موزه گوگنهایم بسته شد

مریم روشن فکر؛ تندیس: همزمان با روز جهانی کارگر، موزه گوگنهایم با انبوهی از تراکتهای سرخ و بنرهای اعتراضی نسبت به شرایط غیر انسانی کار در ساخت موزه گوگنهایم امارات به روی بازدیدکنندگان بسته شد.

کشور امارات در حالی به سمت تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین قطبهای فرهنگی هنری دنیا می‌رود که مبحث شرایط کاری نا‌مناسب و غیر انسانی حاکم بر کارگران غیر بومی این کشور اینک به دنیای هنر نیز وارد شده است.

در حالیکه امیرنشین ابوظبی در پروژه‌ای عظیم در حال ساخت و ساز جزیره سعدیات و تبدیل آن به یکی از قطبهای فرهنگی می‌باشد. شرایط کاری کارگران شاغل در این پروژه ۲۷ میلیون دلاری باعث برانگیختن اعتراضات و اعتصاباتی در میان کارگران و جوامع حامی حقوق کارگران گشته است. اغلب این کارگران که اهل کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند هند و بنگلادش می‌باشند، در حرکتی اعتراضی در روز جهانی کارگر دست به تحصن زدند. همزمان با این تحصن، تجمعی اعتراضی در مقابل موزه گوگنهایم نیویورک نیز شکل گرفت. این تجمع اعتراضی توسط گروه گالف (GULF) -گروهی متشکل از نویسندگان و هنرمندان- شکل گرفت. هنرمندان معترض موزه گوگنهایم را تهدید به بایکوت کردند. و خواستار آن شدند تا گوگنهایم نیویورک نسبت به شرایط غیر انسانی کارگران مهاجر مشغول به کار در پروژه گوگنهایم ابوظبی وارد عمل شود. در نهایت درخواست آنان، به بهانه اینکه این موضوع در خارج از حوزه قوانین فدرال است مورد قبول واقع نشد.

guggenheim-abu-dhabi1

اعتراض کنندگان بر این موضوع تاکید داشتند که، «هنگامی که ابوظبی چنین پروژه عظیمی مانند ساختن لوور و گوگنهایم، که مراکز طراز اول فرهنگی دنیا هستند را در دست دارد؛ پس می‌تواند در جهت بهبود شرایط این کارگران نیز اقدامی انجام دهد.»

خواستههای گالف از موزه به شرح زیر است:
– پرداخت هزینه مسکن برای نیروهای شاغل در ساخت موزه
– پرداخت کمک هزینه به کارگران برای پرداخت بدهی‌هایشان به شرکتهای کاریابی
– احترام به حقوق آنان برای ساماندهی داخلی

شایان ذکر است بسیاری از این کارگران با پرداخت هزینه‌های هنگفت و به سودای دستمزد‌های بسیار بیشتر از آنچه به آنان پرداخت می‌گردد توسط شرکت‌های کاریابی برای کار در این پروژه استخدام شده‌اند. (+)

 

 

نویسنده