رونمایی نگاتیو‌های شیشه‌ای باقی مانده از پناهجویان لهستانی در ایران

رونمایی نگاتیو‌های شیشه‌ای باقی مانده از پناهجویان لهستانی در ایران
این رونمایی در کاخ سعدآباد و موزه هنرهای معاصر اصفهان در ۱۴ مهر خواهد بود

نگاتیو‌های شیشه‌ایسال جاری هفتاد و پنجمین سالگرد مهاجرت آوارگان لهستانی به ایران‌ در بحبوبه‌ی جنگ دوم جهانی است. ایران که خود دراین زمان از پس‌لرزه‌های این جنگ جهانی در امان نمانده بود، با مهر پذیرای این مهمانان رنجدیده شد. برای بزرگداشت این رویداد تاریخی که نشان قدمت تبادلات فرهنگی بین دو کشور است موسسه آدام میشکویچ با حمایت افتخاری وزیر فرهنگ و میراث ملی لهستان و با مشارکت مجموعه‌ فرهنگی کاخ سعدآباد و موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان با رونمایی از مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد از عکس‌های یافت شده از پناه‌جویان لهستانی در خلال جنگ جهانی دوم در ایران در تهران و اصفهان گشایش می‌یابد.

این نمایشگاه «متولدین لهستان مستقل؛ لهستانی‌ها، کودکان اصفهان پس از ۷۵ سال به ایران باز می‌گردند.» نمونه‌هایی از میراث لهستان را از طریق مجموعه‌ای منحصر به فرد از نگاتیو‌هایی که در استودیوی ابوالقاسم جلا نیم ‌قرن بعد از پایان یافتن جنگ‌ جهانی دوم یافت شده است، ارائه می‌کند. این نمایشگاه که توسط موسسه‌ی آدام میشکویچ برگزار می‌شود، عکس‌هایی را در بر می‌گیرد که هیچ‌گاه در گذشته ارائه و منتشر نشده‌اند و اقامت پناهجویان لهستانی در خلال جنگ‌ جهانی دوم را مستند کرده‌اند. این عکس‌ها بخشی از مجموعه‌ی بزرگ نگاتیو‌های کشف شده توسط پریسا دمندان در استودیوی عکاسی ابوالقاسم جلا در شهر اصفهان هستند.

کیوریتور نمایشگاه پریسا دمندان، عکاس و تاریخ‌ هنر شناس است. او در حین تحقیق در مورد شروع عکاسی در شهر زادگاه خود اصفهان، به صورت اتفاقی مجموعه‌ای از مدارکی منحصر به فرد را کشف کرد: جعبه‌هایی از صفحه‌های نگاتیو‌ شیشه‌‌ای. پریسا دمندان در سال ۱۳۹۰، در کتابی با عنوان کودکان اصفهان (نشر نظر)، بخشی از این مجموعه را ارائه کرده است. این پرتره‌ها توسط ابوالقاسم جلا، عکاس بنام اصفهانی ثبت شده که هیچگاه در جایی ارایه و انتشار نیافته است این آثار نمونه‌ای عالی از هنر عکاسی در سال‌های اولیه‌ ظهورش است، و گواهی است مهم بر سرنوشت مردم لهستان در دوران جنگ. این مجموعه‌ شامل عکس‌های دسته‌جمعی و تک پرتره‌های آتلیه‌ای و همچنین تصاویری از جامعه‌ی لهستانی‌هاست که در بیرون از استودیو عکاسی شده‌اند.

