آیا توکن‌ها می‌توانند برای فعالیت‌های دنیای واقعی نیز مفید باشند؟

بازار توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) در حال تکامل

آنچه هنرمندان از (NFT) یا توکن غیرقابل‌معاوضه باید بدانند | قسمت سوم و پایانی

مجله هنرهای تجسمی آوام: نیما ابطحی

توکن NFT

ازنظر تئوری، توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) امکان اتصال به انواع متون ازجمله قراردادهای حقوقی مرتبط با حقوق مالکیت دارایی‌ها رادارند. بااین‌وجود در عمل، هیچ‌چیزی در این قراردادها لحاظ نمی‌گردد. به‌جای آن حقوق مالکیت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه هنری معمولاً توسط پلتفرم ویژه‌ای که برای انتشار این توکن مورداستفاده قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد. در بعضی از این پلتفرم‌ها شرط مالکیت حقوق معنوی اثری که تبدیل به توکن غیرقابل‌معاوضه می‌گردد توسط ناشرین به‌صراحت بیان‌شده است. در فاندیشن، پلتفرم مورداستفاده توسط اکونومیست، آمده است که خریدار (NFT) توکن غیرقابل‌معاوضه حق استفاده محدود از تصویر را که در آن امکان نمایش عمومی و کپی (NFT) توکن غیرقابل‌معاوضه برای استفاده‌های شخصی مجاز اما استفاده از آن برای اهداف تجاری غیرمجاز خواهد بود، در اختیار خواهد داشت.

حجم ماهانه دادوستد (NFT) توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در پلتفرم‌های مشخص ازجمله نیفتی گیت وی و فاندیشن، در ماه مارچ سال جاری به رقم 205 میلیون دلار، شامل فروش اثر بیپل که اوج این شور و هیجان بود، بالغ گردید. شور و شوق برای آثار هنری از آن زمان فروکش کرده است؛ اما بازار گسترده‌تری برای توکن‌های غیرقابل‌معاوضه در حال تکامل است. از آن زمان ایده انتشار توکنی منحصربه‌فرد که شامل اطلاعات اثبات‌کننده مالکیت بوده و در آن بخشی از مالکیت برای استفاده‌های دیگر کنار گذاشته شده است، توجه بیشتری به‌سوی خود جلب کرده است. معاملات ثانویه بر روی پلتفرم‌های عمومی مانند اوپن سی و رریبل که در آن‌ها انواع توکن غیرقابل‌معاوضه عرضه می‌گردند بر اساس چارت روبرو در طی این دوره زمانی با ثبات نسبی همراه بوده است.

توکن NFT

بسیاری از سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان در تلاش برای ایجاد نوع جدیدی از اقتصاد دیجیتالی هستند که در آن هر کاری که به‌صورت بر خط توسط اشخاص به انجام می‌رسد از طریق اپلیکیشن‎‌های غیرمتمرکز که مالکیت و به‌کارگیری آن‌ها می‌تواند در اختیار کاربران قرار داشته باشد، به انجام برسد. درنهایت پخش و توزیع انواع محتوی دیجیتالی مانند تصاویر، ویدئوها و حتی مقالات می‌تواند از طریق بسترهایی مشابه توکن‌های غیرقابل‌معاوضه صورت پذیرد.

چیزی شبیه به این مفهوم در بازی‌های دیجیتالی در حال به وقوع پیوستن است. یکی از ارزشمندترین شاخه‌های این نوع توکن‌ها، آنهایست که در اکسی اینفینتی که یک بازی با قریب به 250،000 کاربر روزانه فعال است مورداستفاده قرار می‌گیرد. بازیگران به جمع‌آوری، پرورش، تصاحب و معامله موجوداتی که به‌صورت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه دیجیتالی شده‌اند پرداخته و از این طریق توکن‌های بیشتری که در بعضی از موارد به صاحبان آن‌ها حقی در چگونگی توسعه بازی را می‌دهد، به دست می‌آورند. دام هافمن، خالق واین اپلیکیشن به اشتراک‌گذاری ویدئو که تعطیل شده است در حال راه‌اندازی ساپدرایو که پلتفرمی برای فروش بازی‌های ویدئویی به‌صورت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه است؛ و بعضی از بزرگ‌ترین انواع توکن‌های غیرقابل‌معاوضه آن‌هایی هستند که برای معامله قطعات زمین مجازی در دنیاهایی برخط تحت عنوان متاورس ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

توکن NFT متاورس

اما توکن‌ها می‌توانند برای فعالیت‌های دنیای واقعی نیز مفید باشند. بعضی از دانشگاه‌ها استفاده از این توکن‌ها را برای تأمین مالی تحقیقاتشان مورد آزمایش قرار می‌دهند. دانشگاه برکلی کالیفرنیا از طریق فروش توکن غیرقابل‌معاوضه مرتبط با اسناد تحقیقات منجر به کسب جایزه نوبل درباره ایمن درمانی سرطان به‌عنوان یک مورد کلکسیونی توانست 50،000 دلار کسب نماید. آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای موردی مشابه می‌باشند. کشور سن مورینو نیز استفاده از توکن‌ها به‌عنوان گذرنامه دیجیتال واکسیناسیون علیه بیماری کرونا را تائید کرده است.

