ورکشاپ نقاشی و گرافیک با حضور استاد آلمانی شلته

ورکشاپ نقاشی و گرافیک با حضور استاد آلمانی شلته

۲۳ نفراز فارغ التحصیلان رشته  های نقاشی و گرافیک با حضور خانم شلته استاد دانشگاه اولم المان  در اولین ورکشاپ تخصصی نگارخانه شهر آوا شرکت کردندو و گرافیک آثار زیگمار پولکه را  به نقد و بررسی گذاشتند.

اولین ورکشاپ از سری ورکشاپ های تخصصی نگارخانه شهرآوا با حضور خانم شلته استاد دانشگاه اولم آلمان در نگارخانه شهر آوا برگزارشد

zigma-2

ارائه ورکشاپ در دو واحد کاری تقسیم گشت .  بخش اول شرکت کنندگان به همراه خانم شُلته شروع به نقد و بررسی آثار این هنرمند نمودند.

بخش دوم کارگاه،  بررسی و اجرای تجربیات به دست آمده در یک اثر هنری و تلاشی جمعی برای ساخت یک چیدمان گروهی بود.

خانم شُلته اظهار داشتند که نظر پُلکِ  در مورد سبک نقاشی خود این است که “نهایتاً چیزی خود را پدیدار می سازد.”

در واقع ایده اصلی  این ورکشاپ، دعوتی است از هنرمندان که بتوانند  تجربیات و مهارت های شخصی، اجتماعی، فیزیکی، زیبایی شناسی و عاطفی خود را در آثار خود به کار گیرند و برای خود فضای کاری و فکری جمعی و فردی ای خلق نمایند.

در پایان این ورکشاپ شرکت کنندگان به ارائه آثاری پرداختند که گویای تجسمی از فضای پیرامون خود  بود این هنرمندان با راهنمایی های خانم شُلته استاد دانشگاه اولم به ساختاری تکنیکی در اجرای اثر هنری توانستند این توانایی فردی خودرا سنجیده و به  نمایش گذارند.

شرکت کنندگان در این ورکشاپ پس از دو هفته از گذشت این ورکشاپ آثار خود را در قالب نمایشگاهی گروهی ازتوانایی فردی خود به نگارخانه شهر آوا موزه موسیقی ارائه نمایند.

این ورکشاپ جنبه پژوهشی داشته و با توجه به اینکه در همین نگارخانه شاهد برگزاری نمایشگاه آثار سیگمار پولک Sigmar Polke بوده ایم لذا محوریت این ورکشاپ  برای آشنا شدن و تاثیر اجتماع و پیرامون ، در آثارنقاشی پلک بوده است.

zigma

۴۰ عدد اثر گواش از سال ۱۹۶۶ در ابعاد ۷۰*۱۰۰  محوریت کارهای زیگمار پولکه در نمایشگاه “موسیقی با سرآغاز نامعلوم ” هستند. این آثار چشم اندازی را به دست می دهد که در زمینه هنری، جریان فکری خاصی را به خود اختصاص داده است و به مهم ترین آثار دوران پس از جنگ جهانی دوم تعلق دارد.

new-polke2

پُلکه از اوایل دهه شصت به ارتباط بین حقیقت تصویری، واقعیت، هنر وروزمرگی می پردازد. وی همواره با نگاهی کنایی و فاصله گرفته به این مقوله می پردازد که به وی این امکان را داده است، بر فراز موضوع محتوایی، شکل و کیفیت ظاهری اثر نقاشی را در خور توجه می سازد.

پِلکه در گواش های این نمایشگاه، از ویژگی روان بودن گواش ها استفاده کرده و چکه کردن و جریان یافتن رنگ را موضوع کار خود قرار داده است. ترسیم کنترل شده و کنترل نشده پدیده های فیزیکی در آثار پلکه نقش مهمی دارد. یکی از ویژگی های خاص پلکه قرار دادن رد پیش بینی ناپذیر جریان رنگ به عنوان دو قطب مخالف، در کنار همدیگر است. علاوه بر این پلکه از انتخاب عنوان هایی که بدون محتوا هستند، اجتناب می کند و از این طریق آنچه که به تصویر کشیده شده است، نوعی روایت منظوم دریافت می کند.

 

  • ۱۹۴۱ تولد در شهر الز، ایالت نیدرشلزین
  • ۱۹۶۷- ۱۹۶۱ تحصیل در آکادمی دولتی هنر دوسلدورف
  • ۱۹۹۱-۱۹۷۷ پروفسور دانشگاه هنر های تجسمی، هامبورگ
  • ۲۰۱۰ وفات

 

 

 

 

نویسنده