حمید پوربهرامی در بینال لندن

حیدرزاهدی؛ تندیس: حمید پوربهرامی نقاش و هنرمند ایرانی نگاه ویژه داوران دوسالانه لندن را در بخش نقاشی در سال ۲۰۱۵ به خود جلب کرد. 

لندن یکی از مراکز مهم هنری جهان امروز است و دوسالانه هنر لندن محلی برای حضور هنرمندان مطرح معاصر جهان است. این دوسالانه در سال ۲۰۱۳ نیز در اولد تاون هال چلسی [1] اتفاق افتاد و آثار هنری از ۴۰ کشور جهان در آن شرکت کردند. دوسالانه هنری لندن به‌طور اختصاصی به آثار شکل گرفته روی بوم، مجسمه و نقاشی می‌پردازد. گفتنی است در طول این نمایشگاه هزاران بازدید کننده از سراسر دنیا در آن حضور دارند و همچنین رویدادهای موازی بسیاری نظیر حراج‌های خیریه در آن شکل می‌گیرد.

پوربهرامی
پوربهرامی

دوسالانه در خیابان کینگز رود چلسی برگزار می‌شود جایی که هنرمندانی نظیر آگوستوس جان و آلما تادما آنجا را به عنوان قلب هنری لندن ثبت کردند. چلسی منطقه‌ای در غرب لندن و جنوب رودخانه تیمز می‌باشد که در مرز شرقی آن رودخانه وستبورن قرار دارد. اولد تاون هال چلسی توسط جان برایدن در سال ۱۸۸۵ طراحی شد. جان برایدن [2] معمار نامداری است که سازنده بناهای مهمی نظیر بیمارستان الیزابت گارت اندرسون،‌ گالری هنری ویکتوریا، دفاتر دولتی در خیابان گریت جورج در لندن است.

دوسالانه لندن در سال ۲۰۱۵ در هفت بخش به بررسی هنرمندان پرداخت که این بخش‌ها شامل، نقاشی، آثار انجام شده بر کاغذ، مجسمه، هنر عملی، هنر دیجیتال، جایزه کنفدراسیون نقد هنری اروپا و جایزه آکادمی هنری ایتالیا-انگلیس می‌شود.

برندگان این دوسالانه در بخش نقاشی به شرح زیر هستند:

رتبه نخست؛ دنیس میخاییلف از روسیه

رتبه دوم؛ کارلوس لیون از پرو/ الکساندر تلین از روسیه/ اولا وبست از آلمان

رتبه سوم؛ ویکتور مجدانزیک از هلند/ راگر سالوچی از فرانسه/ پل یوگارتو از انگلیس-کانادا/ میزا آیهارا از ژاپن

بخش نگاه ویژه؛ کاترین ادلینگر کونز از امریکا/ دنیس ارکوس از ترکیه/ الکساندر بارگیچو از بلغارستان/ حمید پوربهرامی از ایران/ سونو ساندها از هند

حمیدرضا پوربهرامی در سال ۱۳۳۵ در آبادان متولد شد و دیپلم ریاضی را در همان شهر دریافت کرد. پس از آن به دانشگاه راه یافت و لیسانس نقاشی را از این دانشگاه اخذ نمود. سپس در کنار برپایی چندین نمایشگاه نقاشی و آموزشگاه گرافیک در تهران فعالیت سینمایی خود را در زمینه گریم به همراه عبدالله اسکندری آغاز نمود. او علاوه بر گریم در رشته طراحی صحنه به فعالیت پرداخته و انیمیشن عروسکی را نیز تجربه کرده است.

[1] Chelsea Old Town Hall

[2] John Brydon

نویسنده