نمايش مجسمه‌هاي عباس اكبري در گالري آن

«مركب ايراني در جست‌وجوی معنا»  آثاري از عباس اکبری در گالري آن گشایش یافت.
این نمایشگاه روز گذشته (جمعه، 5 دی‌ماه) در گالري آن گشایش یافت و همان روز بیشتر آثار این هنرمند به فروش رسیدند.
اکبری پس از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف مجموعه جام‌جم و مجموعه در جست‌و‌جوی آرش، در جست‌وجوی صلح، مجسمه‌های متفاوتی را از سرامیک و آهن در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. او این‌بار به‌سراغ خوشنویسی ایرانی با نگاهی مفهومی رفته است.
وی همچنین کاتولوگ 36 صفحه‌ای سیاه و سفیدی را هماهنگ با عنوان «مرکب ایرانی» برای این نمایشگاه ارائه کرده و در آن گفته است: “مجموعه مرکب ایرانی بیش از آن‌که بر مبنای پیشینه رویکردهای فرمالیستی‌، مدرنیستی یا مفهوم‌گرایانه معاصر در کار با نوشتار باشد، براساس فهم من از ویژگی تاریخ و زمان در هنرهای سنتی ایرانی و کار با آن است.”
او تأکید کرده است: ‌”این عنوان اولین اثر این مجموعه است. این عنوان نوشته نشده، بلکه ساخته شده است. از همین رو معتقدم آنچه درپی این عنوان ساختم به‌رغم وجوه مشترک با آثار پیش از خود، منسجم‌تر و حکایت از مسیری متفاوت دارد.”
اکبری همچنین افزوده است: “من خوشنویس نیستم، پس خطوط اين مجموعه را ننوشتم بلكه آن‌ها را با آزادي طراحي كردم. عناوين آثار همچون عنوان مجموعه بخش مهمي از كار است. اين عناوين مي‌كوشند تا علاوه بر جنبه‌هاي فرماليستي آثار، وجوه مفهوم‌گرايانه آن‌ها را تقويت كنند و يادآور باشند كه در پس هركلمه‌اي مفهومي نهفته است! هر‌چند اين مفهوم در پيچيدگي و درهم‌تنيدگي كلماتي كه مجموعه اثر را شكل مي‌دهد پنهان باشند. من اين پنهان بودن را مي‌ستايم. به‌همين دليل سياه‌مشق‌هاي هنرمندان خوشنويس سنتي برايم جذاب‌تر است. معتقدم خط به هر شيوه كه اجرا شود آن‌جا كه مفهوم آن آشكار نيست، به شرط آن كه صرف تزئين محض نگردد، رازآميزتر است؛ رمزي كه مفهوم را چون گوهري پنهان مي‌كند.”
گفتني است نمايشگاه «مركب ايراني در جست‌وجوی معنا» تا 17 دي ماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي‌توانند به آدرس ونك، خيابان سئول، شماره 40 مراجعه فرمايند.

[foogallery id=”4090″]

منبع: سايت تنديس

نویسنده