نکوداشت استاد پرویز شاپور در خانه هنرمندان

چهل‌ و‌ پنجمین نشست پژوهشی هنر ویژه‌ی نکوداشت استاد پرویز شاپور در خانه‌ هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
به گزارش تندیس؛ چهل و پنجمین نشست پژوهشی هنر با یاد مرحوم استاد پرویز شاپور، بعداز‌ظهر یک‌شنبه ۱۶ آذر ساعت ۱۷ الی 19 در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در این مراسم آقایان دکترجواد مجابی، حمیدرضا داودی و سیدامیر سقراطی به ایراد سخن خواهند پرداخت. در انتها نیز فیلمی از زندگی این هنرمند برجسته معاصر به کارگردانی هومن حسنی به نمایش درخواهد آمد.
پرویز شاپور گاریکاتوریست، طراح و پدر کاریکلماتور در 1302 به دنیا آمد. شاپور اگر چه پدر کاریکلماتور است و او را با این نوشته‌های کوتاه و تفکر برانگیز می‌شناسند، اما باید گفت او کاریکاتوریستی پیشرو بود که مطابق عادات مألوف و شیوه‌‌های مرسوم، طنز ننوشت و کاریکاتور نکشید. طنزهای او مانند فکاهه‌های رایج در عصر خود نبود، بلکه پیش از آن‌که طنز خود را به رخ بکشد، جملاتی حکیمانه از متن زندگی بود. هرچند از کاریکلماتور استقبال شد و به‌عنوان گونه‌ا‌ی خاص در طنز ایران پذیرفته شد، اما طرح‌های طنزآمیز و کاریکاتورهای اندیشه‌مندانه و منحصربه‌فرد او دیده نشد و یا کم‌تر توجه برانگیخت. پرویز شاپور طراح طنز‌اندیش ایرانی، هنرمندی پرآوازه است که آثار خلاقانه و تأمل‌برانگیزش بر پایه‌ی درک صحیح او از اصول و مبانی هنرهای تجسمی خلق شده‌اند، اما جایگاه او از سوی هنرمندان هنرهای تجسمی و به‌خصوص کاریکاتوریست‌ها کم‌تر درک شده است. با اینکه کارهای او در نشریات «گرافیس‌سالانه» و «دیزاین جورنال» منتشر شده‌اند، اما در کشورمان به اهمیت آثار تصویری او آن‌چنان که باید، توجهی نشده است. این هنرمند و ادیب همواره با کم‌ترین خطوط کاریکاتور کشیده و با کمترین کلمات طنز نوشت. او که هنرمندی خلوت‌گزیده بود، در 1378 در تهران درگذشت.
در دنباله‌ی این مراسم که با همکاری سازمان زیباسازی تهران، خانه‌ی هنرمندان ایران و نشریه‌ی تندیس برگزار خواهد شد، نمایشگاهی از آثار و عکس‌های استاد پرویز شاپور در سالن میرمیران پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

این نمایشگاه دو روز پیش از برگزاری جلسه نشست، در تاریخ 14 آذر افتتاح و تا 21 آذر ادامه خواهد داشت. خانه‌ی هنرمندان ایران در خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی، باغ هنر واقع شده است.

منبع: تنديس

نویسنده