گالری گلستان با آثار لیلا دلپاک

تندیس: نمایشگاه لیلا دلپاک با عنوان «عشق به علاوه هفت مساوی است با تو» از ۱۵ خرداد ماه در گالری گلستان گشایش می‌یابد.

«عشق به علاوه هفت مساوی است با تو» شامل ۲۸ تابلوی نقاشی در ابعاد ۳۵ در ۳۵ سانتی‏متر است با موضوع هفت مرحله عشق عطار در اشعار حافظ. تعداد تابلوهای هر مرحله نیز با عدد آن ارتباط دارد به این معنا که مرحله نخست هفت تابلو مرحله دو شش تابلو و در نهایت مرحله هفتم یک تابلو را شامل می‌شود.

گالری گلستان
گالری گلستان

لیلا دلپاک درباره مجموعه «عشق به علاوه هفت مساوی است با تو» گفت: «زمانی که کار بر روی این مجموعه را شروع کردم متوجه شدم هفت مرحله مورد نظر عطار در شعر حافظ نمونه‎های کاملی ندارد به همین دلیل از آنجا که در همه پروژه‎های نقاشی‎ام مانند یک پایان نامه برخورد کرده و درمورد آن‌ها تحقیق می‏‌کنم، بررسی شعر حافظ را آغاز کردم و مفاهیم و عناصری را که در کهن‌‏الگوها نیز مصداق‌هایی دارند را انتخاب کرده و آنها را به تصویر کشیدم.

معمولا در عرفان ایرانی کسی که به سیر و سلوک می‌‏پردازد در غالب یک مرد تصویر می‌شود، اما من برای تغییر این نگاه یک فیگور زنانه را به عنوان کاراکتر عارف این نقاشی‎ها انتخاب کردم. با این حال زنی که در تابلوها دیده می‌شود با آن زنی که در ادبیات و به ویژه شعر حافظ تصویر شده متفاوت بوده و بسیار ساده است.»

او ادامه داد: «کمتر کسی روی شعر حافظ به شکل تصویرسازی مدرن کار کرده است. اشعار حافظ برای من بسیار جالب هستند و به همین این بخش از ادبیات را برای کار انتخاب کردم. در این مجموعه همان‎طور که پیش‎تر اشاره کردم سمبل‎ها و عناصر بسیاری دیده می‌‏شود؛ یکی از این نشانه‎ها که درهمه ۲۸ کار این مجموعه دیده می‌شود یک پرنده است، پرنده‎ای که بر شانه عارف نشسته و در واقع می‌‏تواند مرغ آمین باشد؛ به معنای دیگر این پرنده نشانه‎ای از فرصتی است که به یک فرد داده می‏‌شود تا حرکت به سوی نور را آغاز کند.»

وی همچین درباره فرمِ روایی و انسجام این روایت نیز گفت: «حفظ انسجام این بیانِ روایی کار دشواری بود. با این حال عناصری مانند شمع که نشانی از نورِ جان است یا درخت سرو که نشانه رشد آدمی است در حفظ این روایت به من کمک کرد.»

گفتنی است نمایشگاه «عشق به علاوه هفت مساوی است با تو» از ۱۵ خرداد ماه گشایش می‌یابد و تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه 94 نیز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت 4 تا 8 بعدازظهر به نشانی دروس، خیابان کماسایی، شماره ۴۳ مراجعه فرمایند.

نویسنده