آی وی وی در همین نزدیکی

آی وی وی در همین نزدیکی
نگاهی به نمایشگاه آی وی وی در موزه ساکیپ سابانجی استانبول

سایت تندیس به قلم مریم روشن فکر


آی وی وی در همین نزدیکیآی وی وی Ai Wei Wei برای اهالی هنرهای تجسمی نامی آشنا و بعضا تحسین برانگیز است. یکی از مهم‌ترین علل اهمیت این هنرمند چینی فعالیت پردامنه و گسترده‌ اوست که به تازگی به منطقه خاور میانه نیز کشیده شده‌است. چندی پیش حضور او در نمایشگاهی از هنرمندان پیشرو چین در گرجستان به نمایش درآمد و اینک همزمان با دوسالانه هنر استانبول، نمایشگاه مفصلی از مجموعه آثار پورسلین(چینی) آی وی وی در موزه ساکیپ سابانجی استانبول برگزار گردیده. این فعالیت همه جانبه و حضور گسترده او در شبکه‌های اجتماعی بازتاب دهنده دغدغه اصلی او یعنی اجتماع و مردم است. آی وی وی در تمام آثاری که تا کنون خلق کرده‌است، نگاهی پرسشگر را به انسان مطرح نموده. از مردم چین تا انسان به طور کلی.آی وی وی در همین نزدیکیآی وی وی متولد ۱۹۵۷ در پکن، هنرمند، معمار، فیلمساز، عکاس، نویسنده، ناشر، هنربان و البته فعال اجتماعی است و به شکستن تابوهای اجتماعی، تاریخی و هنری شهره است. او همواره از سوی حکومت چین مورد تهدید بوده و به طور دائم تحت نظر است. آی وی وی خود در گفتگویی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌ترسد که با تولید این آثار مشکلی برایش پیش بیاید می‌گوید: چرا، اما دقیقا چون می‌ترسم کار می‌کنم.آی وی وی در همین نزدیکیآی وی وی اینک در نمایشگاهی که به استانبول آورده، هم بخش گسترده‌ای از آثار خود، البته با محوریت متریال پورسلین را به تماشا گذاشته و هم دغدغه بشردوستانه خود را در مورد فجایع انسانی منطقه خاور میانه به تصویر کشیده است.آی وی وی در همین نزدیکیدر این مجموعه که کل سه طبقه این موزه را به خود اختصاص داده، محور آثار رابطه سنتی بین صنایع دستی و تاریخ هنر است. آی وی وی به خوبی از این خصیصه بهره می‌برد که صنایع دستی بشر از ابتدای تاریخ روایت‌گر قصه‌ها، دردها و خواسته‌های بشر بوده‌اند. او نیز همین سنت را برای گسترش مفهوم مورد نظر خود به درستی به کار می‌گیرد. در مجموعه وسیعی از بشقاب‌ها، کوزه‌ها و گلدان‌ها، آی وی‌وی تصاویری روایی با همان سبک سنتی چین در تولید پورسیلین با نقوش آبی را تولید کرده‌است.آی وی وی در همین نزدیکیاو همچنین از این متریال سنتی کشور خود نهایت استفاده را می‌برد، چه زمانی که به جای بیرون درون گلدان‌ها را منقوش می‌کند و چه زمانیکه با ظرافت دست به تولید انواع میوه‌ها و سبزیجات از جنس چینی می‌زند. آی وی وی به این وسیله جهان پر تضاد امروز را به واسطه به چالش کشیدن سنت، صنایع دستی و هنر معاصر به تصویر می‌کشد.آی وی وی در همین نزدیکیتعداد مجموعه‌های ارائه شده در این نمایشگاه طیف گسترده‌ای از آثار آی وی وی طی سال ۲۰۰۹ تا امروز را در بر می‌گیرد که به همراه ویدئوهایی که نمایانگر مراحل ساخت برخی از آثار است ارائه شده. از تخمه‌های آفتابگردان (۲۰۱۰- موزه تیت مدرن) تا بشقاب‌های چینی سفید و آبی منقوش به مناظری از جنگ و آوارگان سوری.آی وی وی در همین نزدیکیدر یکی از سالن‌ها که تمام دیوارهای آن با کاغذ دیواری مشکی پوشیده شده، موتیفی از اردوگاه‌های پناهجویان‌، صحنه‌های جنگ و آوارگی به صورت طراحی خطی روی کاغذ دیواری دیده می‌شود. همین طرح سپس در گلدان‌های سنتی چینی که به صورت ستون‌هایی بلند روی هم قرار گرفته‌اند نیز با مواد سنتی و رنگ آبی چینی تکرار شده‌است. در دیوار اصلی سالن، سه تصویر آی وی وی در حال رها کردن و شکستن گلدان عتیقه ۲۰۰ ساله (عمل هنری مربوط به سال ۱۹۹۵) دیده می‌شود که با لِگو ساخته شده‌است. تصویری که می‌تواند لزوم شکستن و پایان یافتن سبوعیت و بی‌شرمی انسانی را یادآوری کند. این مجموعه از آثار متاخر آی وی وی است و همانند باقی آثار این مجموعه و سایر مجموعه‌های هنرمند دعوتی است به دیدن و دوباره اندیشیدن.

این نمایشگاه از ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ آغاز شده و تا ۲۸ ژانویه ادامه خواهد داشت.آی وی وی در همین نزدیکی

دیگر اخبار هنر معاصر جهان را اینجا ببینید:

[su_posts id=”45508″ tax_operator=”0″ order=”desc”]

[su_posts id=”45429″ tax_operator=”0″ order=”desc”]

[su_posts id=”45365″ tax_operator=”0″ order=”desc”]