جدال بین موزه و مردم بر سر حراج میراث فرهنگی و هنری

جدال بین موزه و مردم بر سر حراج میراث فرهنگی و هنری
اعتراض پسران راکول به مزایده آثار هنری موزه برکشایر

سایت تندیس ترجمه محمد عبقری

میراث فرهنگیحراجی‌‌های هنری در سرتاسر جهان، نقش مهمی را در رونق بازار هنر ایفا می‌کنند، اما در عین حال گاهی اتفاقاتی در این حراجی‌ها رخ می‌دهد که مقوله هنر فرهنگ را در موضعی جدید قرا می‌دهد. بسیار اتفاق افتاده است که یک مجموعه آثار که جزئی از میراث فرهنگی یک ملت است در یک حراجی تکه تکه شده و به خریداران مختلف فروخته شده‌ است. برخی از این مجموعه‌ها دیگر هرگز شانس یکجا جمع شدن را ندارند و با از دست رفتن کلیت آن‌ها که بعضا با دقت و دلیل و توسط متخصصین یکجا گرد آمده‌اند، روح آن و بخشی از تاریخ فرهنگی یک ملت از دست می‌رود.
پاییز و زمستان نیز فصل رونق حراجی‌ها است و حراج‌خانه ساتبی قصد دارد بخشی از مجموعه آثار موزه برکشایر ماساچوست در ایالات متحده را برای فروش ارائه دهد، اما این اقدام اعتراضاتی را نیز به دنبال داشته است.
تنها چند هفته مانده به مزایده آثار هنری موزه برکشایر توسط شرکت بین المللی Sotheby ، پسران Rockwell و دیگر شاکیان اعتراض خود را به طور رسمی به دادگاه عالی ماساچوست ابراز کردند تا به طور موقت هم شده از فروش آثار این موزه جلوگیری شود.

میراث فرهنگیمعترضان مدعی بودند که براساس قانون ایالتی موزه حق فروش و واگذاری آثار هنری را ندارد و تصمیم برای ارائه این آثار، حقوق و قصد اعطا کنندگان را پایمال می‌کند، همچنین آنها از کم‌کاری متولیان موزه در مراقبت و مدیریت مالی در قبال طرح پیشنهادی برای نوسازی موزه گله‌مند بودند.
الیزابت مک گرا (Elizabeth McGraw) رئیس هیئت مدیره موزه برکشایر در بیانیه‌ای اظهار داشت: «به اعتقاد من، ما این حق قانونی را داریم تا آثارهنری را واگذار کنیم، و مطمئنیم با این طرح جدید ما به عمر آموزشی و فرهنگی موزه یک قرن اضافه خواهیم کرد.» میراث فرهنگیمدیریت موزه برکشایر در ماه جولای اعلان داشت که قصد فروش ۴۰ اثر از مجموعه موزه را دارد، حرکتی که مبلغی تا سقف ۵۰ میلیون یورو را به ارمغان خواهد آورد تا این عواید در بازسازی و نوسازی موزه و طرح دیدگاه نو را پیاده کنیم که در آن توجه بیشتر به تکنولوژی و نگاه آن به علم و طبیعت را به همراه داشته باشد.
پسران راکول (Rockwell) که این پرونده را راه انداخته‌اند در مصاحبه‌ای چنین اظهار داشتند: «چیزی که در موزه برکشایر دارد اتفاق می‌افتد از بین رفتن اعتمادی‌ست که مردم به نورمن راکول داشتن و خدشه‌دارشدن شهرت مردم برکشایر و این خود برای تمام موزه‌ها اتفاق ناگواری است.
سازمان‌های موزه‌داری شامل انجمن مدیران موزه‌های هنری و موزه‌های آمریکایی همه به‌شدت با این فروش مخالفند. راهنماهای حرفه‌ای، فروش این آثار هنری موزه را به طور کلی ممنوع می‌دانند مگر اینکه در ازای آثاری باشد، و مدیران موزه‌ها نیز می‌گویند که این کار می‌تواند الگوی نامناسبی برای دیگر موزه‌ها باشد، زیرا افزایش درآمد از راه‌های با ثبات، جایش را با فروش آثار خواهد گرفت.

خبرهای دیگر هنر معاصر را در لینک زیر مشاهده کنید:

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
هنر خاورمیانه و جهان اسلام در حراج کریستی

کریستیز در سایه ساتبیز

حراج کریستیز که در عصر روز ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ در شعبه لندن این حراج‌خانه برگزار گردید. نتایج این فروش را در ادامه مطلب ببینید.

0 comments

مسعود اسکندری ؛ عکاس مهاجر

مسعود اسکندری خویی متولد ۲۳ آذر ۱۳۴۰ دانش آموخته عکاسی از دانشگاه هنر . فوق لیسانس عکاسی از دانشگاه هنرتهران  و مستند نگاری از دانشگاه Ryerson کانادا (Master of Fine Arts in Documentary Media) . تدریس در گالری هنر همیلتون و دستیار خانم Pearl Van Geest هنرمند  و مدرس نقاش کانادایی .

0 comments
موزه جاسوسی نیویورک

موزه جاسوسی نیویورک، جهان پنهان جاسوسی را به نمایش می‌گذارد

موزه جاسوسی چند رسانه‌ای و تعاملی در نیویورک افتتاح می‌شود با طراحی‌های استودیو “دیوید آجایا” معمار بریتانیایی آفریقایی تبار سایت تندیس به نقل از هنرآنلاین: طراحی‌های استودیو “دیوید آجایا” معمار بریتانیایی آفریقایی تبار برای موزه جاسوسی نیویورک رونمایی شد. موزه جاسوسی که در قالب محیط‌های چند رسانه ای تعاملی طراحی شده، داستان‌هایی از جهان پنهان جاسوسی را برای بازدیدکنندگان به نمایش خواهد گذاشت. این موزه در یک ساختمان به مساحت ۶۰هزار فوت، مجموعه ای از غرفه‌ها را در برمی گیرد […]

0 comments

نویسنده