چهارشنبه , ۷ فروردین ۱۳۹۸
خانه | نقد و بررسی | نقد | بی نشان، نقطه‌ی عزیمت مونا جولا از گذشته‌ی هنری‌اش

انباشت مصیبت

بی نشان، نقطه‌ی عزیمت مونا جولا از گذشته‌ی هنری‌اش

انباشت مصیبت
یادداشتی بر آثار مونا جولا در ویستا پلاس
آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده

mona jolla vista gallery 1

«بی‌نشان» نقطه‌ی عزیمتی است که مونا جولا را با فاصله‌ی زیادی از گذشته‌ی هنری‌اش جدا می‌کند. نه تنها در تغییر رسانه، بلکه در نحوه پرداختِ مضمون و تعریف سازوکار معناسازی اثر که در مقایسه با آثار نقاشی هنرمند نشان از یک تحول ساختاری در نگاه جولا دارد. «بی‌نشان» نمونه‌ای موفق از تناسب فرم، محتوا و کنش خلاقه هنرمند است.

mona jolla vista gallery 2

جولا عکس‌هایی از سربازان در جبهه‌ی جنگ را بر کاغذ نازک چاپ کرده، بر پارچه‌ای درشت‌بافت مانند پارچه مورد استفاده برای گوبلن چسبانده و بعد روی این دو  پرتره‌هایی را با نخ سفید و سیاه و خاکستری دوخت زده است. دوخت‌ها به نحوی انجام شده که سایه روشن‌هایی نقاشانه بر پرتره‌ها ایجاد کرده؛ در واقع جولا با نخ نقاشی کرده است.

mona jolla vista gallery 3

پرتره‌های دوخته شده بر عکس‌ها روایتی ناگفته و ناخوانده را بر روایت همیشگی جنگ که بر بستری ثابت نگاشته شده افزوده‌اند. پارچه درشت‌بافت مورد استفاده هنرمند همچون متنی از پیش موجود با عباراتی سفید و سیاه یا صفر و یک است، اما جولا با ترکیب متفاوت این صفر و یک‌ها خاکستری‌های تازه‌ای از آن‌ها بیرون کشیده؛ او بین سطور را خوانده و بر بسترسخنی که بارها به یک صورت خوانده شده، متنی تازه نگاشته است.

mona jolla vista gallery 4

استفاده از دوخت، کار منحصر بفردی در هنر معاصر نیست و موارد بسیاری از آن را دیده‌ایم. اما آنچه کار جولا را متفاوت می‌کند رابطه معناسازی است که عملِ دوختن با دیگر اجزای تشکیل‌دهنده اثر برقرار می‌کند. بهنام کامرانی در گزاره نمایشگاه آنچه از پسِ ارتباط این اجزاء پیش روی مخاطب قرار گرفته را با عبارت انباشتگی مصیبت توصیف می‌کند. همچنین دوختن در اینجا لزوماً کنشی زنانه آنچنان که همواره از این کنش خلاقه در هنر یاد می‌شود نیست، بلکه استفاده از معناهای ضمنی دیگر آن همچون رخنه کردن، اثر گذاشتن، وصل کردن متن‌های متفاوت و مرئی کردن فواصل نامرئی این متن‌ها مدنظر است. تصاویر دوخته شده مانند عکس‌هایی با وضوح پایین هستند که انگار شطرنجی شده‌اند. «بی‌نشان» تلاشی است برای احضار رد آدم‌هایی که جایی ثبت نشده‌اند در تصاویری حدسی که از پاره‌هایی درهم تنیده ساخته شده‌اند.

mona jolla vista gallery 5

عکس‌ها که مانند نقشمایه ثابت در گوبلن عمل می‌کنند، اغلب سر و ته قرار گرفته یا بصورت نگاتیو چاپ شده‌اند. با این روش هنرمند نشان می‌دهد که کارش سویه دیگری از واقعیت ثبت شده را بیان می‌کند. این نوع از معادل‌سازی تصویری برای معنا در نقاشی جولا هم حضور داشته و در اینجا کمی زائد و قابل حذف می‌نماید. مجموعه دلالت‌های بینامتنی‌ که در ترکیب کنش خلاقه، کارماده و رسانه اثر ایجاد می‌شود در جهت بیان هنرمند کفایت می‌کند و دیگر اثر نیازی به استفاده از چنین روش‌های مستقیمی برای فهماندن خود ندارد. اما با این وجود «بی‌نشان» نشان از شروع راه جدیدی در کار جولا دارد و نیز نشان می‌دهد که این هنرمند جسارت تجربه کردن را داشته و بیان خود را محدود به رسانه خاصی نمی‌کند.

