بازتاب نمایشگاه‌های عکاسان ایرانی در جهان

هنر آنلاين:
[one_third]

نشریه معتبر فرانسوی ˝چشم˝ در هفته گذشته یک ویژه‌نامه اختصاصی درباره نمایشگاه‌های عکاسان ایرانی منتشر کرد.tandis-iran-184
آنچنان که در اساس‌نامه این نشریه آمده، گروه هنرمندان و پدید‌آورندگان این نشریه مجازی برای پر کردن جای خالی یک رسانه تخصصی عکاسی اینترنتی گرد هم آمده‌اند و پس از آغاز این راه در پاریس، حال به خانواده بزرگی بدل شده‌اند که این نشریه و مقالات آن را روزانه به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و چینی در اینترنت منتشر می‌کند.
گذشته از این، نشریه “چشم” سعی دارد تا با نگاهی تخصصی و هنری به عکاسی، با شکستن مرزهای نمایشگاه‌های ایستا امکان دیده شدن آثار هنرمندان عکاس را در سراسر جهان فراهم آورد. قطعا یکی از دلایل رشد سریع گروه همکاران، دامنه اثر و شهرت این پایگاه اینترنتی در میان فعالان این هنر در همین نکته بوده و به همین دلیل است که پرداختن آن به هشت نمایشگاه متفاوت از عکاسان ایرانی در نقاط مختلف دنیا، اهمیت و ارزش ویژه‌ای باید داشته باشد.
نویسندگان مختلف این ویژه‌نامه در مقالات جداگانه سعی داشته‌اند تا با گذری بر نمایشگاه‌های عکاسان ایرانی جلوه‌های رنگارنگ این هنر را در دست هنرمندان ایران تصویر کنند؛ از نمایشگاه اخیر رضا آرامش که در مرکز هنرهای معاصر سازمان آب برگزار شد، تا نمایشگاه محمدرضا میرزایی و هومن مرتضوی.
این مجموعه نقد‌ها از جهت تنوع دیدگاه‌ها و نیز سبک کاری هنرمندانی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بسیار جالب توجه است. نمایشگاه رضا آرامش به‌خاطر شکل پرداختنش به موضوع حوادث هولناک سال ۲۰۰۶ در فلسطین و تصویر فاجعه انسانی از یک نظرگاه تازه، مورد توجه منتقدان این نشریه بوده ولی آن‌ها در برخورد با نمایشگاه محمد غزالی، تلاش عکاس را برای حذف خودش به عنوان یک مولف ستوده‌اند. شوخ‌طبعی و سرخوشی هومن مرتضوی در نگاه انتقادی به ایرانیان مهاجر مقیم آمریکا در عکس‌ها و پوستر‌هایش، از یک سو و تجربه‌های نمادین سینا برومندی با نگاتیو‌ها، عکس‌های سونوگرافی و رادیولوژی از سوی دیگر در این ویژه نامه انعکاس یافته‌اند.
از میان نمایشگاه‌های برگزیده که در این ویژه‌نامه از آن‌ها یاد شده حرکت تخصصی “گالری شماره ۶” نمایشگاه راه ابریشم برای گسترش عکاسی مستند در ایران ستوده شده و حضور آثار متعدد و نمایشگاه‌های گوناگون در این گالری مورد بررسی قرار گرفته است. در این میانه نمایش برگزیده‌ای از آثار بر‌ترین چهره‌های تاریخ عکاسی مستند ایران در این گالری، بیشترین توجه منتقدان این پایگاه را به خود جلب کرده و همگی یکصدا این مجموعه را به‌خاطر تنوع و قدرت تصاویر تکان دهنده حاصل کار عکاسان ایرانی ستوده‌اند.
نویسندگان این مجموعه، به جز هنرمندانی که نام بردیم از کارهای ابراهیم حقیقی، عزیز ساعتی، آکو سالمی، حسین فاطمی، کامران نجف‌زاده، کاوه کاظمی، مسیح موسوی، البرز کاظمی، مهدی وثوق‌نیا و علی‌یار راستی هم نام برده و تلاش تمام این عکاسان را در راه خلق آثار هنری ارج نهاده‌اند.

tandis-iran-185

نویسنده