شاهرخ حاتمی عکاس خبری پیشکسوت در پاریس درگذشت

شاهرخ حاتمی عکاس خبری پیشکسوت در پاریس درگذشت.

شاهرخ حاتمی عکاس خبری

به نقل از هنرآنلاین: شاهرخ حاتمی عکاس پیشکسوت ایرانی که سال‌ها در ایران و اروپا فعالیت هنری خود را پی گرفت، ۴ آذرماه در پاریس درگذشت.

حاتمی که سابقه عکاسی از کودتا ۲۸ مرداد تا انقلاب اسلامی و حتی جنگ تحمیلی را نیز در کارنامه کار خود داشت به عنوان پدر فتوژورنالیست ایران شناخته می‌شود.

شاهرخ حاتمی عکاس خبری

کاوه کاظمی از عکاسان باسابقه کشور پیش از این درباره شاهرخ حاتمی گفته است: در روایت حوادث آن روزهای انقلاب، برخی دیگران را حذف می‌کنند و از عکاسان فعال آن روزها نام نمی‌برد. مثلا شما اسم شاهرخ حاتمی را شنیده‌اید؟ امروز کمتر کسی از او نام می‌برد. اما او آدم مهمی در عکاسی ایران و جهان بود و از خیلی عکاسانی که آن روز بودند و الان هستند، پیش بوده است. حاتمی در زمان کودتای ۲۸ مرداد برای مجله لایف عکس می‌گرفته بعد از آن به آلمان می‌رود و بعدا برای پاری ماچ فرانسه عکاسی می‌کرد. او در زمان انقلاب به نوفل لوشاتو رفت و از امام خمینی (ره) عکس گرفت و بعد با همان هواپیمای ایرفرانس اختصاصی ایشان به ایران باز گشت. عکسی که امام پنجره بیرون نگاه می‌کنند، عکس شاهرخ حاتمی است. خیلی آدم عجیبی بود. با فرزند امام دوست بود و از همه عکاس‌ها، در آن روزها بیشتر عکس گرفته است. در روز ۲۱ و ۲۲ بهمن عکس‌های او بارزتر از سایر عکاسان است. اما امروز کمتر کسی از او نام می‌برد.

شاهرخ حاتمی عکاس خبری
“بچه رزماری” پولانسکی، عکس شاهرخ حاتمی

اما شاهرخ حاتمی که کمتر شناخته شده در میان نسل جدید است سابقه عکاسی مدل و سینما را نیز در کارنامه خود داشت، او عکاس صحنه فیلمسازان بزرگی چون وودی آلن، گودار، تروفو، پولانسکی و .. بود و بهترین عکس‌های شارون تِیت، فِی داناوِی و بیتل‌ها و دیگران را برداشته است.

شاهرخ حاتمی عکاس خبری
استیو مک کوئین، عکس از شاهرخ حاتمی

شاهرخ حاتمی پدر فتوژورنالیست ایران در دیروز  ۴ آذرماه در ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

نویسنده