mona jola vista plus 1

نقد نمایشگاه‌های قبل به قلم سحر افتخارزاده را اینجا دنبال کنید:

salehi 1

نمیرد هرگز | نقدی بر مجموعه «واحه» کلثوم صالحی

نمیرد هرگز نقدی بر “واحه” کلثوم صالحی در نگارخانه «اُ» آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده آینده نعش گذشته را بر دوش می‌کشد، گذشته‌ای که آرواره‌های خُرد شده‌اش را از لای جرز دیوارهای امروز به خنده‌ای خشک و زننده گشوده و یادآور می‌شود که نیستی در کمین است؛ نیستیِ ناگزیری که کاسه سر مردمان را …

۰ comments

01newmedia

گشودگی به دیگری «یک چیدمان» در پروژه‌های نیومدیا

گشودگی به دیگری نگاهی به «یک چیدمان» در پروژه‌های نیومدیا آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده «یک چیدمان» مجموعه‌ای از سه ویدئوی مجزا و یک چیدمان ویدئویی است که چهار هنرمند – استودیو۵۱ (بهار صمدی، نوید سلاجقه)، پویان هاشمی طاری، نوید نادری- در ساخت آن‌ها شرکت داشته‌اند. چنان که از گزاره(استیتمنت) این چیدمان تجربی برمی‌آید …

۰ comments

maryam kouhestani seyhoon gallery 1

نگاهی به مجسمه‌های مریم کوهستانی | بدن معطوف به اشیاء

بدن معطوف به اشیاء نگاهی به آثار مجسمه مریم کوهستانی در گالری سیحون آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده کوهستانی در مجموعه تازه خود از چارچوب روانشناسانه مجموعه قبلی که فضایی درون ذهنی را بازمی‌نمود بیرون آمده. در “تن بحرانی”(بهمن‎ماه ۹۵ گالری سیحون) شاهد روایت‌هایی موازی درون ساختمانی از واقعیات انکار ناپذیر فضا و زمان …

۰ comments

yahya roydel deilaman gallery 8

کلیشه‌های فانتزی | نقدی بر «خارج از مرز» یحیی رویدل

کلیشه‌های فانتزی نقدی بر “خارج از مرز” یحیی رویدل در گالری دیلمان آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده گالری دیلمان در دومین نمایشگاه خود آثار نقاشی و طراحی یحیی رویدل را تحت عنوان مجموعه “خارج از مرز” به نمایش در آورده است. یحیی رویدل در مجموعه گذشته خود با عنوان “زمین” آثاری نمادگرایانه با محوریت …

۰ comments

سلمان خوشرو | سلاخیِ رنگ در «کنش ممکن»

سلاخیِ رنگ نقدی بر “کنش ممکن” سلمان خوشرو در گالری پروژه‌های آران آوام مگ: به قلم سحر افتخارزاده سلمان خوشرو هنرمندی است که ابایی از تغییر سبک و رسانه هنری ندارد و مدام درحال کسب تجربه است. او که در رشته هنر دیجیتال تحصیل کرده پس از تجربیاتی در عکاسی به نقاشی روی آورده و …

۰ comments

jamshid haghighat shenas sareban gallery 3

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس

هنر تهی از هنرمند | نقدی بر آثار جمشید حقیقت شناس  گزارش تصویری نمایشگاه “بیست هجده” در گالری ساربان سایت تندیس به قلم سحر افتخار زاده نوع روایتی که جمشید حقیقت شناس در آفرینش هنری خود بکار می‌بندد در دوره‌های کاری مختلف او از منظر فرم، ساختمان مشابهی را پی می‌ریزد، اما تفاوت مجموعه اخیر با …

۰ comments

lienhard05

مینی‌منتالیسمِ شادِ شاد

مینی‌منتالیسمِ [۱] شادِ شاد نگاهی به نمایشگاه حجم سلماز لینهارد در گالری آریانا سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده احجام لینهارد فرم‌هایی اتفاقی هستند که از توری فلزیِ رنگ شده ساخته شده‌اند. احجامی بسته و فرورفته در خود که فضا را به درون و بیرون تقسیم می‌کنند. اگرچه این فروبستگی با شفافیت بصری حجم‌ها تعدیل شده …

۰ comments

bratislava biennial iranian artwork 4

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا

مروری بر آثار برندگان دوره‌های گذشته دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا گزارش تصویری نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر صنعتی در کرمان سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده آثار برندگان سیب‌ها و پلاک‌های طلایی و جایزه بزرگ بی.آی.بی (دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا) از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۷، پس از نمایش در سنندج اکنون برای یک هفته در موزه هنرهای …

۰ comments

ava bahrami vista gallery 1

آوای وحش، نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا

آوای وحش[۱] نگاهی به نقاشی‌های آوا بهرامی در گالری ویستا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده نقاشی‌های بهرامی بیش از آن که درباره رابطه انسان با طبیعت باشند درباره ارتباط انسان با دیگران و کناره گرفتن از پذیرش مسئولیتِ مناسبات رسمی اجتماعی هستند. آدم‌های بهرامی در حالتی از بی‌خودی، لَخت و بی تحرک لمیده‌اند؛ با …

