فرآفرین در نیاوران

تندیس: برای نخستین‌ بار نمایشگاهی از «لباس‌ بانوی ایرانی» در دوره‌های مختلف تاریخی، با عنوان « فرآفرین » در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.

به مناسبت هفته میراث فرهنگی، برای نخستین‌بار نمایشگاهی از «لباس‌ بانوی ایرانی» در دوره‌های مختلف تاریخی، از 5 هزار سال پیش تا دوره قاجار با عنوان « فرآفرین » در کاخ اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می‌شود.

نمایشگاه « فرآفرین » پوشش زن ایرانی متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف از 5 هزار سال گذشته تا دوره قاجاریه، همچون هزاره دوم و اول پیش از میلاد، هخامنشی، ساسانی، زندیه و غیره را در معرض دید قرار می‌دهد و گفتنی است که لباس‌های مربوط به دوره‌ قاجار همگی اصل هستند.
قدیمی‌ترین نوع پوشش در این نمایشگاه، لباس نمونه‌سازی شده ملکه‌ ایزدبانو (ناروندی) است که متعلق به 5 هزار سال پیش بوده است و روی جام سیمین موجود در موزه ایران باستان نقش بسته است.

فرآفرین

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در نمایشگاه « فرآفرین » تعداد 30 دست لباس که با اقتباس از پوشش زن ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی دوخته شده‌اند را با همکاری «ایکوم» (کمیته جهانی موزه‌ها) ایران از تاریخ 25 تا 31 اردیبهشت در معرض نمایش عموم قرار می‌دهد.

همچنین در این نمایشگاه لباس اقوام مختلف کشورمان همچون قشقایی، سوزن‌دوزی های بلوچ، ترکمن، شاهسون، کاشان و غیره نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

برگزاری نشست تخصصی با موضوع پوشاک ادوار تاریخی و اقوام ایران زمین که در تاریخ 29 اردیبهشت از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود نیز بخش دیگری از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه را تشکیل می‌دهد.

لباس‌های این نمایشگاه حاصل فعالیت 12 ساله «فرین نوروزی« و گروه همکاران‌اش است که با هدف نمایش تاریخ و فرهنگ غنی ایران و پوشش‌هایی که با استفاده از گنجینه‌ طرح‌های اصیل ایرانی و رنگ‌های خدادادی خلق شده‌اند، در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا تاریخ 31 اردیبهشت به آدرس تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مراجعه نمایند.

نویسنده