خانه هنرمندان با هفته فرهنگی نوردیک

تندیس: هفته فرهنگی کشورهای نوردیک با حضور سفرای این کشورها در خانه هنرمندان ایران آغاز شد.

همزمان با آغاز به کار هفته فرهنگی نوردیک با عنوان «نگاهی به هنر و فرهنگ کشورهای نوردیک»، نشست خبری با حضور سفرای کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک همراه نماینده شورای وزیران نوردیک و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

خانه هنرمندان

مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در این نشست با اشاره به این‌که فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک به شایستگی در ایران معرفی نشده است، گفت: «ایرانیان با کشورهای اروپایی بسیاری آشنا هستند. با این حال فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک به خوبی در ایران معرفی نشده و مردم ایران فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک را نمی‌شناسند. برگزاری این دست برنامه‌ها که در نوع خود منحصربه‌فرد است باعث خواهد شد تا مردم هنردوست ایران بهتر و دقیق‌تر با فرهنگ و هنر این کشورها آشنا شوند و در مقابل این امکان فراهم می‌آید تا هنرمندان و اهالی فرهنگ این کشورها نیز با هنر ایران از نزدیک آشنا شوند.»

سرسنگی ادامه داد: «فرهنگ و هنر عامل دوستی ملت‌ها است. مردم مختلف دنیا از طریق فرهنگ و هنر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. اگر بخواهیم جهانی صلح‌آمیز و با محبت داشته باشیم، به‌جز راه هنر و توجه به هنرمندان، مسیر دیگری وجود ندارد.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به بودجه اندک خانه هنرمندان ایران گفت: «بودجه ما محدود است و نمی‌توانیم هنرمندان را به کشورهای دیگر اعزام کنیم. شورای شهر سالانه 400 میلیون تومان به ما کمک می‌کند که این مبلغ، بخش کوچکی از هزینه‌های جاری ما است. ما برای ارتباط فرهنگی با دنیا عناصر لازم را داریم، اما ساختاری که در نظر گرفته‌ایم باید تغییر کند.»

در ادامه این نشست سفیران این این کشورها هریک به صورت جداگانه درباره فرهنگ و هنر ایران و روابط بیشتر این کشورها با ایران، به ایراد سخنانی پرداختند.

هفته فرهنگی نوردیک (دانمارک، فنلاند، نروژ و سوئد) از 17 تا 26 خرداد ماه در خانه هنرمندن ایران برگزار می‌شود. در این هفته فرهنگی، نمایشگاهی از آثار عکس و نقاشی با موضوع فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک در نگارخانه‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

در این هفته، یکشنبه 17 خرداد به روز فرهنگی کشور دانمارک اختصاص دارد که در این روز 4 فیلم انیمیشن در نگارخانه پاییز به نمایش گذاشته می‌شود. دوشنبه 18 خرداد، روز فرهنگی کشور نروژ در تالار استاد شهناز برگزار می‌شود. سه‌شنبه 19 خرداد روز فرهنگی کشور فنلاند است که همراه با نمایش فیلم در نگارخانه تابستان برگزار می‌شود و پنج‌شنبه 21 خرداد روز فرهنگی سوئد در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

همچنین در این هفته فرهنگی 4 نشست تخصصی نقد سینمای نروژ، سوئد، فنلاند و دانمارک در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران از ساعت 18 تا 21:30 برگزار می‌شود.

چهارشنبه 20 خرداد نقد سینمای فنلاند با حضور اردوان تراکمه، شنبه 23 خرداد نقد سینمای نروژ با حضور پیمان یگانه، یکشنبه 24 خرداد نقد سینمای دانمارک با حضور مالک خواجه‌وند و دوشنبه 25 خرداد نقد سینمای سوئد با حضور محمدحسین خسروی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای بازدید این آثار می‌توانند تا 26 خرداد ماه همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نویسنده