۰ comments

donya rostami mah art gallery 9

نگاهی به “قاراچوخا اویان!” دنیا رستمی | آن که این کار ندانست در انکار بماند …

نقد نمایشگاه دنیا رستمی با عنوان “قاراچوخا اویان!” در گالری ماه آن که این کار ندانست در انکار بماند … سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده “قاراچوخا” نگهبان خیرِ خانه و صاحب خانه است. در این ترکیب “قارا” نه به معنای سیاه که در اصل به معنای بزرگ، والا و مقدّم است. می‌توان قارا چوخا …

۰ comments

farshad05

شرحه شرحه کردن یک رویا نقدی بر اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد

نقدی بر “رویای سفید”؛ اثر چندرسانه‌ای مریم فرشاد در ویستاپلاس شرحه شرحه کردن یک رویا سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده از منظر روانشناسی یونگ دریا نماد ناخودآگاه و اقیانوس نمادی از ناخودآگاه جمعی است. نهنگ سفیدِ فرشاد که او را به دنبال خود زیر اقیانوس ناخودآگاهش پایین می‌کشد، از آنجا که رفتاری آرام و …

۰ comments

hoda kashiha etemad gallery 8

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها با نمایش تصادف با خورشید

شوخی‌هایِ جدّیِ هدی کاشیها نگاهی به نمایش “تصادف با خورشید” در گالری اعتماد سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده  خطوط بی‌پروا در طراحی، ترکیب‌بندی‌های جسورانه و پویا اما در عین حال منسجم، پالت رنگی متنوع درخشنده، ابعاد متنوع آثار هنرمند نقاشی را معرفی می‌کند که توانسته بر مبانی تسلط یابد و سپس از آن‌ها عبور …

۰ comments

najafabadi05

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون

زن/گُل بَس! نگاهی به “شورانگیز” رویا نجف‌آبادی در گالری دارگون نگاهی به “شورانگیز”؛ نمایشگاه نقاشی‌های رویا نجف‌آبادی در گالری “دارگون” سایت تندیس به قلم سحرافتخارزاده یک کلیشه تا کجا ظرفیت بازیابی دارد! یک تصویر تکراری چگونه می‌تواند برانگیزنده احساسی تجربه نشده در مخاطب باشد یا امکان خوانشی متفاوت را فراهم آورد! رویا نجف‌آبادی در نقاشی‌های …

۰ comments

ghiasi07

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر

آپوپتوسیس زهرا قیاسی در گالری ثالث | بیان غیرشخصی در هنر سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده زهرا قیاسی نقاش و مترجم حوزه تجسمی در دومین نمایش انفرادی آثار خود نُه تابلوی بزرگ و یک تابلوی کوچک با تکنیک رنگ روغنی روی بوم را به نمایش گذاشته. کلمه “آپوپتوسیس” ریشه یونانی دارد و به معنای …

۰ comments

plant01

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER | قسمت دوم نگاهی به نمایشگاه انفرادی آثار ویدئوآرت Ali Mahmut Demirel با عنوان “جزیره” سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده طبقه دوم گالری آرتر استانبول به مدت چهار ماه به نمایش انفرادی آثار ویدئوآرت علی‌محمود دِمیرل اختصاص یافته. این هنرمندِ ساکن برلین، متولد ۱۹۷۲ و درس‌خوانده مهندسی هسته‌ای و …

۰ comments

ArterOutside

هنر معاصر استانبول نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” در گالری آرتر

هنر معاصر استانبول در گالری آرتر ARTER نگاهی به نمایشگاه “خانه خالی” Space for Art”  آثار  جان آیتکین Can Aytekin سایت تندیس به قلم سحر افتخارزاده گالری آرتر در انتهای خیابان استقلال استانبول با هدف ایجاد بستری پایدار برای تولید و نمایش هنر معاصر در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرده و نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و …

۰ comments

mir mohammad fatahi 6

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده

پرونده نقد نمایشگاه‌های سال ۹۶ به قلم سحر افتخارزاده در این پرونده مروری داریم بر نقد نمایشگاه‌هایی که سحر افتخارزاده در سال ۹۶ نگاشته است که مشتمل بر ۲۱ نقد است که  در حوزه های متفاوتی کار شده است. لیست زیر به لحاظ زمانی از نقدهای اخیر سحر افتخارزاده آغاز می‌شود که در سال گذشته …

۰ comments

پرونده‌های قبلی سحر افتخارزاده را اینجا بخوانید:

نوشته‌های پیشنهادی

تاریخچه ویدئوآرت

تاریخچه‌ی ویدئوآرت دهه‌ی ۶۰ میلادی

تاریخچه‌ی ویدئوآرت دهه‌ی 60 میلادی بخش اول| ویدئوآرت‌های اولیه، انشعابی از رسانه‌ی تلویزیون آوام مگ ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مزایای عضویت در خبرنامه آوام‌مگ را میدانید؟
دریافت بهترین مطالب وب سایت آوام مگ
ما هم از اسپم متنفریم و مطمئن باشد مشخصات شما امن خواهد بود.