اهمیت بیانیه هنری در هنر معاصر ایران

اهمیت بیانیه هنری در هنر معاصر ایران | سخنران: دکتر جاوید رمضانی

بیانیه هنری گزاره هنرمند جاوید رمضانی

نشست گزاره هنرمند رونمایی «ویژه‌نامۀ بیانیه‌های هنری سال ۹۵ نشست تخصصی گزاره هنرمند توسط انجمن منتقدین هنرهای تجسمی عصر دیروز دوشنبه ۳۰ آبان در گالری ویستا با حضور منتقدین هنرمندان و مخاطبان هنر برگزار شد.
در این نشست به بررسی ویژه نامه بیانیه‌های هنری سال ۱۳۹۵ که در قالب پژوهشی با عنوان «گزاره‌هایی در هنر معاصر ایران» توسط انجمن منتقدان تجسمی ایران و با همکاری گالری ویستا گردآوری و تحلیل شده است، پرداخته شد.

بیانیه هنری گزاره هنرمند جاوید رمضانی
در ابتدای بحث محمود مکتبی که به همراه کیوان خلیل نژاد و امیر کالاگر، گردآوری و تحلیل محتوای این پژوهش را انجام داده‌اند، به توضیحاتی آماری درباره چگونگی شکل‌گیری این پروژه پرداختند و نظرات خود در مورد کاستی‌ها و کیفیت نوشته‌ها ارائه نمودند، سپس هریک پیشنهاداتی پیرامون اصلاح وضعیت موجود بیان کردند.
در ادامه دکتر جاوید رمضانی به اختصار به بررسی پژوهش ذکر شده پرداخت و در همین راستا با نگاهی دقیق‌تر جایگاه و لزوم نگارش «گزاره هنرمندان» را مورد بررسی قرار داد. او همچنین در ادامه سخنان خود مبحث کلی‌تری را پیرامون چیستی و چگونگی نگارش گزاره هنرمند آغاز کرد که مشروح آن پس از این بر روی سایت تندیس قرار خواهد گرفت.بیانیه هنری گزاره هنرمند جاوید رمضانی
در این نشست همچنین حاضرین به طرح سوالات خود پرداختند که از طرف سخنرانان پاسخ داده شد. شایان ذکر است آقای دکتر بهنام کامرانی نیز که در نشست حضور داشتند بر لزوم نگارش استیتمنت تاکید ورزیدند و در این رابطه تفاوت آن با سایر متونی که توسط متنقد یا هنربان برای یک نمایشگاه نوشته می‌شود را بیان داشتند. این سخنان جدلی را درباره اهمیت و اجبار وجود یا عدم وجود استیتمنت برانگیخت که از جمله نتایج آن تشریح اهمیت نگارش آن برای شرکت در مراکز مهم و معتبر بین‌المللی بود.
همچنین رابطه استیتمنت به عنوان یک متن نگارشی با اثر هنری به عنوان امری تجسمی بیان و حضار پیرامون آن به صحبت پرداختند و آقای دکتر رمضانی از رابطه بین بیان نوشتاری و تصویری سخن گفت و در این زمینه آقای مکتبی به شرح فقدان عادت نوشتاری ایرانیان در طی قرون اشاره نمود.بیانیه هنری گزاره هنرمند جاوید رمضانی

نویسنده