نمایش مجسمه‌های عباس اکبری در گالری آن

«مرکب ایرانی در جست‌وجوی معنا»  آثاری از عباس اکبری در گالری آن گشایش یافت.
این نمایشگاه روز گذشته (جمعه، ۵ دی‌ماه) در گالری آن گشایش یافت و همان روز بیشتر آثار این هنرمند به فروش رسیدند.
اکبری پس از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف مجموعه جام‌جم و مجموعه در جست‌و‌جوی آرش، در جست‌وجوی صلح، مجسمه‌های متفاوتی را از سرامیک و آهن در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. او این‌بار به‌سراغ خوشنویسی ایرانی با نگاهی مفهومی رفته است.
وی همچنین کاتولوگ ۳۶ صفحه‌ای سیاه و سفیدی را هماهنگ با عنوان «مرکب ایرانی» برای این نمایشگاه ارائه کرده و در آن گفته است: “مجموعه مرکب ایرانی بیش از آن‌که بر مبنای پیشینه رویکردهای فرمالیستی‌، مدرنیستی یا مفهوم‌گرایانه معاصر در کار با نوشتار باشد، براساس فهم من از ویژگی تاریخ و زمان در هنرهای سنتی ایرانی و کار با آن است.”
او تأکید کرده است: ‌”این عنوان اولین اثر این مجموعه است. این عنوان نوشته نشده، بلکه ساخته شده است. از همین رو معتقدم آنچه درپی این عنوان ساختم به‌رغم وجوه مشترک با آثار پیش از خود، منسجم‌تر و حکایت از مسیری متفاوت دارد.”
اکبری همچنین افزوده است: “من خوشنویس نیستم، پس خطوط این مجموعه را ننوشتم بلکه آن‌ها را با آزادی طراحی کردم. عناوین آثار همچون عنوان مجموعه بخش مهمی از کار است. این عناوین می‌کوشند تا علاوه بر جنبه‌های فرمالیستی آثار، وجوه مفهوم‌گرایانه آن‌ها را تقویت کنند و یادآور باشند که در پس هرکلمه‌ای مفهومی نهفته است! هر‌چند این مفهوم در پیچیدگی و درهم‌تنیدگی کلماتی که مجموعه اثر را شکل می‌دهد پنهان باشند. من این پنهان بودن را می‌ستایم. به‌همین دلیل سیاه‌مشق‌های هنرمندان خوشنویس سنتی برایم جذاب‌تر است. معتقدم خط به هر شیوه که اجرا شود آن‌جا که مفهوم آن آشکار نیست، به شرط آن که صرف تزئین محض نگردد، رازآمیزتر است؛ رمزی که مفهوم را چون گوهری پنهان می‌کند.”
گفتنی است نمایشگاه «مرکب ایرانی در جست‌وجوی معنا» تا ۱۷ دی ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به آدرس ونک، خیابان سئول، شماره ۴۰ مراجعه فرمایند.

[foogallery id=”4090″]

منبع: سایت تندیس

نویسنده