«امپراطوری گل های سرخ» در موزه لوور لانس افتتاح شد

«امپراطوری گل های سرخ» در موزه لوور لانس افتتاح شد

گفتگوی سایت تندیس با کیانوش معتقدی پژوهشگر هنرهای ایرانی و اسلامیامپراطوری گل های سرخ موزه لوور لانس

سایت تندیس به بهانه افتتاح نمایشگاه  هنر قاجار با عنوان«امپراطوری گل های سرخ» در موزه لوور لانس ,در ارتباط با این رویداد مهم بین المللی گفتگوی کوتاهی داشت با کیانوش معتقدی. معتقدی که درسال گذشته از طرف موزه لوور بعنوان کارشناس و همکار این پروژه به موزه لوور پاریس دعوت شده بود، به‌عنوان مشاوره و همینطور در نگارش بخشهایی از کاتالوگ این نمایشگاه فعالیت داشته است.

قسمتی از این گفتگو در سایت تندیس پیشتر منتشر شده است.

معتقدی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در چند سال اخیر هنر قاجار در مطالعات تاریخ هنر ایران اهمیت زیادی پیدا کرده است گفت: اگر به کتابهای ‌تاریخ هنر بازگردیم میبینیم که هم در داخل هم‌در خارج ایران طی صد سال گذشته نسبت به هنر ایران در دوره قاجار منصفانه نگاه نشده است. با نگاهی به مهم‌ترین کتابهای تاریخ هنر ایران از کتاب «سرآمدان هنر» نوشته کریم طاهرزاده بهزاد، که یکی از قدیمیترین کتابهای تاریخ هنرهای ایران که در برلین نوشته و همچنین کتابهای زکی محمد حسن، بازیل گری، آرتور پوپ، وزیری، تجویدی و… فقدان توجه به هنر دوره قاجار مشخص هست. اما بعد از انقلاب محققینی همچون دکتر شریف زاده و استاد پاکباز جزو نخستین هستند که بطور جدی به هنر قاجار می‌پردازند. در طول دو ‌دهه اخیر در ایران بطور تخصصی به این امر پرداخته شد و به همین ترتیب در خارج هم‌نظرها بیش‌تر به هنر قاجار جلب شد.

از سوی دیگر دهه هاست بیشتر دوره های تاریخی از سلجوقی و ایلخانی گرفته تا صفویه نمیشگاه‌های متعددی برگزار شده اما سالهاست که نیاز به گفتمان تازه ای در مورد هنر ایران احساس شده است و جنبشی ایجاد شده که هنر قاجار را بیش‌تر بشناسند ولی طبق معمول خارجی ها زودتر دست به کار شدند و برگزاری چند نمایشگاه تخصصی در این زمینه  و حالا با برگزاری بزرگترین نمایشگاه از هنر قاجار به همت موزه لوور اهمیت این دوره تاریخی در هنر ایران بیش از پیش به جهانیان معرفی خواهد شد. هرچند من امیدوارم در داخل کشور هم به طور تخصصی به این دوره  پرداخته شود چراکه خوشبختانه در کشورمان کلکسیون‌های بینظیری از بهترین نمونه های هنر قاجار در موزه های معتبر کاخ گلستان، گنجینه جواهرات ملی، موزه ملک و … وجود دارد.

نویسنده