گالری‌های نیویورک چگونه در دوران کرونا زنده مانده و رشد کرده‌اند

گالری‌های نیویورک چگونه در دوران کرونا زنده مانده و رشد کرده‌اند
صرفاً دلال آثار هنری نباشید!
قسمت اول
مجله هنرهای تجسمی آوام نویسنده مخاطب: صدف کیانی

گالری ‌های نیویورک

استفانیا بورتولامی[1] پس از 16 سال اداره‌ی یک گالری هنری در نیویورک، خوش‌بینانه و با همان لهجه‌ی ایتالیایی‌ می‌گوید، «شما نمی‌توانید صرفاً یک دلال آثار هنری باشید، چرا‌که اگر به این موضوع دقیق‌تر فکر کنید مانند خودکشی می‌ماند، شما رویاهایی را می‌فروشید که شاید‌ در طی چند سال ارزش مادی زیادی نداشته باشد.»

اگر حضور ماسک‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها را در گالری بورتولامی در مرکز شهر نیویورک نادیده بگیریم، تقریباً می‌توان گفت که همه‌چیز پس از یک سالِ بحرانی، همه‌گیری کرونا‌ روال طبیعی‌تری به خود گرفته است. او از بازدیدکنندگان نمایشگاه‌هایی که به‌تازگی افتتاح کرده استقبال می‌کند. بااینکه نیویورک از حال و هوای پرهیاهوی همیشگی خود دور است، اما حال و هوای این شهر بهتر از یک سال گذشته است.

درست نُه ماه قبل درحالی‌که بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی بود که از ابتلا به بیماری کرونا رنج می‌بردند و آمار بیکاری نیز در همه‌جا اوج می‌گرفت، گالری‌های نیویورک نیز به دلیل تعطیل شدن شهر، دچار ترس و اضطراب‌ شدند. دیوید نور[2]، یکی از مالکان گالری جیمز کوآن‌[3]_که درست روبروی گالری بورتولامی در ترایبکا[4] قرار دارد_ نسبت به وضعیت به وجود آمده در آن دوران با احساس ترس و نگرانی یاد می‌کند. اندرو کرپس[5] نیز که گالری‌اش دو بلوک فاصله دارد، شروع قرنطینه را مانند یک «سقوط آزاد» به خاطر می‌آورد. وی همان‌طور که کارمندان خود را اخراج می‌کرد، امیدوار بود که این وضعيت هرچه زودتر تمام شود؛ اما کرپس دچار چنان وحشتی عمیق‌تر شد که این اتفاق می‌توانست لحظه پایان فعالیت گالری او را رقم بزند.گالری بورتوالامی

اینکه چگونه گالری‌های نیویورک یکی از تاریک‌ترین و سخت‌ترین سال‌های تاریخ را پشت سر می‌گذارند، داستانی است از عملکرد اساسی گالری‌ها و تحولات سریع و ‌تطابق با شرایط جدید.

گالری‌های نیویورک البته هنوز هم در مرکز بازار جهانی هنر قرار دارند. بر اساس گزارش اخیر منتشرشده توسط آرت‌فر ایندیپندنت[6] و شرکت حمل‌ونقل و جمع‌آوری هنر کرُزیر[7] یک‌ششم فروشندگان هنر (دیلر هنری) در سراسر کشور ایالات‌متحده در نیویورک هستند و حداقل نیمی از ۳۰۰۰ مجموعه‌دار هنری برتر جهان در این شهر زندگی می‌کنند و هنوز هم خرید از گالری‌ها را بیشتر از حراج‌ها یا نمایشگاه‌ها ترجیح می‌دهند.

در ۲۰ مارس سال ۲۰۲۰، درحالی‌که نیویورک رسماً وارد یک وضعیت نامطمئن و قرنطینه شد، بسیاری از دلالان در یک بازار آشفته و غیاب گالری‌ها قدرت‌نمایی می‌کردند؛ اما اینکه ویروس کرونا بتواند به‌طور مداوم کره زمین را خاموش و همه را قرنطینه کند، بعید به نظر می‌رسید، همان‌طور که همه‌جا قرنطینه می‌شد، دلالان به‌ این فکر افتادند که برای چند هفته، شاید یک ماه در خانه کار کنند. سپس با مهار شدن بحران کرونا، آن‌ها طبق معمول به کار خود بازگردند.

نمایشگاه آرموری شو[8] آخرین نمایشگاه تقویم بین‌المللی بود که پیش از شروع قرنطینه‌ها طبق روال معمول برگزار شد اما‌ آرت بازل[9] برنامه ماه مارس خود را در هنگ‌کنگ لغو کرد، اما برای هفته آرموری، حتی گالری‌هایی از ایتالیا و‌ بسیاری هم از آسیا، منشأ شیوع ویروس کرونا به نیویورک سفر کردند. توزیع‌کننده‌های ضدعفونی‌کننده دست در این رویداد حضور داشتند و بیشتر حاضران آرنج را جایگزین دست دادن می‌کردند، اما تقریباً هیچ‌کسی ماسك نزده بود و فروش علی‌رغم افت قبلی در بازار بالابود.

سپس، هفته بعد، TEFAF ماستریخت هلند پس از مثبت شدن تست ويروس کرونا یک غرفه تعطیل شد و بقیه نمایشگاه‌های سال مانند دومینو شروع به لغو شدن کردند و‌ این ضربه بزرگی بود. اقتصاددان کلر مک آندرو، در گزارش سال 2019 خود از آرت بازل و‌ بازار جهانی هنر یو بی ای[10] گزارش داد که این نمایشگاه‌ها ۴۵ درصد درآمد گالری‌های موردبررسی را تشکیل می‌دهند.آرموری شو

وندی کرامول[11]، مشاور هنری در بهار ۲۰۲۰ به مشتریان خود گفت «اگر شما همیشه می‌خواستید فرد انسان‌دوستی باشید اکنون وقت عمل است.» مشاور دیگری که خواست نامش فاش نشود گفت: «وحشت زیادی در صدای دلالان وجود داشت!»

آغاز مواجهه و مبارزه‌ی بازار هنر برای نجات از بحران را در قسمت بعد بخوانید…

پی‌نوشت:

[1] Stefania Bortolami

[2] David Norr

[3] James Cohan Gallery

[4] Tribeca

[5] Andrew Kreps

[6]Independent

[7] Crozier

[8]  Armory Show

[9] Art Basel

[10] UBS Global Art Market

[11] Wendy Cromwell

منبع: آرت نیوز

قسمت های بعدی این پرونده را اینجا دنبال کنید:

گالری های نیویورک چگونه در دوران کرونا زنده مانده و رشد کرده اند؟| قسمت دوم

گالری های نیویورک چگونه در دوران کرونا زنده مانده و رشد کرده اند؟| قسمت سوم

گالری‌های نیویورک چگونه در دوران کرونا زنده مانده و رشد کرده‌اند؟ | قسمت چهارم

گالری‌های نیویورک چگونه در دوران کرونا زنده مانده و رشد کرده‌اند؟ | قسمت پنجم

دیگر اخبار اقتصاد هنر را اینجا دنبال کنید.

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو