اختتامیه نهمین دوسالانه نگارگری برگزار شد

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه نهمین دوره دوسالانه ملی نگارگری گفت: هنر ایران باید به بازارهای جهانی راه یابد. کسب بازارهای جهانی تنها از جنبه اقتصادی مهم نیست بلکه از نظر هویتی و فرهنگی این موضوع برای ما دارای اهمیت است.
مراسم اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان نهمین دوسالانه نگارگری شامگاه شنبه ۱۳ دی‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‎گذاری دوسالانه نگارگری، عباس جمالپور پیشکسوت نگارگری، امیر طهماسبی دبیر دوسالانه، رضا یساولی، محمد باقرآقامیری و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و جوان هنر نگارگری برگزار شد.
مرادخانی در ابتدای این مراسم گفت: معاونت هنری مدتی است رویه‎ای جدیدی را آغاز کرده است که در آن برگزاری دوسالانه‎‌ها به دوش استادان حوزه‎های مختلف هنر افتاده است. من امیدوارم این روال باز هم ادامه پیدا کند هرچند معاونت هنری نقش حمایت‎کنندگی خود را حفظ خواهد کرد.
وی افزود: در برخی شاخه‌های هنرهای تجسمی کاستی‎هایی وجود دارد و در این زمینه باید تلاش‏‌های بیشتری انجام شود. به ویژه باید بر پرورش استعدادهای جوان مستعد تاکید داشته باشیم و با کمک انجمن‎‌ها به آسیب‌شناسی این کاستی‎‌ها بپردازیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه موضوع اقتصاد هنر نیز در بروز این کاستی‌ها موثر است اظهار کرد: تلاش معاونت هنری این است که شرایط را برای کسانی که می‌خواهند فعالیت اقتصادی انجام دهند فراهم کند تا بتوان در این زمینه کار زیرساختی انجام داد.
مراخانی همچنین گفت: ما در شاخه‎های مختلف هنری خلاقیت فراوان داریم ولی وقتی از خلاقیت به موضوع تولید وارد می‌شویم دچار مشکل می‌‏شویم. البته بخشی از خلل متاسفانه به مناسبات اداری مربوط است.
وی با اشاره به اینکه عرضه بخش بعدی فعالیت در زمینه اقتصاد هنری است که باید به آن توجه شود افزود: هنگامی که آثار هنری تولید شد ما متوجه می‌‎شویم که نمی‌‏توان این آثار را به درستی عرضه کرد. با این حال گاهی به ما نقد می‌‏شود که چرا بعضی حراجی‌های هنری تنها در مورد رشته‎های خاصی برگزار می‌‏شود، تلاش ما این است که حراجی‎‌ها را محلی برای فروش همه رشته‎های هنری قرار دهیم.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت می‌‏تواند به جای صرف بودجه بخشی از مسئولیت را به نهادهای غیر دولتی مانند انجمن‎‌ها واگذار کند گفت: باید بتوانیم بخش خصوصی را به پذیرفتن این مسئولیت تشویق کنیم و حمایت از این موضوع برعهده دولت است.
وی با تاکید بر لزوم حضور هنر ایران در بازارهای جهانی درباره این موضوع اظهار کرد: کسب بازارهای جهانی فقط از نظر اقتصادی مهم نیست بلکه از نظر هویتی و فرهنگی دارای اهمیت است. در دنیا کشورهای مختلف با معرفی هنرهای خود آنچه را که دارند عرضه می‌کنند و امیدوارم ما نیز بتوانیم با تاسیس بنگاه‌های اقتصادی به بازارهای جهانی برای عرضه آثار هنری خود راه پیدا کنیم زیرا در این زمینه وظیفه سنگینی برعهده ماست.
