بزرگداشت استاد نیما پتگر در خانه هنرمندان ایران

بزرگداشت استاد نیما پتگر در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران؛ پنجاه‌و‌پنجمین نشست پژوهشی هنر با یاد مرحوم استاد نیما پتگر، بعداز‌ظهر ‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۱۸ الی ۲۰ در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان دکتر بهنام کامرانی، محمدحسن حامدی و سرکار خانم فرشته یمینی‌شریف به ایراد سخن خواهند پرداخت. اجرای قطعات موسیقی توسط گروه آکادمیا از جمله برنامه‌ی این نشست خواهد بود. در ادامه این مراسم فیلمی از زندگی این هنرمند برجسته معاصر به نمایش درخواهد آمد.

nima-petgar

نیما پتگر در اول اسفندماه سال ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. وی فرزند علی اصغر پتگر نقاش نام آشنای مکتب رئالیست در دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی و همچنین برادر کوچکتر نقاش معاصر نامی پتگر بود. نیما همچون برادرش اگرچه در ابتدا تحت تعلیمات پدر شروع به نقاشی کرد، اما در روند کار حرفه‌ای و به ویژه پس از تحصیل در فرهنگستان هنرهای زیبای رُم به سبک مدرن و پرداختن به دغدغه‌های شخصی‌اش روی آورد. مضامین تاریخی، اسطوره‌ای و پدیده‌های هستی‌شناسانه با درونمایه‌های فلسفی از ویژگی‌های بارز آثار نیما پتگر است. وی در سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت و  پس از آن در آتلیه‌ی هنری خود مشغول به طراحی و نقاشی و تدریس این دو رشته گشت. پتگر در طی سال‌های فعالیت خود در بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران شرکت کرد. او در سال‌های اخیر زندگی خود کمتر در محافل هنری حضور پیدا کرد و بالاخره صبح روز ۵ فروردین ماه ۱۳۹۴ در اثر ایست قلبی درگذشت.

شایان ذکر است در دنباله‌ی این مراسم که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، خانه‌ی هنرمندان ایران و نشریه تندیس برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار و عکس‌های استاد نیما پتگر پیش روی علاقمندان قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه در تاریخ ۲۴ اردیبهشت افتتاح و تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

خانه‌ی هنرمندان ایران در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر واقع شده است.

نویسنده