هنرمند مجسمه‌ساز ناشناس، رکورد دار فروش آغاز «هفت نگاه» دهم

هنرمند مجسمه‌ساز ناشناس، رکورد دار فروش آغاز «هفت نگاه » دهم
مجسمه ها به خانه‌های مردم میروند

دهمین دوره فروش آثار هنری «هفت نگاه» با آثاری از ۲۰۰ هنرمند سوم آذر در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد. و تا ۱۷ آذر ماه ادامه دارد.

هفت نگاه

در این دوره از رویداد «هفت نگاه» منتخبی از آثار نقاشی، نقاشی خط و مجسمه از هنرمندان پیشکسوت و جوان در معرض دید علاقه‌مندان به هنر قرار گرفت. جدای از آثار ارزان قیمت که اکثریت آثار ارایه شده در این دوره را شمال می شود و قیمت ها از یکصد هزار تومان آغاز می شود، گرانترین اثری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، تابلویی از سهراب سپهری است که بر روی مقوا کشیده شده و با بهای ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده که از نخستین آثار به فروش رفته در این نمایشگاه بود. تابلویی از آیدین آغداشلو به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در رتبه بعدی گرانقیمت‌ها قرار دارد. پرتره‌ای از دکتر مصدق که با مداد رنگی روی مقوا کشیده شده، متعلق به پروانه اعتمادی با ۱۵۰ میلیون تومان قیمت در همین زمره است.

روی دیواری که آثار استادان پیشکسوت نصب شده است می‌توان مجموعه‌ای از آثار کوچک آنها را که در سبک‌های مختلف خلق شده‌اند دید؛ آثاری از هانیبال الخاص با ۲ نقاشی کوچک روی مقوا، فریده لاشایی ۲ تابلوی گل و گلدان، سیراک ملکونیان نقاشی انتزاعی روی گونی، ۲ کار روی فلز از مسعود عربشاهی، ۲ نقاشی کویری از پرویز کلانتری و در کنار آنها ۲ تابلو از محمدحسین عماد که با مرکب روی مقوا کشیده شده‌اند، خودنمایی می کند.

کمی آن سوتر مجسمه‌های کوچکی قرار گرفته‌اند که بازدیدکنندگان را به سمت خود می‌کشند. مجسمه بز کوچکی از مش‌اسماعیل به قیمت ۵۰ میلیون تومان و آدم فلزی اثر ژازه تباتبایی به قیمت ۷۰ میلیون تومان، در کنار ۸ مجسمه بز فلزی اثر هنرمند ناشناخته ای به نام رضا براتی قرار گرفته که هر کدام ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارند و با فروش شش تای آنها در همان افتتاحیه عنوان پرفروش‌ترین هنرمند را تا اینجا از آن خود کرده است.هفت نگاه

دیوار دیگری از سالن به آثار خوشنویسی و نقاشی‌خط استادان شناخته شده اختصاص دارد. اثر کوچکی از محمد احصایی به قیمت ۵۰ میلیون تومان، قطعه شکسته نستعلیق رضا مافی با زمینه طلایی ۳۰ میلیون تومان، اثری از ابراهیم حقیقی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان و نقاشی خط رنگارنگ علی شیرازی به قیمت ۸۰ میلیون تومان جلوه گری می کنند.

دو سالن دیگر فرهنگسرا به آثار نسل میانی و جوان هنرمند اختصاص دارد و آثار بسیار متنوعی در این بخش به چشم می‌خورد که قیمت‌های بسیار مناسبی برای خرید توسط اقشار مختلف مردم دارد. تمایل به آثار کوچک در این دسته آثار دیده می‌شود و بیشتر تابلوها و مجسمه‌ها ابعادی کوچک و حتی بسیار کوچک دارند. آوا صالحی منظره‌های آبرنگی خود را در کادری ۱۰ سانتیمتری ارایه داده و رضا پناهی شخصیت‌هایی با نقطه‌های رنگی را در کادر ۱۵ سانتی متری به تصویر کشیده است. تعداد نقاشی‌های آبرنگ در این بخش زیاد است و در کنار آن آثار کلاسیکی مانند گل و مرغ هم دیده می‌شود. ارزانترین آثار به نمایش درآمده در «هفت نگاه» دهم، مجسمه‌های جغد اثر شهره امیراحمدی است که هر کدام صد هزار تومان قیمت دارند.

لیلی گلستان در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه درباره وجه تمایز دهمین «هفت نگاه» گفت: در این دوره با وجود متقاضیان بسیار پرشمار با هدف ارتقای سطح کیفی نمایشگاه از تعداد آثار کاستیم و به همین منظور سخت‌گیری زیادی در انتخاب داشتیم. کار دیگری هم که کردیم این بود که قیمت‌ها را پایین آوردیم که مردم بتوانند آثار مورد علاقه خود را بخرند.

گلستان با بیان اینکه فروش شب اول خیلی خوب بود، ادامه داد: ما در این نمایشگاه، در را باز گذاشته‌ایم تا همه گونه سلیقه هنری بتواند شرکت کند، علاوه بر این امسال هنرمندانی که ما اصلا نمی شناختیم حضور دارند و تعداد زیادی هم از شهرستانها شرکت کردند. هنرمندی از ساری، آقای رضا براتی با تعداد زیاد مجسمه‌های زیبا آمد و شب اول نمایشگاه پرفروش ترین هنرمند ما بود. نکته جالب دیگر اینکه فروش مجسمه خیلی خوب بود و این موضوع برایم خیلی جالب بود که مردم کم‌کم به مجسمه روی می‌آورند و این آثار همپای نقاشی فروش می‌رود. این موضوعی بود که ما خیلی روی آن کار کردیم و حالا به نتیجه رسیده است.

گلستان با اشاره به تنوع زیاد آثار که کار انتخاب آنها را دشوار کرده بود اضافه کرد: حضور رده سنی جوان خیلی چشمگیر بود. در این دوره هم پیشکسوت‌ها سرجای خود هستند، ولی جوان‌های فوق العاده‌ای امسال شرکت کردند که همین باعث امیدواری است. چون یکی از اهداف ما این بود که جوانان با استعداد را به مجموعه‌دارها معرفی کنیم. امشب هم کار جوانها را کلکسیونرها خریدند و این خبر خیلی خوبی برای من است.

هفت نگاه

دهمین دوره «هفت نگاه» با مشارکت گالری‌های آریا، الهه، گلستان، والی، هفت ثمر و ماه مهر با هدف رونق‌افزایی به اقتصاد هنر و ارایه آثار هنری اصیل با قیمت‌های مناسب، برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا هفدهم آذر ماه در فرهنگسرای نیاوران، روبروی پارک نیاوران ادامه دارد.

ساعت بازدید روزانه از ۱۰ الی ۲۰  و جمعه ها از ۱۴ تا ۲۰ می باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

نویسنده