مرادخانی در زمینه حضور بانک‌ها به بحث اقتصاد هنر نیز گفت: چند سالی است که بانک‌های ایرانی وارد جریان اقتصاد هنر شده‌اند این موضوع بسیار قابل توجه است، اما نباید فقط به آن‌ها بسنده کنیم. باید برنامه‌ای داشته باشیم که کالای هنری به سبد هزینه خانوار ایرانی وارد شود. آمارهایی که از سوی موزه هنرهای معاصر اعلام شده است نشان می‌‎دهد که مدتی قبل بازدیدکنندگان موزه در یک روز به هزار و ۵۰ نفر رسیده است این رقم قابل توجه و مهم است و البته تلنگری است بر اینکه ما می‌توانیم با معرفی درست آثار هنری به مردم، آن‌ها را جذب کنیم.
معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت شکوفا کردن هنرمندان و فضای هنری در شهرستان‌ها اظهار کرد: البته در این زمینه نیز موضوع اصلی جای دادن هنر در سبد هزینه‌های مردم است و دولت در این زمینه تلاش خود را می‌کند.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم آثار هنری را در فضاهایی به جز ایران عرضه کنیم. یکی از راه‌های انجام این کار ایجاد پایگاه‌های دائمی در کشورهای دیگر است. هفته‌های فرهنگی برای عرضه آثار هنری ایرانی کافی نیست و باید به فکر مکان‌هایی برای عرضه دائمی آثارمان باشیم تا تبادلات در عرصه‌های مختلف انجام شود و هنر ایرانی بتواند حضوری مستمر در عرصه جهانی داشته باشد.جهانی شدن به نگارگری لطمه زده است
در ادامه این مراسم مجید ملانوروزی درباره اهمیت هنر نگارگری گفت: نگارگری در همه ابعاد هنری و صنایع دستی ما نمود داشته است گرچه شرایط جهانی شدن، موجب شده است که این هنر‌ها هر روز مورد آسیب قرار گیرند.
وی افزود: برگزاری رویدادهایی مانند دوسالانه هنر نگارگری می‌‎تواند به تقویت هنرهای ملی ما منجر شود و من امیدوارم در دوره‎های آینده شاهد حضور همه استادان هنر‌های نگارگری و همه سبک‏‌های این هنر در دوسالانه باشیم.
دوسالانه‌ای که برگزیده دوم و سوم نداشت. سپس امیر طهماسبی دبیر دوسالانه روی سن حاضر شد تا به ارائه آمار نهمین دوسالانه نگارگری بپردازد. او با اشاره به اینکه کار تهیه فراخوان از‌‌ همان روزهای نخست آغاز فعالیت‌‏های دوسالانه آغاز شده است گفت: در این دوسالانه شاهد حضور سه بخش رقابتی، مدعوین و مقالات بودیم. در بخش مدعوین ۷۰ اثر از ۳۵ هنرمند پیشکسوت به نمایش گذاشته شد. در بخش رقابتی ۲۱۰ از ۱۸۰ هنرمند در شاخه‎های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب، طراحی و تشعیر به نمایش گذاشته شد. همچنین در بخش مقالات نیز ۲۰ مقاله به بخش مقالات راه یاقت.
وی با بیان اینکه در مجموع ۹۶۸ اثر در بخش رقابتی به دبیرخانه دوسالانه رسیده است اظهار کرد: این آثار متعلق به ۴۵۰ هنرمندی بود که از سراسر کشور در نهمین دوسالانه نگارگری شرکت کردند. از میان این هنرمندان ۱۹۶ نفر تهرانی و باقی آنان از شهرهای دیگر بودند. همچنین ۳۳۰ نفر از هنرمندان شرکت کننده را خانم‎‌ها و ۱۲۰ را آقایان تشکیل می‌‎دادند.
دبیر نهمین دوسالانه ملی نگارگری درباره کتاب این دوسالانه نیز گفت: انتشار این کتاب یکی از اتفاقات مهم این دوره از دوسالانه است زیرا این کتاب شناسنامه نگارگری معاصر ماست.
طهماسبی درباره شیوه برگزیدن برندگان نیز توضیح داد: در ‌‌نهایت و پس از بازبینی آثار هیات داوران دوسالانه به این نتیجه رسید که به دلیل نزدیکی کیفیت آثار هر سه برگزیده بخش‎های پنج‎گانه دوسالانه نفر اول بوده و این دوسالانه در هیچ بخشی نفر دوم یا سوم ندارد.
