچیده فرهنگی، انسانی، روانی و زیست شناختی اوست » که موجب به وجود آمدن یک فعالیت اقتصادی می‌شود.
و فعالیت اقتصادی موجب رشد و توسعه یک جامعه را فراهم می‌آورد و به استحکام موجودیت آن می‌انجامد. « بیشتر اقتصاددانان در این امر توافق دارند که آنچه در نهایت روند توسـعه اقتصـادی و اجتماعی یک کشور را تعیین می‌کند، «منابع انسانی» آن کشور است. » و حوادثی نظیر آن‌چه دیروز اتفاق افتاد این سوال را بر می‌انگیزد که چگونه است که ما به جان فرزندانمان با این درجه از اهمیت نگاهی چنین سطحی و بی مسئولیت داریم و این زنجیره طولانی رویدادهای فاجعه بار همچنان ادامه دارد.
جا دارد از همین جا علاوه بر خانوادهای داغدار این عزیزان، به همه ایرانیانی تسلیت بگوییم که برای توسعه و پیشرفت کشورشان تلاش می‌کنند.سرمایه انسانی اتوبوس دختران فرزانگان هرمزگان

نویسنده