در اولین دیدار هنرمندان با شهردار تهران چه گذشت

اولین دیدار هنرمندان با شهردار تهران
خواسته‌های اصحاب فرهنگ و هنر در اولین دیدار با شهردار تهران

نمایندگان شاخه‌های مختلف هنری در دیدار شهردار تهران با اصحاب فرهنگ و هنر مطالبات خود را مطرح کردند.

دیدار هنرمندان با شهردار تهران

به گزارش ایسنا، در این دیدار که شامگاه ۳۰ آبان ماه در باغ کتاب برگزار شد، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما به نمایندگی از اهالی سینما در سخنانی فضای شهر امروز را تشدیدکننده حرص، طمع و آز دانست و گفت: سینما به عنوان پیشخوان حوزه فرهنگ، تکالیف جدی برای رفع مشکلات شهر بر دوش دارد و جز با صریح سخن گفتن چاره‌ای بر این راه‌حل‌ها نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه ما فیلم را برای رضایت مخاطب می‌سازیم، ادامه داد: شما شهری را اداره می‌کنید و باید رضایت مخاطب را جلب کنید. به نمایندگی از برجسته‌ترین هنرمندان کشور فکر می‌کنیم نیازهای متعددی است که با ارتباط دو سویه شهرداری و خانه سینما قابل حل خواهد بود.

شاهسواری با تاکید بر اینکه این شهر نیازمند توسعه فضای فرهنگی و امنیت آن است، گفت: ما در جشنواره‌ای که شهرداری با عنوان فیلم شهر برگزار می‌کرد با تمام وجود همکاری کردیم و در حوزه زیرساخت‌ها و ارتباطات صنفی نیز اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است. ما تنها حرفه‌ای هستیم که مشتریان خودمان را انتخاب نمی‌کنیم و منتظر آنها می‌مانیم و اصل مهم رضایت آنها است. به خاطر همین باید به نیازهای متعدد و متنوع و به‌روز مخاطب شهر توجه کرد.

مدیرعامل خانه سینما با پیشنهاد اینکه یک کارگروه ویژه برای حل مشکلات متشکل از نمایندگان خانه سینما و شهرداری تشکیل شود، اظهار کرد: شاید این باعث شود کاری کنیم از خشونت موجود در فضای تهران با نگاهی هنری بکاهیم.

اصغر همت به نمایندگی از اهالی تئاتر با بیان اینکه ترجیح می‌دهیم مشکلاتمان را در جلسات خصوصی‌تر مطرح کنیم، گفت: باید به نیروهای متخصص بیشتر از نیروهای متعهد میدان داده شود.

وی با اشاره به صحبت‌های منصور ضابطیان که اجرای این مراسم را برعهده داشت مبنی بر زیاد شدن تعداد سالن‌های تئاتر در کشور اظهار کرد: باید دید این سالن‌ها شرایط مناسبی دارند یا نه. اگر شهرداری درست عمل می‌کرد ۲۹۰ میلیارد را برای احداث سالنی در جنوبی‌ترین نقطه شهر دور نمی‌ریخت و با آن پول کارهای زیادی می‌توانستیم انجام دهیم.

این بازیگر خطاب به محمدعلی نجفی گفت: کسی تاکنون فرهنگی‌تر از شما شهردار تهران نبوده و این کارتان را سخت می‌کند.

دیدار هنرمندان با شهردار تهراندر ادامه این مراسم توکل قائم‌مقام اتحادیه ناشران هم در سخنانی اظهار کرد: در کنار خانواده و آموزش و پرورش که در ترویج کتابخوانی نقش مهمی دارند شهرداری‌ها هم می‌توانند نقش مهمی را در حل مشکلات نشر و کتاب ایفا کنند.

وی یکی از معضلات حوزه نشر را محدودیت در بحث ویترین کتاب در حوزه شهری عنوان کرد و ادامه داد: ما به ویترین‌های بیشتر برای عرضه کتاب نیاز داریم و شهرداری‌ها در این حوزه می‌توانند نقش زیادی ایفا کنند.

توکل تکثیر غیرمجاز و غیرقانونی کتاب را معضل دیگری عنوان کرد و گفت: این روزها شاهد عرضه این آثار در خیابان انقلاب توسط دستفروشان هستیم. ضمن اینکه کتابفروشی‌های داخل ایستگاه مترو هم بعضا دیده شده چنین اقدامی انجام می‌دهند و تخفیف‌های زیادی هم که می‌دهند خارج از قاعده است.

