آنچه برای هنرمند موفق شدن نمیخواهند شما بدانید!

چگونه هنرمند موفق شویم

مگر هنرمند موفق چه کار ویژه‌ای میکند؟

گویی هنرمندان، رؤیایی را زندگی می‌کنند که همه ما دوست داریم در آن سهیم باشیم. درست است: دیمین هرست به‌تنهایی بیش از مجموع پیکاسو، لئوناردو و مونه در طول زندگی خود درآمد کسب کرده است. رکوردها بارها و بارها در حراجی‌ها شکسته می‌شوند، گالری‌ها در سراسر جهان ظاهر می‌شوند و هنرمندی مانند لوسین اسمیت تنها سه سال پس از فارغ‌التحصیلی می‌تواند آثار خود را به قیمت 370هزار دلار بفروشد.

البته هیچ‌کدام از اینها حقیقت زندگی هنرمندان را به‌طور کلی منعکس نمی‌کند. هنرمندبودن در دنیای هنر امروز همان قدر سخت است که همیشه بوده است؛ اما قرار است به شما بیاموزیم که چگونه هنرمند موفقی شوید به همراه نکات کلیدی که شاید فکر نکید میتواند انقدر مهم باشد:

اینکه چرا برخی از هنرمندان موفق هستند و برخی دیگر موفق نیستند را تجزیه‌وتحلیل خواهیم کرد.

بازار چگونه کار می‌کند و بازیگران چگونه تعامل دارند؟

نقش گالری‌ها، مجموعه‌دارها و روزنامه‌نگاران: اینکه چه‌کسانی هستند، چگونه فکر می‌کنند و چگونه می‌توان آنها را در کنار خود نگه داشت؟

چگونه می‌توانید کار خود را به بهترین نحو بفروشید؛ به‌صورت آنلاین و آفلاین.

و‌ اسنادی را که برای حرفه‌ایکردن عملکردتان نیاز دارید؟

اگر بخواهیم تعریف جامعی از هنرمند موفق ارائه بدهیم: هنرمند موفق، تأیید  جامعه هنری خود را به دست می‌آورد و درعین‌حال سود مالی خود را بر اساس شیوه‌های تجاری اخلاقی به حداکثر می‌رساند.

این  مثلث موفقیت در نگاه اول ممکن است ناامیدکننده‌ به نظر برسد. احتمالا با بخش هنری و اخلاقی‌اجتماعی کاملاً احساس راحتی کنید، اما از فکر بخش اقتصادی وحشت‌ کنید؛ از ترس پیچیدگی اقتصادی یا صرفاً آشنانبودن با عدد و رقم. نگران نباشید. شمایی که ابرو بالا انداخته‌اید، با من همراه باشید. اینها نه کلمات سخیفی هستند و نه با هنر ناسازگاری دارند.

اصولی که از آن دفاع می‌کنیم قبلاً توسط هنرمندان مطرح و با سابقه ‌با موفقیت اجرا شده است. اندی وارهول، ریچارد پرینس و جف کونز همگی از ابزارهای بازاریابی به‌صورت روش استراتژیک استفاده می‌کنند یا استفاده می‌کردند. آنها با برند سازی نگاه، نام و سبکی شاخص ایجاد کردند. بهترین مثال احتمالاً دیمین هرست است که غریزه بازاریابی، او را به ثروتمندترین هنرمند جهان تبدیل کرده است.

به عنوان یک هنرمند، باید یک کارآفرین باشید. شما صاحب کسب‌وکار خودتان هستید.

میلز موران، گالری‌دار

قرار است پله پله به شما بیاموزیم چگونه طرح کسب‌وکار خود را بسازید و در میان به چه ابزارهایی نیاز دارید تا بتوانید تمام عوامل را در هماهنگی کامل به سود خود به کار ببرید و نام خود را در میان بیشمار هنرمند فعال تثبیت کنید.

هدف شما چیست؟ چرا هنر خلق می‌کنید؟ می‌خواهید چه‌کسی را تحت تأثیر قرار دهید؟

می‌خواهید با چه‌چیزی شناخته شوید؟ به دلیل تأثیر خودتان چه تغییری در جهان می‌بینید؟

به طور مثال دان روزگارد، هنرمند هلندی فعالیت‌های متعددی را بر عهده دارد: هنرمند، محیط‌بان، طراح، معمار، مجسمه‌ساز، شهرساز، ریاضی‌دان، مخترع و مهندس. او در سطح بین‌المللی به تأسیسات بزرگ و عمومی خود مشهور شده است. برای مثال، اسماگ فری تاور، دستگاه تصفیه هوای بزرگی در فضای باز است که دود را به جواهرات تبدیل می‌کند.  Waterlicht، روشنایی پیش‌بینی‌شده‌ای است که بالاآمدن سطح دریا را با استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی و لیزر شبیه‌سازی می‌کند تا حس زیر آب بودن را ایجاد کند. من مدت‌هاست که آثار دان را تحسین می‌کنم. در مصاحبه‌ام، درباره طرز فکر کارآفرینی او و نحوه اجرای مثلث هدفش صحبت می‌کنیم.

دان برای جلوگیری از ورشکستگی مالی یا هنری، اهداف هنری و مالی خود را به تعادل می‌رساند؛ برای مثال، سفارش‌های خصوصی می‌گیرد و درعین‌حال روی پروژه‌های خود کار می‌کند تا این تعادل را حفظ کند. مهم‌تر از همه، هرگونه سودی که به دست می‌آید، به‌جای خرید قایق تفریحی یا اتومبیل اسپرت، به‌دنبال ایده‌های جدید می‌رود.

جالب اینجاست که اهداف هنری او تماماً منوط به تکمیل پروژه نیست. در واقع، او استودیوی خود، استودیو روزگارد، معروف به کارخانه رؤیا را یکی از مهم‌ترین آثار هنری خود می‌داند.

چگونه یک هنرمند موفق شویم

هنرمندان موفق عملگرایانه فکر می‌کنند، زیرا برخلاف بسیاری از متخصصان خلاق دیگر، مدیر تجاری ندارند و گالری‌ها نه‌تنها‌ باید نیازهای هنرمندانشان، بلکه خواسته‌های مجموعه‌داران خود را نیز متعادل کنند. به بیان صریح، شما تنهایید و باید بپذیرید که کارآفرینی هستید که کسب‌وکاری را اداره می‌کنید. از فکرکردن به خود به چشم هنرمندِ صرف دست بردارید. طرز فکرتان را عوض کنید؛ شما هم تاجرید.

آنچه در بالا خواندید بخشی از کتاب «چگونه تبدیل به هنرمند موفق شوید» از نشر آوام سرا بود.

این کتاب برای همه توصیه نمی‌شود و با چاپ محدود در دست چاپ است؛ قرار است با حقایقی مواجه شوید که زندگی هنری شما را قطعا دستخوش تغییرات خواهد کرد.

110 نفر اولی که این کتاب را جهت خرید رزرو کنند علاوه بر عضویت کلوپ آوام میتوانند از شرایط ویژه تازه های نشر بهره مند شوند.

شما میتوانید فقط با ارسال کلمه “هنرمند موفق” و ذکر نام خود به شماره 09102187559 در تلگرام یا واتس‌اپ کتاب را باتخفیف ویژه رزرو نمایید.  

کتاب‌های نشر آوام سرا

نویسنده

  • زينب ثقفی

    مدیر محتوای سایت آوام - کارشناسی و کارشناسی ارشد عکاسی - متخصص عکاسی و چاپ آلترناتیو