زیباروی تاب مستوری ندارد | نگاهی به آثار المیرا میرمیران

مستور و پدیدار | نقدی بر نمایشگاه آثار المیرا میرمیران
گالری آران
 مجله هنرهای تجسمی آوام:به قلم جاوید رمضانی


نقد نمایشگاه المیرا میرمیران گالری آران

زیباروی تاب مستوری ندارد

در نظریات هستی‌شناسی شرق دور، عالم مادی متشکل از ذراتی فرض شده که آن‌ها را ذرات بخش‌ناپذیر نامیده‌اند؛ این واحدها، با تنوعی بی‌پایان، خصوصیات اصلی ماده را ارائه می‌دهند. آن‌ها، جرم را، متأثر از عنصر خاک، پیوستگی، متأثر از عنصر آب، حرارت، متأثر از عنصر آتش و جنبش را متأثر از عنصر هوا می‌دانستند. این ذرات به هم می‌پیوندند تا ساختارهایی به وجود آورند که از منظر محسوسات انسانی دارای نوعی ثبات به نظر بیایند. در واقع تمامی این ذرات پی‌در‌پی به وجود می‌آیند و نابود می‌شوند. این تداوم حرکت، حقیقت غایی ماده را ایجاد می‌کند؛ جریانی ثابت از امواج یا ذرات که پدیدار می‌شوند و ناپدید می‌گردند تا تجلیات متفاوتی از ماده را شکل دهند.المیرا میرمیران پروژه های آران

این هفته به نگارخانه‌ی «آران» رفتیم که پذیرای آثار المیرا میرمیران بود. این نمایش تحت‌عنوان «مستور و پدیدار»  به مخاطبان ارائه گردید .

المیرا میرمیران متولد 1363 و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی گرافیک در دانشگاه علم و فرهنگ است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال‌های 1382 آغاز نموده و در زمینه‌ی چاپ دستی و هنری دارای سوابق درخشان و نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی متعدد و پیوسته است.المیرا میرمیران پروژه های آران

میرمیران در این کارنمای خود به‌خوبی مسیر طی‌شده‌ی زیبایی‌شناسی آثارش را ارائه داده و در چیدمانی دقیق و حساب‌شده از سطوح دو‌بعدی به فضاهایی سه‌بعدی رجعت نموده؛ عمده تابلوهای به‌نمایش‌گذاشته‌شده‌ی او شامل لایه‌های شفافی است که بر روی این سطوح شفاف آثار چاپی و بافت‌هایی طبیعی الحاق گردیده و در قاب‌هایی لایه‌لایه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته‌اند.

مشخصه‌ی این نمایش میر‌میران کاربرد خلاقه در ترکیب ساختار و کارماده‌ی خلاقیت هنری وی بوده و این خلاقیت ناشی از ممارست در تولید انواع بافت و نقش در فنون متعدد حکاکی بر روی فلز یا کالکوگرافی است.المیرا میرمیران پروژه های آران

حکاکی بر روی فلز، از ابتدای شکل‌گیری مدارس مدرن هنر در ایران جزئی از دروس آموزشی این مراکز بوده و دارای سابقه‌ی بسیاری در حوزه‌ی آموزشی هنرهای تجسمی است .

امروزه هنرمندان بسیاری در این زمینه کار می‌کنند و نمایش‌های سالانه برای بازخوانی این آثار برگزار می‌گردد. حکاکی بر روی فلز به روش‌هایی متفاوت چون اچینگ یا حکاکی درای‌پونت و اکواتینت و غیره انجام می‌شود؛ این فنون همگی به جهت ارائه و پدیدارشدن بافت‌های طبیعی و جلوه‌های متفاوتی از نقوش در طبیعت ایجاد شده‌اند. در هر روش ما با تظاهرات متفاوتی مواجه می‌گردیم؛ به‌طور مثال بافت منظره‌ای از درختان به کمک یک شیوه پدیدار می‌شود و در نتیجه نقاش برای نشان‌دادن یا ارائه‌ی بافت مورد نظر از فنون متفاوتی بهره می‌گیرد.المیرا میرمیران پروژه های آران

این ممارست در مسیر هنریِ میرمیران مشهود و نتیجه‌ی آن در این کارنما با نگاه به منطق فلسفی ارجاع به ذات سیال طبیعت و بازنمایی این سیالیت در مجموعه‌ی جدید وی بوده است. بیننده‌ی نمایشگاه با تعدادی از آثار بر روی دیوار به‌صورت دو‌بعدی و تعداد دیگری به‌صورت چیدمان یا حجم‌های سه‌بعدی مواجه می‌گردد که همگی در کنار هم شامل سطوح چاپ‌شده یا بافت‌هایی طبیعی هستند. این لایه‌ها در هر چرخش دید و تغییر زاویه‌ی نگاه توان بازنمایی جلوه‌های متفاوتی دارند که امکان برداشت صلب و ایستا از تصویر نمی‌دهند. هنرمند در این مسیر اشاره به پویایی طبیعت و روند ممتد پدیداری و مستوری زیبایی دارد؛ آن‌چنان که گفته‌اند: «پری‌رو تاب مستوری ندارد»؛ و حقیقت جمال خداوندی در آیینه‌ی هستی هر دم جلوه‌ای تازه می‌یابد.المیرا میرمیران پروژه های آران

چرخش کمی به کیفی آثار میرمیران با اشاره به مفاهیم پایه‌‌ی هستی‌شناسی گذر از منطق مدرن با محوریت اشکال معنا‌دار به فضا‌سازی سیال و تکثرگرا، نشانگر رشد هنرمند است. این روند بیانگر تأمل در ذات طبیعت و نه ظاهر آن و تداعی مسیری از حوزه‌ی محسوس به معقولات انسان و پیچیده‌تر‌شدن فهم آن برای مخاطبان است؛ و از این‌سو مکتوبات نگاشته‌شده در کنار آثار تکافوی تفهیم آن را برای مخاطب نمی‌دهد؛ اگرچه مخاطبان با آثار غنی و زیبا مواجه می‌گردند اما درک و تفسیر آن به‌سختی رخ می‌دهد. تلاش هنرمند برای به‌کار‌بردن استعاره‌های تصویری به همراه شاعرانگی مفاهیم زیستی به‌دشواری امکان‌پذیر است و در این‌جا مخاطب آزاد است تا تعابیر گوناگونی از این شاکله‌ها داشته و از ظن خود یار نقاش گردد. این نکات بیانگر مسیر تازه‌ای است که میر‌میران در ابتدای آن قرار دارد و باید منتظر شکفتگی بیان تصویری این هنرمند جوان در ابعاد جدید وی باشیم.

المیرا میرمیران پروژه های آران

نقد نمایشگاه‌های دیگر به قلم جاوید رمضانی را اینجا بخوانید:

[su_posts id=”74331″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”74188″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”73995″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”73793″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”73732″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”73557″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”73453″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”73264″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”73129″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72935″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72846″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72578″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72463″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72365″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72269″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72095″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”72011″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”71459″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”71503″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”71202″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”70834″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”69680″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”69692″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”68507″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”68309″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”68123″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”68743″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]

[su_posts id=”56634″ tax_operator=”0″ order=”desc” orderby=”none”][su_posts id=”47315″ tax_operator=”0″ order=”desc”][/su_posts]