کاندیدهای نهایی جایزه ترنر 2021 متفاوت از سال‌های گذشته

پنج گروه هنری کاندیدهای نهایی جایزه ترنر 2021 شدند

مجله هنرهای تجسمی آوام: ترجمه معصومه شیخی


جایزه ترنر 2021

از آنجا که تنها چند هنرمند موفق به نمایش عمومی آثار خود شده‌اند، داوران جایزه ترنر تمرکز خود را بر آثار اشتراکی گذاشته‌اند.

پنج گروه هنری برای جایزه ترنر امسال با یکدیگر رقاب می‌کنند و این نخستین باری است که هیچ هنرمند مستقلی برای دریافت یکی از معروف‌ترین جایزه‌های هنرهای تجسمی در جهان انتخاب نشده‌ است.

انتخاب این گروه‌ها نشان‌دهنده‌ی این است که هنرمندان انگشت‌شماری موفق به نمایش عمومی آثار خود در سال گذشته شده‌اند. و در نتیجه تصمیم داوران بر این شد که تمرکز خود را بر گروه‌هایی از هنرمندان بگذارند که آثار اشتراکی‌شان همواره در معرض دید عموم قرار گرفته است.

کاندیدهای نهایی اَرِی کالکتیو[1]، بلک ابسیدین ساوند سیستم[2] (B.O.S.S)، کوکینگ سکشنز[3]، جنتل/رادیکال[4] و پروجکت آرت ورکس هستند.

بسیاری از طرفداران جایزه ترنر از بازگشت این جایزه پس از لغو شدنش در سال گذشته خوشحال خواهند شد. داوران یک سال زمان صرف بازدید از صدها نمایشگاه در سراسر جهان کرده‌ بودند تا خود را برای اعلام فهرست کاندیدهای نهایی آماده کنند اما به گفته‌ی برگزارکنندگان، پاندمی کووید 19 ادامه‌ی این روند را به شکل معمول غیر ممکن ساخت. و در عوض 10 بورسیه‌ی 10هزار پوندی به هنرمندان شایسته اعطا شد.

نمایشگاه امسال در موزه و گالری هنری هربرت در کاوِنتری و به عنوان بخشی از رویدادهای فرهنگی این شهر در سال 2021 برگزار خواهد شد.

الکس فارکوهارسن مدیر تیت لندن و یکی از اعضای هیئت داوران می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های جایزه ترنر این است که چطور حال و هوای جاری هنر معاصر بریتانیا را بازتاب می‌دهد».

«پس از یک سال قرنطینه هنگامی که تعداد بسیار اندکی از هنرمندان توانسته‌اند آثار خود را در معرض دید عموم قرار دهند، هیئت داوران پنج گروه برجسته را که آثارشان نه‌تنها در طی پاندمی ادامه یافته بلکه در نتیجه‌ی آن مرتبط‌تر نیز انتخاب کردند.»

تمام این گروه‌ها از نظر اجتماعی فعال هستند. اَرِی کالکتیو گروهی از 11 هنرمند اهل بلفاست است که از سال 2016 فعالانه با یکدیگر همکاری کرده‌اند و پروژه‌هایی را در واکنش به مسائلی مانند حق سقط جنین، آزادی اقلیت‌های جنسی، سلامت روان، اعیان‌نشینی و رفاه اجتماعی به انجام رسانده‌اند. داوران آنها را به دلیل «حساسیت به خرج دادن برای مقابله با مسائل پیشِ روی ایرلند شمالی» تحسین کرده‌اند.

بلک ابسیدین ساوند سیستم (B.O.S.S)، گروهی لندنی است که در زمینه‌ی هنر، صدا و فعالیت اجتماعی کار می‌کند. این گروه در سال 2018 برای اقلیت‌های جنسی رنگین‌پوستان تشکیل شد.

کوکینگ سکشنز گروهی دونفره در لندن است. دانیل فرناندز پاسکوال و آلن شواب، اعضای این گروه از فعالان هنری غذایی هستند. اثر اخیر این دو هنرمند که به شرایط پرورش سالمون پرداخته است، تیت را بر آن داشته که این غذا را کاملا از منوی غذایی خود حذف کند.

جنتل/رادیکال در سال 2016 در کاردیف تاسیس شد و خود را به عنوان «یک پروژه‌ با مدیریت هنرمندان و سایرین» با شعار «گروه‌های حاشیه‌ای جریان اصلی ما هستند» معرفی می‌کند. این گروه هنر را به عنوان ابزاری برای تحولات اجتماعی در نظر می‌گیرد. داوران اعضای این گروه را به خاطر «تعهد عمیق به جامعه‌ی محلی ریورساید که گروه اهل آنجاست» تحسین کردند.

پروجکت آرت ورکس گروهی از هنرمندان و سازندگان نورودایورس در هیستینگز در ایست ساسکس است. داوران آنها را به دلیل ادامه دادن به تولید اثر طی پاندمی تحسین کردند در حالی که رهگذران می‌توانستند نمونه‌هایی از آثارشان را از پشت پنجره‌های گالری تعطیل هیستینگز کانتمپورری ببینند.

فارکوهارسن بیان می‌کند که ایده‌ی تمرکز بر گروه‌های هنرمندانی که با اجتماع‌های خاصی کار کرده‌اند «واکنش نشان دادن به مسائل اضطراری زمانه و به ویژه زندگی همراه با کووید 19 بوده است. این ایده خاصِ زمانه‌ی ما است و امیدوارم مردم با آن ارتباط برقرار کنند.

«هر یک از این هنرمندان به نوعی آثار تجسمی تولید می‌کنند – فیلم، چیدمان، نقاشی و غیره – و همچنین کارهایی انجام می‌دهند که گه‌گاه فعالیت اجتماعی نامیده می‌شوند.»

جایزه ترنر یکی از رویدادهای برجسته‌ی هنر معاصر است که از سال 1984 رویدادی مهم و تاثیرگذاردر جامعه بوده است. هیئت داوران متشکل از راسل تووی بازیگر، آرون سزار مدیر بنیاد دلفینا در لندن، کیم مک‌الیس مدیر برنامه‌های گرند انیون در بیرمنگام و زویی ویتلی مدیر گالری چیزنهیل در لندن است.

نمایشگاهی از آثار هر پنج گروه از 29 سپتامبر در هربرت برگزار خواهد شد و برنده‌ی جایزه‌ی 25هزار دلاری طی مراسمی در 1 دسامبر در کلیسای جامع کاونتری اعلام خواهد شد.


پی‌نوشت:

[1] – Array Collective

[2] – Black Obsidian Sound System (B.O.S.S)

[3] – Cooking Sections

[4] – Gentle/Radical

نویسنده