رونمایی از کتاب هنری صادق تبریزی مرجعی مهم برای آیندگان

رونمایی کتاب هنری صادق تبریزی

نشست رونمایی از کتاب هنری Art Book)) زنده‌یاد استاد صادق تبریزی ظهر سه شنبه ۱۴ تیرماه در نگارخانه سهراب برگزار شد.

به گزارش پرویز براتی، در نشست رونمایی از کتاب هنری زنده‌یاد استاد صادق تبریزی، مهرداد فلاح (نماینده خانواده تبریزی)، مازیار مصوررحمانی(ناشر کتاب استاد تبریزی) و شاهین ترکمن(کیوریتورنمایشگاه) حضور داشتند و در کنار خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه درباره نحوه انتخاب، جمع‌آوری و انتشار این کتاب هنری توضیحاتی ارائه دادند.

در ابتدای این نشست مازیار مصوررحمانی درباره این کتاب هنری عنوان کرد: نوع چاپ، کاغذ، صحافی و وجود یک آرت ورک که در پروسه انتشار این نوع آثار وجود دارد، این مجموعه‌ها را از کتاب‌های معمولی که در بازار است متمایز می‌کند. البته این کتاب‌ها مخاطبان خاص خود را دارند که مجموعه‌داران، کلکسیونرهای بزرگ یا موزه‌ها هستند که توسط ناشران بزرگ دنیا چاپ می‌شوند.

این ناشر با تاکید بر اینکه استاد به چاپ این کتاب اشراف کامل داشتند گفت: متاسفانه چاپ این اثر با بیماری استاد همزمان شد به همین دلیل فرصتی برای رونمایی این کتاب نبود. به همت آقای فلاح و ترکمن این امکان فراهم شد که جمعه این رونمایی انجام شود.

رونمایی کتاب هنری صادق تبریزی

در ادامه مهرداد فلاح درباره استاد تبریزی و علاقه ایشان به انتشار آثارش در قالب کتاب گفت: زنده‌یاد تبریزی بسیارعلاقه داشتند که در تمامی فعالیت‌های هنری‌اش در طول شصت سال کتابی چاپ کند که اثری مرجع باشد و آثار را هم خود انتخاب کند. به لطف آقای رحمانی، چنین اتفاقی افتاد چون همه آثار را خودشان انتخاب کردند.

نماینده خانواده تبریزی در درباره چرایی رونمایی از کتاب در ۱۷ تیرماه سال جاری افزود: با توجه به اینکه زنده یاد این گالری را در سال ۱۳۵۲ به نام نگارخانه ۶۶ تاسیس کردند به همین دلیل تصمیم بر این شد که در این تاریخ یعنی تیرماه امسال رونمایی انجام شود. اولین نمایشگاهی که برگزار کردند، نمایشی از مجموعه آثاری بود که از هنرمندان آن دوره مانند پیل‌آرام، عربشاهی و … داشتند. به عبارت دیگر مجموعه شخصی‌شان را در اینجا رونمایی کردند که بعد از آن و در سال‌های متوالی دیگر هنرمندان بزرگ این عرصه در این نگارخانه نمایشگاه داشتند.

فلاح خاطرنشان کرد: جمع‌آوری این کتاب به دقت خاصی توسط این هنرمند فقید انجام شده است. در این کتاب از تمام دوره‌های مختلف آقای تبریزی از دوره سفال و سرامیک تا زمانی که در اداره هنرهای زیبا بود و بعدها که نقاشی‌خط کار کردند تا دوره انتزاعی‌ها و مینیاتور مدرن‌ها و … همگی جمع‌آوری شده است.

مدیر گالری سهراب از پیشینه همکاری خود با زنده‌یاد تبریزی چنین گفت: این همکاری یک پیشینه دارد. دو نمایشگاه قبلی آقای تبریزی هم در گالری سهراب برگزار شد. در سال ۹۵ زمانی که استاد در قید حیات بود نمایشگاهی برگزار شد که مروری بر دوره‌های هنری مختلف استاد بود. طی دو سال گذشته که این کتاب مسیر خود را طی می‌کرد، همواره بر این فکر بودیم که همزمان نمایشگاهی از از دوره‌های مختلف و مجموعه کاملی از آثار جمع‌آوری شده  استاد برگزار کنیم که امیدواریم اتفاقی در شان استاد بیفتد.

وی همچنین درباره کیوریتور نمایشگاه استاد تبریزی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در کیوریتور نمایشگاه استاد رعایت می‌شود، دوره‌های مختلف آثار و چیدمان بر اساس زمان‌بندی است که مجموعه شخصی بنده است و بخشی از آن از خانواده جمع‌آوری شده است. در واقع آثار، بیشتر برای نمایش است تا جوانترها آثار استاد را از آثار قدیمی گرفته تا جدیدترش ببینند و با آنها آشنا شوند. 

این کتاب هنری جمعه ۱۷ تیرماه ۱۴۰۱ در نگارخانه سهراب رونمایی می‌شود.

عکس: ملیکا فلاح

نویسنده