سارا چنگ‌دی‌وین از سنگاپور

حیدر زاهدی؛ تندیس: سارا چنگ‌دی‌وین(۱۲) عکاس آزاد، آهنگ‌ساز،‌ خواننده، رادیو دی‌جی و بازیگر است.(۷)(۹) او در دوم دسامبر ۱۹۸۷ در سنگاپور به دنیا آمد.(۷) جالب اینجاست که او در بیشتر زمینه‌های فعالیت‌اش متخصص و صاحب سبک است.

ما به ظاهر مواجه با چهره‌ای فرهنگی هستیم ولی نباید از نظر دور داشت که نحوه ارائه شخصیت و کارهای او در فضای تئوری صنعت فرهنگ آدرنویی جای می گیرد. هنرمندانی که با سن کم و امکانات بسیار در این فضا تزریق شده‌اند. البته ابزارهای دیجیتال فراوان و استفاده‌های هر از چند بی‌دلیل از این ابزارها، چرایی و مورد لزوم استفاده از آن‌ها را توجیه نمی‌کند. البته تحصیلات نه چندان عمیق و دانش محدود سارا که هرگز برای جهانش چالش برانگیز نیست او را به راحتی چهره‌ای جذاب برای ورود به فضای صنعت فرهنگی چین سنگاپور و مالزی کرده است.
در زمینه عکاسی او متخصص عکاسی چهره، مد و عکاسی مفهومی است و تا کنون سه نمایشگاه انفرادی و چندین نمایشگاه گروهی بین‌المللی داشته است.(۱) همچنین در زمینه موسیقی و آهنگ‌سازی وی برنده جایزه دوازدهمین دوره موسیقی مستقل (12th Independent Music Award) برای آهنگ “Love-shape Void” خود و در همین مسابقه منتخب دریافت جایزه برای آهنگ «باران مورب» (Diagonal Rain) در سبک انجیل مسیحی معاصر (Contemprorary Christian/gospel) نیز شد. البته وی آهنگ‌هایی در سبک آر-اند-بی و سول (R&B / Soul) نیز دارد.(۹) در ضمن سارا چنگ‌دی‌وین در سالهای بین ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در MediaCorp’s 938Live رادیو دی‌جی بوده است. گفته می‌شود در موسیقی‌های سارا ترکیب منحصر به‌فردی از موسیقی پاپ، جاز و سول (روح‌انگیز) وجود دارد.(۲)

شروع کار سارا درسن بیست سالگی‌اش و در زمینه عکاسی مد بود. او این شیوه عکاسی را که واکنشی اجتماعی به حساب می‌آید در ظاهر برای بیان نظراتش در حوزه مسایل اجتماعی و مسایل مرتبط با زنان در جامعه خود به کار بسته است. به نظر می‌رسد نگاه سارا از او منتقد جدی می‌سازد که جایگاه زنان را در جامعه شهری سنگاپور و البته جهان تحلیل می‌کند. در کارهای سارا ترکیبی از عناصر مهم تفکرش که در فضای صنعت فرهنگی شکل گرفته را با زیباشناسی فردیش می‌توان دید به‌طوری که نتیجه این آمیزه چهره‌هایی ایستا هستند که در فضایی برای پالایش و تزکیه نفس قرار گرفته‌اند و حتا به نوعی در دایره این نگاه تحمیلی جامعه‌اشان در بند شده‌اند. با این حال نگاه روانشناسانه سارا که مالامال از اگزوتیسم و سطحی نگری فضای فرمال اوست را می‌توان ناشی از علاقه و تحصیل او در زمینه روانشناسی و کم تجربگی در هنرهای تجسمی دانست.

سارا در عکاسی مد و چهره صاحب نام است و در پروژه‌های عکاسی خود همیشه به دنبال راه‌های جدیدی در بیان ایده‌هایش و سبک جدید خود است. البته طبیعی است که تفکر او ناشی از فضای فرهنگی کشورش است.(۶)(۱)(۸)(۱۰)گفتمان‌های جنجالی و روایت‌های سارا که در شکلی بسیار ساده بیان شده‌اند و سعی در حفظ عمق معنایی خود می‌باشند. سارا در لیست چهل‌تایی عکاسان با استعداد و توانمند در سایت One Extra Pixel قرار گرفته است،(۳) همچنین رتبه سیزدهم در بین پربیننده‌ترین عکاسان جهان را در سایت Tips Pitرا دارا است،(۴) و باز سایت ( HONGKIAT، Thechnology, Design & Inspiration) از او در لیست «پنجاه عکاسی که باید شناخت» نام برده است. (۱۱) اما کماکان سبک و نحوه روایت او را تنها در همان فضای صنعت فرهنگی می‌توان دید و هرگز نمی‌توان او را هنرمندی مستقل و صاحب سبک دانست. در عمل او بیش از نقد بنیان‌ها و زیرساخت‌های جامعه‌اش در جهت تأیید آن‌ها پیش رفته است و می‌توان چهره منتقدانه‌اش را فقط ظاهری برای کسب موفقیت در فضای جهانی دانست.

سارا دانش آموخته هنر و طراحی و لیسانس روانشناسی در دانشگاه ملی سنگاپور است.(۳)(۵)

سارا

سارا چنگ‌دی‌وین در نمایشگاه‌های گروهی زیر شرکت داشته است:(۳)(۱)

PEEK @ 2902 Gallery
NAF Open Art Show
Doubt @ The Arts House
نماینده سنگاپور در طی ماه عکاسی ژاپن در سال ۲۰۰۸

همجنین سارا چنگ‌دی‌وین نمایشگاه های انفرادی زیر را برگزار کرده است:

Queen Mob در سال ۲۰۰۷ (مجموعه هشت تایی)
Inquest of Beauty در سال ۲۰۰۷ (مجموعه شش تایی)
My Turn: Portrait of a Young Woman در سال ۲۰۰۸ (مجموعه شش تایی)

سارا

منابع:

۱- http://www.sarahcheng-dewinne.com
۲- http://www.ted.com/tedx/events/3807
۳- http://www.onextrapixel.com/2009/08/07/the-analysis-of-great-photography-websites-with-40-talented-photographers-portfolios/
۴- http://www.tipspit.com/Most-Followed-Photographers-in-The-World-t294
۵- https://sg.linkedin.com/in/sarahchengdewinne
۶- http://www.kristabelledelacruz.com/blog/2013/3/26/sarah-cheng-de-winne-freelance-photographerartist
۷- http://en.wikipedia.org/wiki/Sarah_Cheng-De_Winne
۸- http://www.webdesign-inspiration.com/web-designs/industry/photography
۹- http://sarahchengdewinne.com/about
۱۰- charlottegroombridgeidentity.weebly.com/sarah-cheng-de-winne.html
۱۱- http://www.hongkiat.com/blog/50-great-photographers-you-should-know
۱۲- Sara Cheng-De-Winne

نویسنده