عكس‌هاي محمدرضا ميرزايي در گالري اُ

هنرآنلاين:
[one_third]

بیست اثر جدید این هنرمند دانش آموخته هنرهای زیبای دانشگاه پنسیلوانیای امریکا این بار به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که ناخواسته ذهن هر ببیننده‌ای را درگیر کشف ارتباط میان این آثار می‌کند. آثاری برگرفته از زندگی روزمره که شاید هر کدام به تنهایی مفهومی در پی نداشته باشد اما مخاطب را وا می‌دارد که از هیچ به دنبال چیزی باشد.
محمد رضا میرزایى درباره آثارش مى گوید: “خلق چالش برای مخاطبانی که در پی یافتن ارتباطی منطقی میان دوگونه تصاویر انتزاعی و واقع گرایانه هستند هدف اصلی‌ام از نوع چیدمان این آثار است.” این هنرمند که در طول یک سال اخیر به جمع آوری این تصاویر پرداخته است، مى افزاید: “از موضوعات پیش پا افتاده و روزمره‌ای که بسیاری مواقع از کنار آن‌ها به راحتی می‌گذریم عکاسى کرده‌ام و نمایششان در این نمایشگاه باعث شده که اینجا در کنار یکدیگر معنا پیدا کنند و مخاطب را به چالش بکشانند.”
میرزایی که سال گذشته اولین کتابش در ایتالیا توسط انتشارات “ادیتزیونی دل برادیپو” منتشر شده بود، درباره چاپ دومین کتابش در امریکا گفت: “اینک خورشید می‌دمد” عنوان دومین کتاب من است که حدود دوهفته پیش در امریکا و توسط انتشارات دانشگاه پنسیلوانیا به چاپ رسید. این کتاب مجموعه‌ای از تصاویری است که در طول دو سال حضورم در امریکا تهیه شده بود. تصاویری که از نظر محتوا تفاوت چندانی با عکس‌های این نمایشگاه ندارد فقط در یک محیط متفاوت گرفته شده است و به پیشنهاد این دانشگاه به چاپ رسید.
در مقدمه این نمایشگاه گالری اُ در نوشتارى نوشته است: “در عکس‌های محمدرضا میرزایی همیشه چالشی میان انتزاع و واقع نمایی و البته میان چیزی و هیچ وجود دارد که او آن را از ویژگی‌های ذاتی عکاسی می‌داند… در اولین مواجهه با عکس‌های او کمتر با روایت‌پردازی یا تلاشی برای خلق معنی مواجه می‌شویم، اما کمی بعد شباهت‌ها و تکرار عناصر مشخص در آن‌ها، ما را درگیر احتمال وجود روابط معنایی و روایی می‌کند. هر چند که تصاویر انتزاعی او بعضا چشم نوازند، اما روشن است که عکاس تنها در پی یافتن بهترین فرم چیز‌ها نیست و شاید آنقدر نور بر آن‌ها تابانده که سخت می‌توانیم بگوییم آن چیز دقیقا چیست و اینجاست که عنوان نمایشگاه این تنها کلمات توصیفی در کنار عکس‌ها، می‌تواند مهمم‌تر جلوه کند. اما او به سیاق عکس‌هایش طفره می‌رود وعنوان عکس‌های جدید‌تر را برای این نمایشگاه انتخاب می‌کند که خصوصا بعد از نمایشگاه قبلی‌اش عکس‌های جدید عنوانی کنایه آمیز و ابزورد به نظر می‌رسد…”
علاقه‌مندان برای تماشای نمایشگاه عکس محمدرضا میرزایی می‌توانند تا ٢۵ اسفند به گالری اُ واقع در خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، کوچه خسرو، پلاک ۴۶ مراجعه کنند.

نویسنده