«دوسالانه‌ هنرهای معاصر هرمز» رویدادى در حوزه تجسمى و هنرهاى جدید

«دوسالانه‌ هنرهای معاصر هرمز» رویدادى مستقل در حوزه تجسمى و هنرهاى جدید است که در آذرماه ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.

دوسالانه‌ هنرهای معاصر هرمز

به گزارش سایت تندیس: در ماه‌هاى باقى مانده تا اولین دوسالانه هنرهاى معاصر هرمز، از هنرمندانی دعوت شده است تا پروژه‌های خود را در قالب “پیش درآمد”هایی بر این رویداد در جزیره هرمز آماده و ارائه کنند.
در همین راستا، روز جمعه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، علی پناهی در « ری:لِفت»، اولین رویداد از سری رویدادهای دوسالانه هنرهای معاصر هرمز قطعه‌هایی از آلبوم لفت، اثر علی فی، را بازتولید و اجرا کرد. این قطعه‌ها حاصل کنار هم قرار گرفتن طراحی‌های صدا برای چیدمان‌های محیطی او در طول ۵ سال گذشته هستند و تصاویر انتزاعی در لحظه تولیدشده آن‌ها را همراهی کرد.دوسالانه‌ هنرهای معاصر هرمز

مرتضی نیک‌نهاد دبیر دوسالانه هنرهای معاصر هرمز در گفتگویی از شکل‌گیری این دوسالانه، اهداف و سیاست‌های آن مى گوید.

اهداف «دوسالانه‌ هنرهای معاصر هرمز» چیست ؟
در گام اول سعی بر این بوده تا «دوسالانه هنرهای معاصر هرمز»، که به زعم ما رویدادى تازه در حوزه تجسمى و هنرهاى جدید است، نهادى مستقل باقى بماند و با مختصاتى که برایش تعریف شده با استمرار و به تدریج مسیر خود را پیدا کند.
در گام بعدی بنا به رویکردهاى کلى دوسالانه ى هرمز – که محیط زیست یکى از آنها به شمار مى رود –هدف تولید و ارائه آثارى‌ست که در خود ویژگى‌هایی خلاقانه، جسور و تعامل‌گرا در قالب یک یا چند مدیا را داشته باشند.
با توجه به ویژگى هاى طبیعى و تاریخى هرمز که گستردگى محتوایى فراوانى را مى تواند در خودش تولید کند هدف ما فضا دادن به آثارى است که در تعامل میانِ اثر ، محیط و مخاطب شکل گرفته باشند .

چه محلی برای برگزاری «دوسالانه‌ى هنرهای معاصر هرمز» در نظر گرفته شده است؟

با توجه به بکر بودن جزیره هرمز که یکی از امتیازات آن محسوب می شود، گالرى، تالار یا محل رسمى‌ای براى ارائه و برگزارى رویدادهاى هنرى وجود ندارد، در نتیجه قصد بر این است تا با انتخاب فضاهاى کم استفاده یا بدون کاربرى مانند سوله و کارخانه‌هاى نیمه متروکه و حتى خانه‌هاى بدون سکنه ، با بازسازى محدود این فضاها ضمن حفظ اصالت آن، محیط مناسبى براى ارائه آثار به وجود آوریم.
• فضاهاى مستقف
• فضاهاى غیرمسقف
• فضاهاى باز
سه دسته از فضاهایى ست که در اختیار دوسالانه است و هر هنرمند مى‌تواند متناسب با محیطى که متقاضى آن است دست به ارائه اثرى تعاملى بزند .

این رویکرد و استفاده از چنین فضاهایی مستلزم حمایت بخش‌ حاکمیت هرمز است که خوشبختانه این حمایت به تدریج و در طی روزهای مانده تا برگزاری دوسالانه در حال شکل گرفتن است، چرا که روند برگزارى رویدادى این‌چنین بدون حمایت بخش‌هاى دولتى مستقر در هرمز و استان هرمزگان با مشکل مواجه خواهد شد.

دوسالانه‌ هنرهای معاصر هرمزساختار اجرایى دوسالانه هرمز چگونه است ؟
طبق برنامه زمانی تعیین شده، دوسالانه ى هنرهاى معاصر هرمز در آذرماه سال ٩٧ برگزار خواهد شد.
نحوه‌ی تعامل هنرمندان با دوسالانه تیرماه امسال طى فراخوانى که از سوى شوراى سیاست‌گذاری دوسالانه تدوین شده اعلام خواهد شد.
در طول ماه‌های باقی مانده تا آغاز «دوسالانه هنرهای معاصر هرمز» و جهت آشنایی بیشتر مخاطبان با فضایی که دوسالانه در آن برگزار خواهد شد، از هنرمندانی دعوت شده است تا در قالب پروژه‌هاى «پیش درآمد» آثارشان را در جزیره هرمز ارائه کنند.
در همین راستا اولین رویداد این پروژه یعنى رویداد «صداتصویر رى لفت» اثر على فى ، روز یازدهم اسفندماه ماه در محل کارخانه‌ى کنسروماهى سابق برگزار شد.

 

نویسنده