کریم نصر در گالری ویستا

تنديس: نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌هاي کریم نصر از ۲۸ فروردین در گالری ویستا

به گزارش هنرآنلاين، در این نمایشگاه ۶ مجسمه که در سال ۹۲ خلق شده‎اند به نمایش گذاشته می‌‏شود و در بخش دیگر این نمایشگاه ۷ نقاشی بزرگ و ۱۰ نقاشی کوچک با ابعاد ۲۰ در ۱۰ سانتی‎متر روی دیوار خواهد رفت. آثار نقاشی همگی اکریلیک روی بوم هستند و مجسمه‎‌ها از سیمان، آهن و استیل ساخته‎شده‎اند. این مجسمه‌ها چندان بزرگ نیستند و از ۴۰ تا ۷۰ سانتی‎متر ارتفاع دارند.

کریم نصر در سال ۱۳۳۱ در رشت متولد شد و لیسانس معماری را از انگلستان و فوق لیسانس گرافیک را از دانشگاه تهران دریافت کرده است. او برنده بیش از ۲۰ جایزه داخلی و خارجی از جمله پلاک طلایی از براتیسلاوا و پلاک طلای برگزیده دوسالانه طراحی ایران است.
شرکت در بیش از ۶۰ نمایشگاه انفرادی و جمعی، عضویت در هیأت داوری ششمین دوسالانه نقاشی ایران، چهار دوره داوری تصویرگری ایران، نویسندگی بیش از ۱۰ مقاله درباره تصویرگری و نقاشی معاصر ایران از دیگر فعالیت‌های این هنرمند محسوب می‌شود.

نصر در یادداشتی بر نمایشگاه خود نوشته است: “هنوز زنده است” اولین داستان کوتاهی بود که خواندم. در اطلاعات دختران و پسران. و این شروعی بود برای آشنایی با ادبیات. آن روز‌ها هشت سالم بود. داستان ماجرای دو پسر روستایی بود که در کولاک و برف گرفتار می‌شوند. پای یکی یخ می‌زند و دیگر توان راه رفتن ندارد. دیگری راهی روستا می‌شود تا کمک بیاورد. و کمک وقتی می‌رسد که پسرکِ در کولاک مانده یخ زده و نفس‌های آخر را می‌کشد.

امروز؛ سال‌ها از “هنوز زنده است” گذشته و حیرت آور آنکه نمی‌دانستم این ماجرای زندگی خود من و شاید همه ما است. در تمام سال‌های زندگی‌ام من فقط زنده بوده‌ام. این را سال پیش فهمیدم. سال نود و یک. سال تاراج سفره‌های مردم. سال یخبندان جامعه، سال عبور بی‌تفاوت چهره‌های منجمد از کنار هم، سال هراس. سال لعنتی “همه گزینه‌ها روی میز”.
عجیب نیست که من داستان ملتی را سال‌ها قبل از وقوع آن خوانده باشم؟ چه کند ذهن بودم. چقدر طول کشید تا داستانی کودکانه را درک کنم! من نه تنها تنم، که ذهنم نیز یخ زده بود. وای بر من. وای بر من اگر روزی بفهمم “هنوز زنده است” داستان همه آدم‌ها است، همه بشریت.”

گفتني است نمایشگاه آثار کریم نصر از ۲۸ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک۱۱ برگزار می‌‏شود.

نویسنده