امروز در آرت فر استانبول ۲۰۱۷ چه می‌گذرد؟

امروز در آرت فر استانبول ۲۰۱۷ چه می‌گذرد؟
گزارش خبرنگار اختصاصی آوام مگ از آرت فر استانبول

رونق هنر معاصر ایران در استانبول

امسال دوازدهمین دوره برگزاری سالانه بازار هنر استانبول یا آرت فر استانبول است که به هنر مدرن و معاصر تعلق دارد. در نظر داشته باشید که دوازده سال پیش هنر ایران در چه جایگاهی قرار داشت و ما از کجا آغاز کرده‌ایم؟ رشد قابل توجه آرت فر استانبول و وضعیت فعلی هنر ایران قابل بررسی است.

آرت فر
این رویداد امسال با حضور بیش از ۷۰ گالری در بازه زمانی بین ۱۴ تا ۱۷ سپتامبر در استانبول در حال برگزاری است.

آرت فررویکردهای پر قدرت به هنرهای جدید، در کنار ارایه آثاری از برخی بزرگان هنر قرن بیستم و بیست و یکم به این رویداد جلوه‌ی خاصی بخشیده است؛ به‌طوری که گروه‌های مختلفی از گالری‌ها در اینجا گرد هم آمده‌اند و هریک منتخبی از آثار هنرمندان خود را برای فروش ارایه کرده‌اند.
هرچند اکثر گالری‌های شرکت کننده در این آرت فر از کشور ترکیه هستند، اما گالری‌هایی از شانگهای و کره نیز در این مجموعه حضور دارند. پس از گذشت دوازده دوره کاری به نظر می‌رسد گروه‌های حرفه‌ای از سراسر جهان با این رویداد ارتباطی خوبی برقرار کرده‌اند و استقبال زیاد و حجم انبوه مخاطبان گواه این مسئله است.

آرت فرهرچند در آرت فر این دوره تنها سه گالری از ایران شرکت کرده‌اند، و با آثاری نه چندان قابل ارزش، اما گالری‌های مهمی از نقاط مختلف دنیا به ارایه آثار هنرمندان ایرانی پرداخته‌اند، از جمله گالری «۵۵ بِلِه چاسه»۵۵bellechasse با دو شعبه در پاریس و میامی، با آثاری از نیلوفر بنی صدر آمده است و گالری لیلا هلر» با کلکسیون پرستاره‌ای از ایرانیانی مانند رضا آرامش از نیویورک و دبی و گالری دیری مارت استانبول با شیرین نشاط و سوفیا کانتنپوراری sophia contemporary gallery با مجموعه گسترده‌ای از رضا درخشانی، پویا آریان پور، طاها حیدری، آزاده رزاق دوست، امیرحسین زنجانی و افروز عمیقی غرفه‌های خود را آراسته‌اند. که این بیانگر فعالیت جدی‌تر و حرفه‌ای تر گالری‌های خارجی برای جذب هنرمندان ایرانی است.

آرت فربه نظر می‌رسد در مجموعه امسال تلفیقی از آثار خیلی متفاوت و خیلی جدید در مقایسه با آثار ارایه شده در گذشته ارایه شده باشد و گالری‌هایی که در طبقه همکف قرار دارند (با توجه به قیمت غرفه‌ها در این طبقه) آثاری با کیفیت و ساخت تمیزتر و ایده ضعیف یا کم توان را به نمایش گذاشته‌اند، حال آنکه در طبقه پایین تعداد گالری‌هایی که نوید هنرمندان جدی و دغدغه‌مند واقعی را می‌دهند، بیشتر است. اما در طبقه همکف می‌توان آثار بزرگانی مانند دالی و پیکاسو را نیز مشاهده کرد.

آرت فرحضور هنر تعاملی الکترونیکی و تلفیقی نیز به شکل‌های مختلف در طبقه پایین دیده می‌شود، اما معمولاً از لیبل فروش بی‌بهره می‌مانند، مانند آثار عکس که شاید بتوان گفت، هرگز به‌عنوان یک هنر قابل خرید و فروش به معنی کامل کلمه در این آرت فر مورد اعتنا نبوده‌اند. از طرفی، حضور گاه و بی‌گاهشان در این رویداد قابل توجه است؛ البته در میان آثار عکس نیز آثار چاپ آلترناتیو و فتو آرت، عکاسی‌های چیدمان شده (استیج وعکاسی صحنه‌آرایی شده) و پرتره دیده می‌شود اما نکته قابل توجه اینکه به‌هیچ وجه هیچ مجموعه‌ای در قالب عکس مستند حضور ندارد.

آرت فردر مورد نقاشی البته آثاری از رده‌های مختلف به‌خصوص نقاشی‌هایی متعلق به سبک‌های متأخری مانند بد پینتینگ bad painting حضور دارند. در زمینه‌ی حجم شاید بیش از سایر مقوله‌ها، احجام متحرک از آن خودسازی دیده می‌شوند که به واسطه جذابیت‌های بصری‌شان مخاطبین زیادی را نیز به خود جلب می‌کنند.

دیگر خبرهای هنر معاصر جهان را در لینک زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
بینال استانبول

آرت فر استانبول با شرکت سه گالری ایرانی برگزار می‌شود

آرت فر استانبول با شرکت سه گالری ایرانی برگزار می‌شود  ۲۳ تا ۲۶ شهریور به گزارش سایت آوام: آرت فر استانبول (CI) از ۱۴ سپتامبر تا ۱۷ سپتامبر با نسخه بازبینی شده‌‌ی معماران برجسته‌ی تابانلیوغلو، برنده جایزه معماری Tabanlıoğlu و مجموعه‌ای بیش از ۷۰ گالری، از جمله ۲۰ گالری جدید، برگزار می‌شود. این آرت فر با حمایت Akbank، CI که فضاهایی به وسعت ۱۳،۶۰۰ متر مربع از لوتی کیدار ICEC Rumeli Hall را با همکاری مرکز کنگره استانبول در اختیارش […]

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر برلین

در هفته هنر برلین چه می‌گذرد؟

در هفته هنر برلین چه می‌گذرد؟ از ۲۲ تا ۲۶ شهریور سایت تندیس: محدثه شادمهر هفته هنر برلین، یکی از رویدادهای مهم در تقویم هنر معاصر آلمان است. که امسال برای ششمین بار، جهان هنر برلین میزبان نمایشگاه‌ها، مراسم اهدای جایزه، فیلم‌های هنری و رویدادهای متعددی است که در طول هفته برگزار می‌شوند. تنوع غنی این برنامه‌ها در فصل پاییز با همکاری مشترک موسسات، گالری‌ها، هنرمندان، مجموعه‌‌دارها و پروژه‌های محیطی آغاز به کار کرده و توجه جهانی را به خود […]

0 comments

نویسنده