انتقادات بر پوستر جشنواره تجسمي فجر

[one_third]

مهر:
[one_third]

مجتبی آقایی دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با تأکید بر این که موافق انحصارگرایی در طراحی پوستر جشنواره‌ها نیست، اختلاف نظرها در این زمینه را ناشی از سیال بودن هنر دانست.
مجتبی آقایی دبیر هفتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر درباره انتقاداتی که به پوستر این دوره از جشنواره تجسمی فجر وارد شده است، گفت: نظر آقای فرزاد ادیبی که نسبت به پوستر این دوره از جشنواره انتقاد کرده‌اند، کاملاً محترم است اما من با انحصاری رفتار کردن در این زمینه نیز موافق نیستم.
وی با تأکید بر ضرورت حضور جوانان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: من معتقدم که باید برای دوره‌های بعدی این جشنواره فضایی را برای حضور هنرمندان جوان در کنار هنرمندان شناخته شده، فراهم کنیم و فضایی نیز به حضور این جوانان اختصاص یابد تا همه افراد امکان ارائه آثارشان را در جشنواره داشته باشند.
آقایی با اشاره به روند انتخاب پوستر این جشنواره اظهار کرد: ما چند پوستر را به چند نفر سفارش دادیم و از بین آنها طبیعی است که یک اثر انتخاب می‌شود. ممکن است شخص من سلیقه‌ام روی اثر دیگری باشد اما به هر حال نظر جمعی مهم است.
وی تأکید کرد: پوستر هفتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر را به سه هنرمند از جمله آقای فرزاد ادیبی، آقای محمدخانی و آقای رحیمی پیشنهاد دادیم و در جمع دوستانی که مسئولیت بخش‌های مختلف جشنواره را داشتیم این آثار بررسی شد و در نهایت با نظر جمع این پوستر کنونی انتخاب شد.
دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به ویژگی‌های پوستر این دوره از جشنواره که منجر به انتخاب آن به عنوان پوستر برگزیده شده است، بیان کرد: شاخصه ها و المان‌های این اثر برگرفته از نماد جشنواره هنرهای تجسمی فجر است که شامل طوبای زرین با 22 برگ می‌شود که نماد و سمبل جشنواره تجسمی فجر است. رگ‌برگ‌هایش هفتمین دوره این جشنواره را نشان می‌دهد و به نظرم المان‌های آن بسیار مینی مال و خلاصه شده است.
آقایی همچنین تصریح کرد که درباره آثار هنری نظر قطعی وجود ندارد و درباره شاهکارهای هنری دنیا نیز نظر همه هنرمندان و مخاطبان به طور قاطع یکی نیست.
وی افزود: المان‌ها و عناصر موجود در این پوستر ما را ترغیب به انتخاب آن کرد.
آقایی به پوستر دوره‌های پیشین این جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: ما پوسترهای 6 دوره قبل را نیز دیدیم. هر دوره سیاست دوستان این بود که یک نفر از بزرگان طراح، پوستر جشنواره را طراحی کند که حاوی تجربه‌های مختلف باشد در این دوره هم علاوه بر طراحان شناخته شده به افرادی که خودشان ابراز علاقه می‌کردند و ما به آنها سفارش نداده بودیم نیز فرصت ارائه اثر داده شد و در نهایت نیز پوستر کنونی را با نظر جمعی انتخاب کردیم، البته نظر من اثر دیگری بود اما به احترام نظر جمع، پوستر فعلی انتخاب شد.
آقایی همچنین تصریح کرد: پوستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر جزیی از یک جشنواره کلان است. به اعتقاد بسیاری دیگر نیز این اثر بسیار جذاب بود و انتقادات اندکی را درباره آن شنیده‌ام.
دبیر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه با استقبال از اظهار نظراتی که درباره این جشنواره وجود دارد، بیان کرد: قشنگی این اتفاق این  است که یک جشنواره آنقدر در اذهان مردم و هنرمندان اهمیت پیدا می‌کند که حتی درباره پوستر آن نیز حساس هستند و باید این موضوع را به فال نیک گرفت و به برگزارکنندگان این جشنواره و جامعه هنری تبریک گفت که جزیی‌ترین رفتارها نیز در این جشنواره فرعی نیستند.
آقایی در پایان با اشاره به تجربه‌های دیگری که در زمینه طراحی پوستر رویدادهای هنری وجود دارد، افزود: در برخی رویدادها برای طراحی پوستر فراخوان عمومی داده شد و آن را به مسابقه گذاشتند که دیدید نتیجه آن مورد تأیید همه نبود. در برخی دیگر از جشنواره ها نیز از افراد شاخص و سرشناس گرافیست که هیچ کس روی صلاحیت هنری آنها تردید ندارد، دعوت به همکاری شد اما باز هم نتیجه نهایی آن مورد تأیید عده دیگری واقع نشد و این نشان از سیال بودن هنر و اختلاف سلایق هنرمندان با یکدیگر دارد.
فرزاد ادیبی هنرمند طراح گرافیک، بعد از رونمایی از پوستر هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با انتشار نامه‌ای در اعتراض به انتخاب این پوستر برای جشنواره‌ای که به هنرهای تجسمی اختصاص دارد، خواستار بازپس‌گیری آثارش از این جشنواره شد.
مصطفی اسداللهی دیگر طراح گرافیک نیز این پوستر را شایسته جشنواره هنرهای تجسمی فجر نداست و آن را متناسب یک جشنواره دانشجویی ذکر کرد.

نویسنده