وای زد کامی اولین نمایشگاه خود را در ایران برگزار می‌کند

وای زد کامی اولین نمایشگاه خود را در ایران برگزار می‌کند
نخستین نمایشگاه کامران یوسف‌زاده در گالری اب انبار

وای زد کامی کامران یوسف زاده

وای. زدِ. کامی، نقاش معاصر ایرانی، زاده‌ی ۱۳۳۵ ش. در تهران است. او چندی در کالج هالی نِیم در اوکلند ۱۹۷۳ م./ ۱۳۵۲ ش. و دانشگاه برکلی در کالیفرنیا تحصیل کرد. پس از آن به پاریس رفت و در دانشگاه سوربون پاریس رشته‌ی فلسفه را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پی گرفت. او مدتی به هنرآموزی در کنسرواتور پاریس هم پرداخت.
او از نخستین سال‌های کودکی شروع به نقاشی در کارگاه مادرش کرد، و هنگامی که برای ادامه‌ی تحصیل به پاریس رفت، در آنجا بود که کارش سمت و سوی امروزی را پیدا کرد. تاثیرپذیری‌های کامی که عوامل فراوان و متنوعی برآمده از سنت‌های عرفانیِ شرق و غرب آنها را دگرگون ساخته‌اند، در دغدغه‌ی شفافیت و وضوح نمود می‌یابند، و گستره‌ای از معماری اسلامی و شعر عرفانی تا تک‌چهره‌نگاری، عکاسی و متون مقدس را در بر می‌گیرند. همه ی این منابع الهام در کارهای او جلوه می‌کنند.
کامی که غالبا با رنگ روغنی بر روی بوم کتانی کار می‌کند، سبک نقاشانه‌ی یکه و متفاوتی را ابداع کرده است. هنر او که بیش از همه به کندوکاو در باب خویشتن نگریِ معنوی و مراقبه ورزانه‌ی روح و روان آدمی میپردازد، بیننده را به تعامل هر چه نزدیکتر دعوت می‌کند.

در هشتمین حراج تهران اثر او که از طرف گالری گاگوسیان در نیویورک ارائه شده با نام گنبد سفید نقاشی سفید رنگ اوست که وحدت در عین کثرت و حرکت عرفانی بسوی نور مطلق را به تصویر کشیده است و به قیمت یک میلیارد فروخته شد.هشتمین حراج تهران وای زد کامی

در گفتگوی هنرآنلاین با یاسمن متین‌فر مدیر گالری آب انبار با بیان اینکه نخستین نمایشگاه انفرادی کامران یوسف‌زاده (وای.زی.کامی) در ایران را گالری آب انبار برگزار می‌کند، به هنرآنلاین گفت: پیش از این در یک نمایشگاه گروهی اثری از این هنرمند را به نمایش گذاشته بودیم و در این نمایشگاه نیز ۱۸ اثر از کامران یوسف‌زاده را به نمایش خواهیم گذاشت.

متین‌فر افزود: اگرچه این تعداد اثر در میان تعداد بالای آثار این هنرمند، مجموعه کوچکی به حساب می‌آید، اما سعی کردیم از دوره‌های مختلف کاری او آثاری را انتخاب کنیم تا مخاطب بتواند مروری بر دوره‌های مختلف پرتره‌ها، دست‌ها، گنبدها و حتی آثار بسیار قدیمی و اولیه او داشته باشد.

او با اشاره به اینکه نمایشگاه به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت افزود: همزمان با برگزاری این نمایشگاه کتابی از آثار این هنرمند با همکاری نشر هنر معاصر منتشر می‌شود که جامع‌ترین کتاب آثار یوسف‌زاده است. در این کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای تقریبا همه آثار هنرمند وجود دارد و در کنار آنها دو متن تحلیلی هم قرار داده شده است. بابک احمدی به مناسبت انتشار این کتاب یادداشتی را درباره آثار یوسف‌زاده نگاشته است و متنی از رابرت استور که چندی پیش در کتابی متعلق به گالری گاگوسیان پاریس منتشر شد نیز در این کتاب قرار گرفته است.

نمایشگاه آثار کامران یوسف‌زاده ۳۱ فروردین تا ۲۵ خرداد ۹۷ در گالری آب انبار به نشانی خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، کوچه روشن منش، پلاک ۲ برگزار می‌شود.

کامران یوسف زاده در گاگوسیان لندن

نمایشگاه های جاری را اینجا ببینید.

 

 

 

 

 

نویسنده