نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن

تندیس: پژمان رحیمی‌زاده در بخش تصویرگری و هوشنگ مرادی کرمانی در بخش نویسندگی نامزد دربافت جایزه آسترید لیندگرن شدند.

جایزه آسترید لیندگرن به مبلغ ۵ میلیون کرون سوئد، گرانترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان است. جایزه یادبود آسترید لیندگرن را شورای ملی سوئد در امور فرهنگی سرپرستی می‌کند و هیئت داوران این جایزه از میان کارشناسان برجسته ادبیات کودکان سوئد برگزیده می‌شوند. در حال حاضر در ایران شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان سازمان‌هایی هستند که می‌توانند برای این جایزه نامزدهای ایرانی را معرفی کنند.

جایزه آسترید لیندگرن

گفتنی است رحیمی‌زاده و مردای کرمانی، هر دو از طرف شورای کتاب کودک ایران به عنوان نامزد دریاف این جایزه معرفی شده‌اند.

پژمان‌ رحیمی‌زاده تاکنون بیش از ۶۵ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان تصویرگری کرده است. قدرت در روایتگری تصاویر، تلاش در خلق آثار با استفاده از نمادها و نشانه‌های فرهنگ ایرانی، تلاش در هماهنگی میان گونه متون با سبک و شیوه تصویرگری به شکلی هنرمندانه، برخوردی خلاقانه در بازنمایی متن‌ با تکنیک‌های جذاب، و طراحی‌ها و ترکیب‌بندی‌های قدرتمند، رسیدن به سبک تصویرگری شخصی که قابل بازشناسی است از ویژگی‌های آثار اوست.

هوشنگ مرادی کرمانی نیز برای سومین‌ بار از سوی شورای کتاب کودک برای دریافت این جایزه معرفی می‌شود. او در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز از سوی شورای کتاب کودک به سبب آنچه «قلم روان و توانایی‌های منحصر به‌فردش» خوانده شد نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده است.

او همچنین در سال ۱۹۹۲ از طرف شورای کتاب کودک ایران نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن شد و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم از سوی داوران تشویق شد. از دیگر افتخارات او می‌توان به دریافت جایزه مارتینی، نویسنده و قهرمان ملی آمریکای لاتین، اشاره کرد. نام او در شمار چهره‌های ماندگار نیز ثبت شده است.

نویسنده