موسسه آدام میشکیویچ، که تحت عنوان Culture.pl فعالیت می‌کند، یک مؤسسه فرهنگی ملی است که ماموریتش، ساخت و ترویج ابعاد فرهنگی لهستان از طریق مشارکت فعال در تبادلات فرهنگی بین المللی است. آی‌ام ‌آی تا کنون در هفتاد کشور پروژه‌های فرهنگی انجام داده، بیش از پنج هزار و پانصد رویداد فرهنگی ارائه کرده و بیش از پنجاه و دو میلیون نفر مخاطب را در پنج قاره جذب کرده است. وب سایت موسسه‌ی Culture.pl بانی سرویس اطلاع‌دهی روزانه‌‌ای است که رویدادهای کلیدی مربوط به فرهنگ لهستان را پوشش می‌دهد. به منظور اطلاع‌رسانی رویدادهای ساماندهی شده در داخل و خارج از کشور لهستان، این پرتال، مشخصات شمار زیادی از هنرمندان، بررسی‌ها، تالیفات، مقاله‌های توصیفی و اطلاعاتی در زمینه‌ی نهاد‌های فرهنگی را در اختیار می‌گذارد. این سایت که در سال ۲۰۱۵ بیش از چهار ونیم میلیون بازدید کننده از سراسر جهان را جذب کرده است، در سه زبان لهستانی، انگلیسی و روسی در دسترس است.

نمایشگاه، که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود صد و بیست هزار لهستانی به همراه ژنرال آندرس به ایران برگزار می‌شود، در نگارخانه‌ی سفید در کاخ سعدآباد تهران از تاریخ چهارده مهر تا نه آبان‌ نود و شش و موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان از تاریخ هجده مهر تا دوم آذر نود و شش برگزار خواهد شد و به موازات آن برنامه‌های متنوعی از میزگرد تا نمایش فیلم و همایش برگزار می شود.

با احترام از شـما دعوت می‌شـود، در جلسـه‌ی مطبوعاتی مربوط به این سلسـله رویداد که به‌منظور بررسـی ابعاد تاریخی، هنری و اجتماعی این اتفاق تاریخی و همچنین آشـنایی بیشتر با برنامه‌های پیش رو طراحی شده‌است، شرکت کنید.
جلسـه در تاریخ یازدهم مهرماه نود و شـش (معادل سـوم اکتبر دوهزار و هفده)، در بنیاد لاجوردی در تهران از ساعت یازده-
۱۱ برقرار خواهد بود و به مدت دو سـاعت به طول می‌انجامد. همچنین پروژه‌ی فرهنگی هـنری «کافه پولونیا» به ابتکار مرکز آفرینش‌هـای معاصر اصفهان و تئاتر «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» نوشته‌ی محمد چرمشیر، از تئاتر آفتاب از دیگر برنامه‌های این سلسه رویدادهاست.
برنامه‌ی نشست خبری:

ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۱
گفتگــو بــا پریســا دمنــدان، محقــق و کیوریتــور| آنــا دودا، نماینــده‌ی موسســه‌ی آدام میشــکویتز| پاتریشــیا اوزجــان، کاردار لهســتان| امیــن فخــاری، موســس و مدیــر مرکــز آفرینش‌هــای معــاصر اصفهــان | محمدرضــا کارگــر، سرپرســت مجموعــه فرهنگـی تاریخـی سـعدآباد |حمیـد وکیل باشـی، مشـاور هـنری و مسـئول نگارخانـه‌ی سـعدآباد| محمدعلـی صرامـی، رییـس مــوزه‌ی هنرهــای معــاصر اصفهــان| علیرضــا دولتشــاهی، تاریخ شــناس و عضــو کمیته علمــی همایــش «هفتــاد و دومیــن ســالگرد ورود مهاجــران لهســتانی بــه ایــران»| خــسرو ســینایی، فیلمســاز | رکســانا مهرافــزون، کارگــردان تئاتــر«اصفهان، شهر بچه‌های لهستان».
ساعت ۱۴ الی۱۲:۳۰
استراحت و پذیرایی
ساعت ۱۴:الی۱۵:۳۰
نمایش فیلم «مرثیه‌ی گمشده» با حضور کارگردان اثر، خسرو سینایی
بااحترام

از طرف سفارت جمهوری لهستان در تهران
زمان: ۱۱ مهرماه ۱۳۹۶ ،ساعت ۱۱ صبح
مکان: خیابان کریمخان، خیابان نجات الهی (ویلا)، خیابان سپند شرقی، پلاک ۲۰ ،ساختن ۳۲ ،بنیاد لاجوردی.

نویسنده