تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹ | مارینالینی موخرجی و کاز

تاثیرگذارترین هنرمندان سال ۲۰۱۹
قسمت ششم: مارینالینی موخرجی و کاز
مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی


مارینالینی موخرجی (Mrinalini Mukherjee)

متولد 1949 در مومبای، هند که در 2015 در دهلی نو درگذشت.

مارینالینی موخرجی و کاز

نمایشگاهی تابستانی از آثار مارینالینی موخرجی در مِت بروئر [1](موزه‌ی هنرهای مدرن و معاصر نیویورک) مخاطبان نیویورکی را با بافته‌های بزرگ و استثنایی هنرمند فقید هندی آشنا کرد. حتا دلزده‌ترین منتقدین نیز به وجد آمدند. این نمایشگاه که توسط سانی جاوری[2]، دستیار هنربانی مت در بخش هنر جنوب آسیا برنامه‌ریزی شد، اولین نمایش مهم از آثار موخرجی در ایالات متحده بود.

موخرجی در دانشگاه ماهاراجا سایاجیرائو در باردوا (واقع در گوجرات که اکنون به نام وادودارا خوانده می‌شود) تحصیل کرد و در 1971 شروع به کار با الیاف کنفی کرد. نمایشگاه او در مِت محدوده‌ی وسیع آثار او را نشان می‌داد که شامل آثاری مانند پرده‌های نقش‌دار، لباس‌های نمایشی و زره می‌شد و مجسمه‌ی زنانه[3] به شکل گل که روی زمین قرار داشت. این آثار، با حضور بیش از اندازه مهم خود و رشته‌های رنگی به رنگ‌های ارغوانی و زنگاری، خواستار توجه بودند و بافندگی را به عنوان کاری قهرمانانه و عظیم نشان می‌دادند. آفریده‌های موخرجی، به این دلیل که الهام گرفته از افسانه‌ها هستند، کاملا حماسی‌اند.

مارینالینی موخرجی و کاز

در اکتبر گالری ناتور مورت[4] در دهلی یکی از آثار الیافی او را در کنار سه مجسمه‌ی برنزی به شکل شاخه در فریز لندن به نمایش گذاشت. موخرجی همچنین با سرامیک نیز کار می‌کرد اما شاهکارهای بافندگی‌اش همیشه تمام توجهات را به خود جلب می‌کند.

مارینالینی موخرجی و کاز

کاز (KAWS)

متولد 1974 در شهر جرسی، نیوجرسی که در نیویورک زندگی و فعالیت می‌کند.

مارینالینی موخرجی و کاز

وقتی کاز (یا به عبارت دیگر برایان دانلی[5]) کارش را به عنوان یک هنرمند خیابانی آغاز کرد، به‌ آهستگی راهش را به سمت درجات بالای احترام در مکعب سفید باز کرد. روایت‌هایی از بازار وجود دارد که کاز در آن متاع باارزشی است که قیمت‌های نجومی‌ای را ارائه می‌دهد: اوایل سال گذشته، تابلوی او مرتبط با سیمپسون‌ها در حراجی 14.8 میلیون دلار به دست آورد که برای این هنرمند رکوردی محسوب می‌شد و در ماه مه یک نقاشی از باب اسفنجی مربوط به سال 2012 در فیلیپس 6 میلیون دلار به دست آورد. اما سال 2019 از لحاظ‌های دیگری جدای از قیمت کارهایش، سال خوبی برای کاز بود.

مارینالینی موخرجی و کاز

گرچه منتقدان همچنان تمایل دارند نقاشی‌های زنده و عجیب‌وغریب او را نادیده بگیرند – که اغلب شخصیت‌های محبوب جامعه‌اند – موج عظیمی از حمایت‌های سازمانی دنیای هنر را واداشته است تا کارهای کاز را مجددا ارزیابی کنند. گالری سطح بالای اسکارستد[6] آثار او را در کنار هنرمندان جدی و مهمی مانند آلبرت اولن[7]، هنرمند آلمانی به نمایش می‌گذارد. موزه‌ی هنرهای معاصر دیترویت در سال گذشته مکانی اختصاصی برای نمایش آثار او در نظر گرفت. و با این همه کاز توانست دو دنیا را تسخیر کند؛ تمام این تحسین‌های روشنفکرانه همزمان با این از راه رسید که او با یونیکلو[8] در خط تولید پوشاک همکاری می‌کرد و رونمایی از آن تقریبا غوغایی به پا کرد.

مارینالینی موخرجی و کاز

موفقیت جهانی کاز با افتتاح نمایشگاهی در قطر در اواخر اکتبر ادامه پیدا کرد – اولین نمایش مجموعه آثار او در خاورمیانه که جرمانو چلانت[9]، مورخ هنری بزرگ هنربان آن بود. به این زودی‌ها قصد سفر به دوحه را ندارید؟ می‌توانید بخش اصلی عمومی نمایشگاه را در اینستاگرام تجربه کنید: تعطیلات (2019) مجسمه‌ی بادی بزرگی که شخصیت «همراه[10]» همیشه حاضر کاز را به تصویر می‌کشد – که در هنگ‌کنگ نیز دیده شد – در ژانویه‌ی 2020 در بندرگاه شهر لمیده بود.

مارینالینی موخرجی و کاز

پی‌نوشت:

[1]  Met Breuer

[2] Shanay Jhaveri

[3] yonic

[4] Nature Morte

[5] Brian Donnelly

[6] Skarstedt

[7] Albert Oehlen

[8] Uniqlo

[9] Germano Celant

[10] Companion

منبع: آرتسی

قسمت‌های قبلی این پرونده را اینجا بخوانید:

قسمت اول: کارا واکر و اولافور الیاسون

قسمت دوم: ابوحمدان/ کاموک/ موریلو/ شانی

قسمت سوم: آرتور جافا و لوچیتا هورتادو

قسمت چهارم: تیم‌لب و استرلینگ رابی

قسمت پنجم: یوشیتومو نارا و میکلین توماس

نویسنده