در ادامه سیدمحمود دعایی که به نمایندگی از اهالی رسانه روی سن حاضر شده بود به تمجید از محمدعلی نجفی و سیدرضا صالحی امیری معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری پرداخت، از سابقه درخشان آنها به نیکی یاد کرد.

لوریس چکناواریان دیگر سخنران این مراسم بود که به نمایندگی از اهالی موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اینکه از زمانی که تهران ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشته ساکن این شهر بوده است، گفت: تهران زمانی شهر فرهنگ و هنر بود اما امروز اینگونه نیست. موسیقی می‌تواند فرهنگ خشن شهر را کنار بزند. فرهنگ ما نیاز به موسیقی دارد و نمی‌توان مولانا را بدون موسیقی به دنیا نشان داد.

وی خطاب به شهردار تهران اظهار کرد: تمام پولتان را بزارید و ارکستر خوبی بسازیم تا فرهنگ مردم را تغییر دهیم.

دیدار هنرمندان با شهردار تهران

معصومه مظفری به نمایندگی از حوزه هنرهای تجسمی در سخنانی با بیان اینکه معمولا ما غایب اینگونه مراسم‌ها هستیم، گفت: اگر می‌خواهید تهران را درست کنید قطعا عکاس‌ها و نقاش‌ها را نمی‌توانید، نبینید. باید از انجمن‌های تجسمی کمک گرفت و اگر از کمک ما استفاده نکنید، شما این فرصت را از دست داده‌اید.

وی تاکید کرد: در برنامه‌ریزی‌هایتان از ما کمک بگیرید. ما در تهران ۲۲۴ گالری‌دار مجوز از ارشاد داریم اما بسیاری از آنها در سایه قرار گرفته‌اند.

فریدون عموزاده خلیلی آخرین نماینده اصحاب فرهنگ و هنر بود که از سوی نویسندگان پشت تریبون قرار گرفت و با بیان اینکه در شهرهای بزرگ اجازه می‌دهند، اهالی فرهنگ و هنر شهر را شکوفا کنند، ادامه داد: اما در تهران اینگونه نبوده و این افراد در اداره شهر دخیل نبودند. باید به اهالی فرهنگ و تشکل‌های غیردولتی اعتماد کرد.

وی افزود: اهالی فرهنگ دلشان اگر بیشتر از مقامات برای فرهنگ و مردم نسوزد قطعا کمتر نمی‌سوزد.

در پایان این برنامه و پیش از سخنرانی محمدعلی نجفی شهردار تهران، گروه موسیقی «ماهیما» با اجرای حجت اشرف‌زاده به اجرای سه قطعه پرداختند.

این مراسم با بازدید حاضران از شهر کتاب آغاز شد و سیدرضا صالحی امیری معاون فرهنگی و اجتماعی و قائم‌مقام شهردار تهران به عنوان میزبان مراسم در ابتدا سخنانی را مطرح کرد.

از حاضران در این مراسم می‌توان به مرضیه برومند، سعید امیرسلیمانی، رخشان بنی‌اعتماد، مهدی شفیعی، رضا ناجی، سیاوش طهمورث، سهیل محمودی، عزت‌الله مهرآوران، ضیاءالدین دری، محمد فیلی، همایون اسعدیان، کریم اکبری مبارکه، امیر توده روستا، مسعود فروتن، بیژن امکانیان، منوچهر محمدی، غلامرضا آزادی، فریال بهزاد، مسعود اطیابی، پانته‌آ بهرام، فریبا متخصص، حسین محب اهری، قاسم قلی‌پور، محمدحسین فرحبخش، امیرحسین شریفی، فرشته طائرپور، حسن آقاکریمی، داریوش اسدزاده، علی متقیان، جواد طوسی، طهماسب صلح‌جو، مرتضی رزاق‌کریمی، میلاد کی‌مرام، مرجان اشرفی‌زاده، علی لقمانی، احمد عربانی، مریم معترف، خشایار اعتمادی، غلامرضا موسوی، رامین حیدری فاروقی، احمد مسجدجامعی، معصومه ابتکار و علیرضا تابش اشاره کرد.

این مراسم با ضیافت شام شهردار تهران به پایان رسید.

نویسنده