“مشق عشق” رونمایی شد
پس از این سخنان کتاب دوسالانه نهم با حضور علی مرادخانی، امیر طهماسبی، مجید ملانوروزی، رضا یساولی و محمدباقر آقامیری روی سن، رونمایی شد. این کتاب “مشق عشق” نام دارد و شامل ۲۸۸ صفحه است. در این کتاب که در قطع رحلی و از سوی انتشارات یساولی منتشر شده است ۲۹۵ اثر از ۲۲۲ هنرمند منتشر شده است.
پایان بخش این مراسم بخش معرفی برگزیدگان نهمین دوسالانه ملی نگارگری بود. در بخش تذهیب که داوری آثار آن را سلیمان سعیدآبادی، فریدون فخری جوقان و محمدرضا هنرور برعهده داشتند؛ نسرین آقامیری از استان البرز، مریم لبانی مطلق از استان تهران و فرید هنرور از استان البرز موفق به کسب رتبهٔ مشترک اول شدند و از علی بهمنی، بتول ثابتی، مریم جملی، ‌ مهرداد راستی، رعنا شریلو، حمیرا طهماسبی و فریده طهماسبی تقدیر شد.
در بخش تشعیر نیز هیات داوران یعنی مهدی خداپناه، مجید صادق‌زاده و حسین عصمتی، به صورت مشترک سارا آقامیری از استان البرز، ‌ علیرضا اسماعیل‌پور از استان اصفهان و آرزو حسینی از استان اصفهان حائز کسب رتبهٔ مشترک اول تشخیص داده و از منصوره جعفری، ‌ مریم سلطانی‌پور و مهدی مهدوی نیز تقدیر کردند.
در بخش طراحی نیز که داوری آثار آن برعهده یوسف حسینی، رضا یساولی ثانی و مهرداد خطایی بود، عباس شهسواری از استان کرمانشاه، بهمن شریفی از استان تهران، امید فرید از استان تهران موفق به کسب رتبه مشترک اول شدند و از آرزو حسینی، ‌ سعید عباسی و مهدی مهدوی تقدیر شد.
هیات داوران بخش گل و مرغ عبارت از محمد ناصری‌پور، رحیم چرخی، ‌حسینعلی ماچیانی برگزیدگان رتبه اول را محمدرضا آقامیری از استان البرز، مجید فتاحی از استان اصفهان، ‌ عطاالله شاکری از استان خراسان رضوی و رعنا شریلو از استان البرز اعلام کرد و نرگس قاسمی و علیرضا قزی نیز در این بخش تقدیر شدند.
در بخش نقاشی ایرانی نیز هادی فقیهی از تهران، ‌ مصطفی شرفی از استان مرکزی و مهدی مظلوم‌زاده از بوشهر موفق به کسب رتبه اول شدند. هم‌چنین در این بخش از فروغ اسماعیلی، ‌ فضل الله افشار، ‌ سیما حسینی، محبوبه حسینی، آزاده خلجی، ‌ راضیه رشتیانی، فرهاد رفیعی، الهه زارع، هادی ساعت ساز، زبیر سعیدی، بهنام شریفی، مریم فرجی و میثم نیلی تقدیر شدند.
هم‌چنین در بخش مقالات این دوسالانه نیز، وحید توسلی نویسنده مقاله عنوان تحلیلی بر حکمت و زیبایی گل‌ها در هنر گل و مرغ و سید علی پورمیر نویسنده مقاله‌ای با عنوان بررسی شمایل نگارانه نگاره دربند کشیدن ضحاک برگزیده شدند.
جایزه برگزیدگان بخش‌های اصلی این دوسالانه یک لوح تقدیر به همراه مبلغ ۳۵ میلیون ریال بود و هم‌چنین به تقدیرشدگان این دوسالانه یک لوح تقدیر اهدا شد.

منبع: هنرآنلاين 

نویسنده