فرهاد احرارنیا خمیازه بی انتهای یک کرم ابریشم را به موزه لکما برد

فرهاد احرارنیا خمیازه بی انتهای یک کرم ابریشم را به موزه لکما برد

فرهاد احرارنیا موزه لکما

گالری آران اضافه شدن اثر فرهاد احرارنیا به مجموعه دائمی موزه شهر لس أنجلس، لکما، را اعلام کرد. اثر احرارنیا، با عنوان: خمیازه بی انتهای یک کرم ابریشم، بخشی از مجموعه آثاری است که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و خوانشی نو از مشخصه ها و فرآیند ساخت و ساز در خاتم کاری را ارائه میدهند. در این آثار ترکیب های سنتی که بر مبنای تقارنی پیچیده و دقیق شکل گرفته اند، شکسته می شوند تا پیشنهادهای متفاوتی، چه بصری و چه مفهومی، برای تجربه ی متفاوت و تعمقی در خاتم کاری و مشخصه های ساختاری آن، شکل بگیرد. ترکیبات جدید در ارتباط با فضا و ریتم مدرنیته و معاصریت و اجزاء و بخش های زندگی شهرنشینی فرم می گیرند. برخورد هنری فرهاد احرارنیا در تقابل و با اقتباس از تکنیک های صنایع دستی نظیر گلدوزی، حکاکی و اخیرا خاتم کاری شکل می گیرند.

هنرمند دوران کودکی خود را در زادگاهش شیراز، در هزارتوی ساختمانهای شهری که از مدرنیسم تاثیر گرفته و در میان و بر بالای آواره هائی از بازمانده های بومی و معماری سنتی و تاریخی، سپری نموده. او کماکان با لنزی مدرنیستی به کشف و درک شهر زادگاهش که در آن مخلوطی از بناها در فضاها و زمانهای متفاوت به مثابه منشوری از طیف های گسترده عمل می کنند، می پردازد. نتیجه خوانشی منکسر از شهر شیراز در قرن ۲۱ است که متناوبا” تغییر می کند، تکه تکه ولی پویا و سرزنده است.

فرهاد احرارنیا در سال ۱۳۵۰ در شیراز به دنیا آمده و در دانشگاه هالام شهر شفیلد انگلستان در رشته سینمای تجربی و تئوری تحصیل نموده. أثار او در مجموعه های عمومی جهان نظیر کارترایت هال آرت گالری شهر بردفورد انگلستان، هیروود هاووس شهر لیدز انگلستان و موزه بریتانیا ، و در مجموعه های خصوصی در بسیاری از کشورها، نگه داری میشوند. او بین شهر شفیلد و شیراز متناوبا” در حرکت میباشد.

موزه شهر لس آنجلس، (لکما) که یکی از مشهورترین و وسیع ترین موزه های ایالات متحده است در سالهای اخیر به جمع آوری آثار هنرمندان معاصر ایران، چه در داخل و چه در خارج از کشور، پرداخته و هم اینک نمایشگاه بسیار مهمی از آثار ایرانی در موزه در معرض دید قرار دارد.

هم اکنون در موزه لس آنجلس، لکما نمایشگاه «تلاقی گذشته و اکنون در هنر ایران: در دشت ایام تهی» برقرار است و تا ۱۸ شهریور ماه ادامه دارد.

این نمایشگاه با نمایش ۱۲۵ اثر هنری شامل عکاسی، نقاشی، حجم، ویدئو، پوستر، کارتون های سیاسی، انیمیشن، و کتابهای مصور تاریخی، شکل گرفته. ارائه تحقیقات جدید آکادمیک و بررسی برخوردها و روایتهای تاریخی بخش جالب توجه دیگری از این نمایشگاه میباشد. کتاب نمایشگاه در ۲۰۸ صفحه و با مقالات متنوع نیز به چاپ رسیده که با همین عنوان در سایت آمازون قابل خرید می باشد. قابل ذکر است که عنوان نمایشگاه برگرفته از شعر “آخر شاهنامه”، شادروان مهدی اخوان ثالث است.
در همین ارتباط اینجا بخوانید:

 

نویسنده