بایدها و نبایدهای نوشتن از مجموعه کپسول هنر معاصر در جلد دوم کتاب «خودآموز نوشتن از هنرمعاصر»

جلد دوم کتاب «خودآموز نوشتن از هنرمعاصر» از مجموعه کپسول هنر معاصر منتشر شد

نوشته‌ی گیلدا ویلیامز | ترجمه‌ی سحرافتخارزاده

نشر آوام‌سرا

خودآموز نوشتن از هنرمعاصر نوشته‌ی گیلدا ویلیامز نشر آوام‌سرا  ترجمه سحرافتخارزاده

کتاب دوجلدی «خودآموز نوشتن از هنرمعاصر» از مجموعه کپسول هنر معاصر

“نگارش هنری خوب از این آگاهی بر می‌آید که هنر محمل معنا است و پس نیازی به حقنه‌کردن معنا به آن نیست، تنها باید آن معنا را کشف کرد، از آن لذت برد و به کلام ساده و روان بیانش کرد.”

در جلد اول “خودآموز نوشتن از هنر معاصر” بیشتر درباره‌ی کلیاتِ چگونه نوشتن در حوزه‌ی هنر خواندیم. اما در جلد دوم با شیوه‌ها و بایدها و نبایدهای نوشتن در قالب‌های مختلف این حیطه از منظر گیلدا ویلیامز – مدرس، نویسنده و منتقد هنر- آشنا می‌شویم.

خانم دکتر گیلدا ویلیامز از سال 2008 در کالج گلداسمیتز دانشگاه لندن تدریس می‌کند و برای مجلات بسیاری از جمله آرت مانتلی، فریز، گاردین، برلینگتون و سایت اند سَوند مطلب نوشته است.

خودآموز نوشتن از هنرمعاصر نوشته‌ی گیلدا ویلیامز نشر آوام‌سرا ترجمه سحرافتخارزاده

در این مجلد -که توسط نشر آوام‌سرا چاپ و منتشر شده- علاقمندان می‌توانند با قواعد نوشتن انواع قالب‌های مورد استفاده در شرح و نقد هنر آشنا شوند. از جمله : مقاله‌ی آکادمیک، متن‌های تشریحی مثل مقالات خبری کوتاه، متن خبرنامه، کاتالوگ حراجی، و یا تنها یک متن تشریحی کوتاه برای یک هنرمند یا تک اثر…، همچنین متون ارزیابیک مثل مرور (برای روزنامه یا وبلاگ، درباره‌ی کتاب یا نمایشگاه هنری)، جستار کاتالوگ برای یک یا چند هنرمند، و نیز قالبی که بسیار مورد بحث و محل گفتگو است؛ استیتمنت هنرمند! در این بخش نویسنده بیشتر به این می‌پردازد که برای نوشتن یک استیتمنت خوب چه کارهایی نباید بکنیم و در مجموع بر این تأکید می‌کند که یک استیتمنت گیرا و درست باید خواننده را به کار شما علاقمند کند و او را گیج  و دلزده نکند. ویلیامز به هنرمند یادآور می‌شود که”خواننده می‌خواهد صدای یک آدم واقعی را از پشت اثر بشنود و بفهمد چه چیزی این اثر را زنده و یکّه، و نه صرفاً قابل دفاع، ساخته است. “

پس از این‌ها نویسنده در بخشی ویژه نمونه‌هایی از قالب‌های نوشتاری مختلف را – از خبرنامه، دیوارنوشته و مرور مجله‌ای تا استیتمنت خود هنرمند- درباره‌ی آثار یک هنرمند مشخص -سارا موریس، نقاش و ویدیوآرتیست امریکایی متولد 1967- در کنار هم قرار داده و بر نکات کلیدی هریک انگشت می‌گذارد. به این ترتیب نویسنده بخوبی کاربرد دستورالعمل‌های کل کتاب (جلد یک و دو) را به خواننده نشان می‌دهد و به او کمک می‌کند تصویری عملی و واقعی از این آموزه‌ها به دست بیاورد.

“خودآموز نوشتن از هنر معاصر” راهنمای خوبی است برای هنرنگارانی که می‌خواهند متنی مستدل، مبتنی بر اصول هر قالب نوشتاری و از همه مهمتر شفاف و قابل درک برای خواننده‌ی علاقمند به هنر بنویسند.

امید که این کتاب برای فعالان این حوزه مفید باشد و مورد استقبال هنردوستان قرار بگیرد.

سحرافتخارزاده-مهر1400

معرفی جلد اول را اینجا ببینید.

این کتاب را به دوستان و علاقه‌مندان به هنر معرفی کنید.

نویسنده