این واقعیت که آن‌ها به‌عنوان نشانه‌ای برای اثبات مالکیت می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند، (NFT) توکن‌های غیرقابل‌معاوضه را به ابزاری سودمند برای فعالیت‌های مالی تبدیل می‌کند. همان‌طور که آن‌ها نقل انتقال زمین‌های مجازی را امکان‌پذیر می‌کنند، امکان به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان روشی برای تبادل اسناد مالکیت واقعی و همچنین در سایر قراردادها نیز وجود خواهد داشت. در ماه ژوئن مایکل ارینگتون، مؤسس تک کرانچ که شرکتی رسانه است، یک آپارتمان واقع در کیف را از این طریق به فروش رساند (پلتفرمی که ملک در آن به ثبت رسیده بود مجوز دولت اوکراین برای فروش (NFT) توکن غیرقابل‌معاوضه به‌جای انتقال سند مالکیت را اخذ نموده بود.) توکن‌های غیرقابل‌معاوضه همچنین به فروشندگان و خریداران این اجازه را می‌دهند که از تعداد در حال افزایشی از اپلیکیشن‎‌های مالی غیرمتمرکز که بر بستر بلاک چین قرار داشته و بدون نیاز به ‌واسطه‌های مرسوم به ارائه وام می‌پردازند استفاده نمایند.

توکن NFT

مانند هر فن‌آوری جدیدی (NFT) توکن‌های غیرقابل‌معاوضه معایبی نیز دارند. محدودیت‌های تکنیکی در ابتدای دوره‌ای که این توکن‌ها به وجود آمده‌اند به این معنا بود که آن‌ها به‌جای اینکه شامل یک تصویر باشند شامل لینکی به آن تصویر هستند. این می‌تواند یک نقطه‌ضعف به شمار آید: به‌عنوان نمونه در مواردی فروشندگان بی‌وجدان لینک‌های مربوطه را بعد از انجام معامله از بین برده و یا تغییر داده‌اند. فن‌آوری‌های بلاک چین به‌صورت سرسام‌آوری برق مصرف می‌کنند. همچنین هویت خریداران توکن‌های غیرقابل و پیشینه سرمایه‌های این افراد همیشه شناخته‌شده نیست. بااین‌حال راه‌حل‌هایی برای این مشکلات در حال ایجاد هستند. یک سیستم غیرمتمرکز نگهداری سعی در این دارد که مشکل لینک‌های معیوب را از بین ببرد. بعضی از اپلیکیشن‎‌ها نیز سعی در این دارند که در حد امکان از بلاک چین و تبعات زیست‌محیطی آن فاصله بگیرند.

اینکه آیا کریپتوکیتی‌ها سرآغاز انقلابی در چگونگی زندگی دیجیتالی انسان‌ها خواهند بود را زمان مشخص خواهد کرد؛ اما بدون شک امکانات بالقوه این توکن‌ها برای ایجاد یک سیستم اقتصادی دیجیتال جدید، انگیزه کافی برای بررسی دقیق‌تر این موضوع را فراهم می‌آورد.

منبع: اکونومیست

قسمت قبل از این پرونده را اینجا دنبال کنید:

آنچه هنرمندان از NFT یا توکن غیرقابل معاوضه باید بدانند | قسمت دوم

آنچه هنرمندان از NFT یا توکن غیرقابل معاوضه باید بدانند | قسمت اول

در همین ارتباط اینجا بیشتر بخوانید:

بازار خرید و فروش آثار NFT چگونه است؟

آيا می‌توان نقاط ضعف NFT را برطرف كرد؟ | قسمت اول

کریپتو آرت | دفتر مجازی ثبت اسناد رسمی آثار هنری | قسمت اول

مرکزیت زدایی فروش اثر هنری | رها سازی پیچ و مهره‌های ذهن| قسمت دوم

ان اف تی ها تحول و تهدید در هنر معاصر | قسمت سوم

ان اف تی ها در هنر تجسمی ماندگار و بازار گذار | قسمت چهارم

نویسنده