حضور سه هنرمند معاصر ایرانی در دوسالانه هنر ونیز

حضور سه هنرمند ایرانی در دوسالانه هنر ونیز
رضا لواسانی، سمیرا علی‌خانزاده و علی میرعظیمی هنرمندان شرکت کننده در این رویداد جهانی هستند، این دوسالانه بیست‌ویکم اردیبهشت آغاز به کار می‌کند. به گفته مدیرکل هنرهای تجمسی پاویون ایران پیام‌آور صلح و ستایش است.

پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز

به گزارش آوام‌مگ هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی به عنوان کمیسیونر ایران در بینال ونیز با بیان اینکه عنوان غرفه جمهوری اسلامی ایران در این دوره «از بودن و سرودن» نام دارد، گفت: «پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز، ۲۱ اردیبهشت ماه مصادف با ۱۱ می ۲۰۱۹ در Fondaco Marcello شهر ونیز ایتالیا با عنوان «باشد که در زمانه‌ی جذابی زندگی کنی» به طور رسمی گشایش می‌یابد. «از بودن و سرودن» نام غرفه و نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در این دوره است که از صلح خواهد گفت و ترسیم جهانی بهتر برای زندگی».هادی مظفری پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز
او ادامه داد: «بر اساس عنوان نمایشگاه بین‌المللی ونیز (باشد که در زمانه‌ی جذابی زندگی کنی)، نمایشگاه «از بودن و سرودن» ایران ستایشی است بر زندگی و لحظات ارزشمند زیسته شدن در اکنون و همچنین آینده. این نمایشگاه پیام‌آور صلحی است از سمت جامعه و فرهنگ درخشان ایرانی که رسانه‌های دنیا کمتر به آن پرداخته‌اند».
مظفری با اشاره به گفته راف روگوف، کیوریتور بینال بین‌المللی ونیز، درمورد ضدیت این دوسالانه با دیدگاه دونالد ترامپ افزود: «حضور ایران در این دوره به خصوص، بسیار حائز اهمیت است. گرچه جهان سیاسی با تمام قدرت، فشارهایش را بر ایران اعمال می‌کند و سعی در تنگ کردن هر چه بیشتر عرصه دارد، اما چشمه جوشان فرهنگ و هنر ایران همچنان قدرتمند به فعالیت و آفرینش ادامه می‌دهد».
کمیسیونر ایران در بینال ونیز گفت: «در این دوره، هنرمندان بر اساس یک فرآیند دقیق انتخاب شدند و آثار سه هنرمند که با زبان و نشانه‌های جهانی در گفت‌وگوست و به دنیای هنر معاصر جهان نزدیک تر است به ونیز خواهد رفت. هنرمندان بر اساس آرای هیأت انتخاب، متشکل از «حسن سلطانی» رئیس دانشگاه هنر، «محسن سلیمانی» مدرس دانشگاه، «فرح اصولی» هنرمند، «امیر سقراطی» پژوهشگر، منتقد و هنرمند، «احسان آقایی» رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، «علی بختیاری» به عنوان کارشناس هنری و اینجانب به عنوان کمیسیونر نمایشگاه، انتخاب شدند. معیارهای اصلی انتخاب هنرمندان، تابعیت و سکونت در ایران و توجه به استان‌ها و حضور نماینده بانوان هنرمند در این رویداد بوده است.
مدیرکل هنرهای تجمسی ادامه داد: محل پاویون ایران در شهر ونیز توسط مؤسسه توسعه هنرهای معاصر به عنوان برگزارکننده نمایشگاه ایران پس از چندین ماه بررسی و کارشناسی انتخاب شد و با توجه به امکانات موجود در یکی از بهترین نقاط شهر ونیز و نزدیک به میدان مشهور «سن مارکو» غرفه ایران دایر می‌شود که با توجه به موقعیت مناسب پاویون کشورمان در این دوره بخش بزرگ‌تری از هنرمندان و مخاطبان این بینال از غرفه ایران دیدار و با هنر ایران آشنا خواهند شد.
او در پایان افزود: «از بودن و سرودن» آثاری از رضا لواسانی، سمیرا علی‌خانزاده و علی میرعظیمی را به نمایش خواهد گذاشت و رضا عابدینی طراح گرافیک این رویداد است».

 

نویسنده