عوامل تأثیرگذار در اثبات اصالت آثار هنری

عوامل تأثیرگذار در اثبات اصالت آثار هنری
پرونده تکنولوژی‌های مرمت و آنچه به جعل آثار هنری پایان می‌دهد
قسمت سوم
آوام مگ: ترجمه‌ی معصومه شیخی


عوامل موثر در اثبات اصالت اثر

سند اثبات اعتبار و اصالتِ یک اثر هنری ممکن است اَشکال گوناگونی به خود بگیرد، از صورت‌حسابِ خرید گرفته تا آثارِ امضاشده و برچسب‌های نمایشگاه‌ها. این اَسناد نقشه‌ی تاریخچه‌ی اثر هنری را ترسیم می‌کنند و ممکن است داستان‌هایی را درباره‌ی اثری آشکار کنند که بتوانید تا سال‌ها بازگو کنید.

وقتی بخواهید اثر هنریِ بعدی‌تان را خریداری کنید، چه سندی برای اصالت اثر نیاز دارید؟ پاسخ این سؤال به این بستگی دارد که آیا اثر هنری پیش‌تر خرید و فروش شده است یا نه. در ادامه، چند راهنمایی کلی در این زمینه ارائه می‌شود:

عوامل موثر در اثبات اصالت اثر

بازار اولیه

در بازار اولیه، آثار هنری پیش‌تر هرگز خرید و فروش نشده‌اند. وقتی یک اثر هنری را در بازار اولیه می‌خرید (به‌جز هنرمند خالق آن یا گالری) شما اولین نفری هستید که صاحب آن اثر می‌شوید.

هنگام خرید، باید اَسنادی را که اثر هنری را به هنرمند مرتبط می‌کنند نگه دارید؛ هم‌چنین اگر تصمیم بگیرید در آینده اثر هنری را دوباره بفروشید یا اهدا کنید، ممکن است به این اَسناد نیاز پیدا کنید.

صورت‌حساب خرید

هنگامی که یک اثر هنری را می‌خرید، هنرمند یا گالری صورت‌حسابی برای شما می‌فرستد که برای همیشه به‌عنوان سند خریدتان باقی خواهد ماند.

اگر اثر هنریِ امضاشده‌ای متعلق به هنرمند معاصر و نوظهوری را بخرید، تقریباً تردیدی در اصالت کار وجود نخواهد داشت. در چنین مواردی، تنها باید صورت‌حساب را، به‌عنوان سندی بر اصالت اثر، نزد خود نگه دارید.

گواهی اصالت

هنرمندان معاصرِ معروف و هنرمندان خیابانی، مانند دِیمیِن هِرست و بَنکسی، ممکن است در معرض جعل آثار در بازار اولیه قرار گیرند. در مورد چنین هنرمندانی، شما نیاز به مدارک دیگری دارید که اصالت اثر شما را اثبات کنند.

می‌توانید از گالری درخواست کنید که، هنگام خرید، گواهی اصالت اثر ــ سندی امضاشده که اصالت اثر هنری را تصدیق می‌کند ــ را به شما بدهد. بیشتر گواهی‌های اصالت توسط خود هنرمند امضا شده‌اند، گرچه برخی دیگر ممکن است توسط گالریِ ارائه‌دهنده‌ی اثر یا پوسترسازی که در تولید آن اثر با هنرمند همکاری کرده است امضا شده باشند.

هم‌چنین هنگام خرید یک اثر هنریِ امضانشده یا آثاری که به‌سادگی قابل بازتولید هستند، مانند مجسمه‌های ساخته از مواد دورریختنی یا عکس‌هایی که به تعداد محدود چاپ شده‌اند، درخواست گواهی اصالت اثر امری استاندارد است.

عوامل موثر در اثبات اصالت اثر

بازار ثانویه

برخلاف آثار ارائه‌شده در بازار اولیه، آثار ارائه‌شده در بازار ثانویه پیش‌تر خرید و فروش شده‌اند. این آثار هنری اغلب به‌همراه مدارکی هستند ــ مانند صورت‌حساب‌های صاحبان پیشین یا کاتالوگ‌های نمایشگاه‌های گالری‌ها ــ که اصالت آنها را اثبات می‌کنند. همه‌ی این اَسناد در کنار هم اغلب به‌عنوان تاریخچه‌ی اثر هنری شناخته می‌شوند.

پیش از این‌که اثری را بخرید، می‌توانید از گالری یا مرکز مزایده بخواهید تا اطلاعات مربوط به تاریخچه‌ی اثر را در اختیارتان قرار دهند تا اطمینان حاصل کنید که اثر هنریِ اصل خواهید خرید.

گزاره‌برگ

هنگام خریدِ یک اثر هنری در بازار ثانویه، می‌توانید از گالری یا مرکز مزایده بخواهید یک گزاره‌برگ برایتان بفرستند که تمام اطلاعات تاریخچه‌ی یک اثر هنری را بیان می‌کند. این سند شامل جزئیاتی درباره‌ی صاحبان پیشین اثر، گالری‌ها یا موزه‌هایی که اثر را به نمایش گذاشته‌اند، و اخبار مرتبط با اثر است. این سند نشانه‌ی محکمی از اصالت اثر است، چون این سوابق می‌توانند پیشینه‌ی اثر هنری را تا کارگاه هنرمند خالقِ آن دنبال کنند.

گزاره‌برگ هم‌چنین ذکر می‌کند که آیا این اثر هنری در فهرست آثار هنرمند آمده است یا نه. فهرست آثار هنرمند فهرستی توصیفی است که تک‌تک آثار خلق‌شده توسط هنرمند را لیست می‌کند. از آن‌جا که سال‌ها طول می‌کشد تا چنین فهرست‌هایی تنظیم شوند، تنها فهرست‌ آثارِ هنرمندان بسیار معروف وجود دارند و اگر اثری که شما خریداری کرده‌اید در یکی از این فهرست‌ها ذکر شده باشد، نشان‌دهنده‌ی درستی و اصالت اثر است.

اگر پرسشی درباره‌ی اصالت یک اثر هنری دارید، حتماً از گالری یا مرکز مزایده بخواهید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد. در نهایت، مسئولیتِ گرفتن این مدارک از فروشنده‌ی اثر بر عهده‌ی شماست و این اعتبارآزمایی اطمینان بیشتری درباره‌ی اثری که قصد خرید آن را دارید به شما خواهد داد.

منبع: Artsy

قسمت قبل  این پرونده را اینجا دنبال کنید:

در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید:

نویسنده